صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

واقعیت مجازی و روباتیک در روانشناسی کاربرد دارد/ لزوم استفاده از روبات‌های اجتماعی برای کمک به بیماران اوتیسم

وبینار کاربرد واقعیت مجازی و روباتیک در روانشناسی به همت انجمن علمی روانشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا (س) و انجمن علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
کد خبر : 572950

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وبینار کاربرد واقعیت مجازی و روباتیک در روانشناسی در قالب دو نشست به همت انجمن علمی روانشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا (س) و انجمن علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف (محور) برگزار شد.


این دو نشست با هدف آشنایی ورود تکنولوژی به روانشناسی و با حضور علیرضا طاهری، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و محمد رستمی، دکتری روانشناسی شناختی و کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.


لزوم استفاده از روبات‌های اجتماعی برای کمک به بیماران اوتیسم


در نشست اول که با حضور علیرضا طاهری، استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه شریف برگزار شد، وی ابتدا به تعریف حوزه جدید روباتیک اجتماعی و اختلال شایع اوتیسم پرداخت و سپس به بررسی ارتباط این دو و روش‌های نوین، یعنی به‌کارگیری واقعیت مجازی، استفاده از بازی‌های جدی و استفاده از روبات‌های اجتماعی برای کمک به درمان این بیماری پرداخت.


طاهری در ادامه نتایج تعدادی از تحقیقات بالینی انجام شده در این حوزه در آزمایشگاه روباتیک دانشگاه صنعتی شریف، از جمله استفاده از روبات‌ها برای آموزش موسیقی به کودکان طیف اوتیسم، استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و تقلید حرکات کودکان، بازی‌های اندرویدی و... را ارائه داد و در انتها  به معرفی تعدادی از روبات‌های اجتماعی ساخته شده در این آزمایشگاه پرداخت و به پرسش‌های حضار در این زمینه پاسخ داد.


همچنین در نشست دوم که با حضور محمد رستمی، دکتری روانشناسی شناختی و کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، وی ابتدا به مقدمه‌ای از   توانبخشی شناختی و سپس به معرفی ابزارهای این حوزه از قبیل واقعیت مجازی، روباتیک، روش‌های تحریک مغزی از قبیل TDCS، TACS، TRNS و...، ردیابی مردمک چشم (eye tracking)، ثبت نوار مغزی (EEG)، نوروفیدبک و نقشی که در بهبود بیماری‌های روانی مانند افسردگی، ADHD، اوتیسم و... ایفا می‌کنند، پرداخت.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر