صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
در شورای علوم پایه پزشکی محقق شد؛

بازنگری برنامه آموزشی ۱۳ رشته/ چالش‌های رشته علوم پایه پزشکی بررسی می‌شود

اعتباربخشی و بازنگری رشته‌های مختلف علوم پزشکی در شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی انجام شد و ۱۳ برنامه آموزشی بازنگری شده و چالش ۸ رشته بررسی شد.
کد خبر : 573269

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۹، از اعتباربخشی و بازنگری رشته‌های مختلف علوم پزشکی خبر داد.


بررسی تقاضای تاسیس رشته محل و توسعه رشته‌ها و ارزیابی رشته‌های فعال از جمله فعالیت‌های این دبیرخانه بوده است و در سال ۹۹ رشته مقاطع  مختلف از کاردانی تا دکتری در رشته‌های علوم پایه از جمله ۳ رشته کاردانی، ۴۲ کارشناسی، ۸۶ کارشناسی ارشد و ۷۶ دکتری تخصصی ارزیابی کارشناسی شده و به شورای گسترش و سایر مراجع ذیربط ارسال شدند.


ارزیابی  وضعیت اجرای برنامه های آموزشی دایر در دانشگاه‌ها جهت تمدید مجوز و فعالیت ۵ رشته، ارزیابی گزارشات ارزیابی و موافقت با راه­ اندازی تعداد ۳۳ رشته/ مقطع علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به شورای گسترش دانشگاه‌­های علوم پزشکی و ارزشیابی و برنامه ریزی رشته محل های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.


۲۳ جلسه کمیته تدوین آیین نامه و استانداردهای اعتباربخشی دوره‌های آموزشی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به منظور اصلاح و اعمال پیشنهادات دریافتی از سوی کمیسیون ملی اعتبار بخشی، هیئت‌های بورد و سایر صاحب‌نظران برگزار شد.


کمیته اعتبار بخشی دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به تدوین راهنمای اخلاقی اعتبار بخشی رشته‌های علوم پایه پزشکی، تدوین راهنمای ارزیابی درونی و ارزشیابی بیرونی رشته‌های اعتبار بخشی علوم پایه، تدوین فرم‌های ارزیابی درونی در فرایند  اعتبار بخشی رشته‌های علوم پایه پزشکی و نهایی‌سازی استانداردهای اعتبار بخشی رشته‌های علوم پایه پزشکی و ارسال برای تصویب در کمیسیون عالی اعتبار بخشی اقدام کرد.


بازنگری برنامه‌های آموزشی به عنوان یکی از اقدامات دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی است که در سال ۹۹ به بازنگری ۱۳ برنامه آموزشی با مشارکت هیئت‌های بورد و ارسال به دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اقدام شد. در همین زمینه ۱۱ جلسه کمیته کارشناسی بازنگری برنامه‌های درسی برگزار شد.


وضعیت و چالش‌های رشته‌های مختلف مانند تکنولوژی اطاق عمل، میکروب شناسی مواد غذایی، سالمند شناسی و ژورنالیسم پزشکی، پرستاری، بهداشت باروری، هوشبری، و مقوله اهدای عضو با حضور دبیران بورد مربوطه و ارائه راهکارهای لازم بررسی شد.


برنامه‌ریزی برای تقویت آموزش مجازی، کاربرد تکنولوژی و ابزارهای شبیه سازی و مباحث آینده پژوهی در بازنگری برنامه‌های آموزشی، انجام امور مربوط به ۱۲ برنامه آموزشی به زبان انگلیسی، بررسی برنامه‌های ارائه شده از سوی کمیته تطبیق برنامه‌های آموزشی بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های دبیرخانه بود.


اخذ دیدگاه‌های انجمن‌های علمی در خصوص ارتقا برنامه‌های آموزشی، بررسی طرح‌های تحقیقاتی راجع به نگاشت و ارتقا وضعیت رشته‌ها ارائه شده از سوی انجمن‌های علمی، بازنگری آئین‌نامه دوره تکمیلی آزمایشگاه و برنامه آموزشی این دوره، تهیه چک لیست مربوط به پروژه بازنگری برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در سه رشته پایلوت نیز انجام شد.


دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در حوزه آزمون‌های نیز در طراحی و نهایی‌سازی سؤالات توسط هیئت‌های بورد در ۸۴ رشته آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۹۹ و ۶۷ رشته آزمون  کتبی دکتری تخصصی ۱۳۹۹ مشارکت داشته است.


انجام امور مربوط به اعضای هیئت علمی علوم پایه و تعهدات خاص دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی و تهیه فهرست  رشته های  متناظر  بالینی و  نیز رشته های متناظر در وزارت علوم برای عضویت در هیئت‌های ممتحنه و ارزشیابی رشته‌های علوم پایه و تدوین دستورالعمل پیشنهادی برای تشکیل گروه‌های آموزشی حوزه بهداشت و توانبخشی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.


انتهای پیام/4040/

انتهای پیام/

ارسال نظر