صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۹ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
عاملی مطرح کرد؛

ساماندهی کنکور سال ۱۴۰۱ ضرورت دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روش فعلی کنکور دارای مزایا و معایبی است و ساماندهی آن ضرورت دارد.
کد خبر : 574768

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات این جلسه گفت: دستور اصلی این جلسه ساماندهی کنکور بود و اعضای محترم شورای عالی به بحث و بررسی پیرامون این موضوع پرداختند.


عاملی گفت: هم اکنون ۱۱ درصد جذب دانشگاه‌های کشور از طریق کنکور صورت می‌پذیرد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها ۲ درصد از دانشجویان خود را از طریق کنکور ثبت‌نام می‌کند؛ لذا ۸۹ درصد پذیرش دانشگاه‌های کشور براساس سابقه تحصیلی و فارغ از رقابت در کنکور است. در عین حال ملاحظه می‌کنید که فشار و استرس ناشی از امتحان کنکور در رشته‌های پر تقاضا کل نظام آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و یک کسب و کار بزرگ نزدیک به ۲۰۰۰۰ میلیارد تومانی در کلاس‌های کنکور بوجود آورده است که خود این امر قبولی در رشته‌های پر طرفدار را تبدیل به یک تبعیض اجتماعی نموده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روش فعلی کنکور دارای مزایا و معایبی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی درصدد آن است که ضمن توجه به مزایا و معایب و فرصت‌ها و تهدیدها، بهترین روش پذیرش دانشجویان را برگزیند، لذا سیاست‌هایی در این خصوص تدوین شده است که ضمن ادامه یافتن آزمون سراسری سنجش و پذیرش نقش تحصیلات دوره دبیرستان در ارزیابی حداکثری خواهد شد. سهم ۶۰ درصدی آزمون‌های استاندارد آموزش و پرورش و تاثیر ۴۰ درصدی کنکور در پذیرش نهایی یکی از محورهای این طرح است. 


وی گفت: سیاست‌های ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی بر مبنای مطالعه تجربه‌های موفق جهانی تدوین شده است و نگاه همه جانبه‌ای به آینده دانش‌آموز و دانشجو دارد، لذا تنوع ارزیابی و تمرکززدایی از پذیرش یکی از محورهای مهم این طرح است. ما نمی‌توانیم دوره ۱۲ ساله سرمایه‌گذاری انسانی و اجتماعی آموزش و پرورش را نادیده بگیریم و صرفا با یک امتحان ۴ ساعته توسط نهادی که کاملا منقطع از آموزش و پرورش است، پل انتقال دانش‌آموز به دانشگاه شویم. از سوی دیگر نقش پذیرنده دانشجو که دانشگاه است، در وضعیت فعلی تقریبا صفر است و دانشگاه اراده‌ای در پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب ندارد و صرفا بر مبنا نمره آزمون، رتبه‌های برتر به دانشگاه‌های برتر می‌روند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: براساس اظهارات رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین رئیس محترم قوه قضائیه و نزدیک به ده نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در نظام ارزیابی و اهمیت دادن به دوره تحصیلات آموزش و پرورش و نگاه اصیل و مستقل به ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای سنجش و ارزیابی دانش آموزان محترم محور و همچنین توجه به تجربه‌های موفق جهان باید در تحول و تغییر در نظام سنجش و پذیرش مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد، طرح با جزئیات بیشتر در جلسه ۸۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و مداقه قرار گیرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور علوم پزشکی در ادامه گفت: در این حوزه پیشنهاد این است که در رشته‌های پرتقاضا که رقابت اصلی در آنها صورت می‌پذیرد، ۳۰ درصد پذیرش بعد از دوره لیسانس باشد.


همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و منصور کبگانیان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان به عنوان نمایندگان این شورا در شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی انتخاب شدند.



انتهای پیام/4107/

انتهای پیام/

ارسال نظر