صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۶ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
در یک پژوهش دانشگاهی بررسی شد؛

تأثیر کرونا بر آموزش عالی ایران

بررسی‌های یک مطالعه دانشگاهی نشان داد که همه‌گیری کرونا تأثیرات متنوع و عمیقی در چهار حوزه آموزش، پژوهش، خدمات اجتماعی دانشگاه و حکمرانی دانشگاه داشته است.
کد خبر : 574263

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در فاصله کوتاهی به یک بحران جهانی در حوزه سلامت تبدیل شد و ابعاد و سطوح مختلف زندگی انسان را دست‌خوش تحولات بسیاری کرده است. نهاد آموزش عالی نیز از قاعده مستثنی نبوده است. از بسته‌شدن دانشگاه‌ها تا سرمایه‌گذاری در آموزش مجازی، از جمله اقداماتی هستند که دانشگاه‌ها در زمان شیوع کرونا با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.


به همین دلیل پژوهشگران مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی، با انجام مطالعه‌ای تأثیر شیوع کووید-۱۹ را بر ابعاد مدیریتی دانشگاه‌ها بررسی کردند.


برای انجام این پژوهش که با رویکرد کیفی در سال ۱۳۹۹ انجام شد، پژوهشگران با یک نفر از خبرگان دانشگاه‌های شهر تهران که سابقه مدیریت در دانشگاه (رئیس دانشگاه، ریئس دانشکده، معاون آموزشی و مدیر گروه) داشتند، مصاحبه انجام دادند. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، صحبت‌های خبرگان مورد تحلیل قرار گرفت.


تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که صحبت‌ها به چهار دسته عمده «ابعاد و فعالیت‌های آموزشی»، «ابعاد و فعالیت‌های پژوهشی»، «خدمات اجتماعی دانشگاه» و «حکمرانی و مدیریت دانشگاه» تقسیم می‌شوند.


از نظر خبرگان شرکت‌کننده در این مطالعه، فعالیت‌های آموزشی در پنج بعد «بین‌المللی و جهانی شدن»، «بومی و محلی شدن»، «تحول دیجیتال»، «نابرابری در دسترسی به آموزش عالی» و «کیفیت آموزش» دستخوش تغییر شده‌اند.


شرکت‌کنندگان در این پژوهش معتقدند که همه‌گیری کووید-۱۹ در بخش پژوهش بر «کیفیت پژوهش»، «بودجه پژوهش»، «رواج پژوهش مجازی» و «پارک‌های علم و فناوری» تأثیر داشته است.


صاحب‌نظران معتقدند از نظر خدمات اجتماعی، دانشگاه نیز در زمان شیوع کرونا دچار تغییر شده است. این تغییرات در بخش‌های «ارتباط دانشگاه با صنعت»، «شبکه‌سازی اجتماعات محلی» و «مسئولیت‌پذیری اجتماعی» تأثیر داشته است.


همچنین در این مطالعه عنوان شد که در بخش حکمرانی و مدیریت دانشگاهی، «مدیریت و رهبری»، «قوانین و اسناد بالادستی»، «مدیریت منابع انسانی»، «مدیریت منابع مالی»، «مدیریت بحران» و «مدیریت تغییر» در دانشگاه‌ها از شیوع کرونا تأثیر گرفته‌اند.


به گفته پژوهشگران این مطالعه، هرچند شیوع کرونا بر عوامل بسیاری از جمله حذف ترم تحصیلی، حذف واحدهای آموزشی، ناکافی بودن آموزش‌ها و... تأثیرات مخربی داشته است ولی این شرایط از نظر علمی و پزشکی یک پلتفرم جدیدی داشت که نهاد آموزش را با مسائل جدیدی مواجه کرد و به‌نظر می‌رسد با یک مدیریت جامع و اثرگذار می‌توان سیاست‌های صحیحی برای دوران پساکرونا اتخاذ کرد تا از تهدیدهای موجود زمینه‌ و فرصتی برای بازاندیشی و تغییر روال‌های مدیریت دانشگاهی فراهم کرد.


در انجام این پژوهش، فهیمه ربانی‌خواه، ولی خان‌بابایی و غلامرضا ذاکرصالحی، پژوهشگران مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی مشارکت داشتند.


یافته‌های این مطالعه به‌صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تأثیر شیوع کووید-۱۹ بر ابعاد مدیریتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه خبرگان» در فصلنامه طب و تزکیه وابسته به معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتشر شده است.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهش
ارسال نظر