صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۳ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی

گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامیرئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه گزارش این کمیسیون درباره بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهادههای دامی را قرائت کرد.
کد خبر : 572912

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۷ فروردین) قوه مقننه گزارش این کمیسیون درباره بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهادههای دامی را قرائت کرد.


گزارش کمیسیون کشاورزی به شرح زیر است:


گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درخصوص بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی


بخش اول


مقدمه:


یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه تامین منابع پروتئینی جامعه در حال حاضر به صورت جدی ذهن همه مسئولان و تولید کنندگان را به خود مشغول کرده بحث تأمین و توزیع نهاده‌های دامی است.


علیرغم نیاز جدی مرغداریها و دامداریها به سه نهاده اصلی (ذرت، کنجاله‌سویا و جو)، در حال حاضر کیفیت تأمین و توزیع این نهادهها با چالشهای بسیار جدی مواجه شده است. کشور به این سه نهادهسالانه به مقدار۱۹ میلیون تننیاز دارد کهبخشی از آن توسط تولیدکنندگان داخلی(۵ میلیون تن)و مابقی(۱۴ میلیون تن) از طریق واردات تأمین میگردد که ارزبری معادل ۴۹۰۰ میلیون دلار دارد.


در حال حاضر تأمین همه نهاده‌های دامی، صرفاً از طریق ارز ترجیهی (۴۲۰۰ تومانی) انجام میگردد. لذا با توجه به روال ها، امکانات و نظارت های فعلی، بستر سوء استفاده های احتمالی از امتیاز اعطاشده فراهم شده است و ماحصل آن را در گرانی‌های اخیر منابع عمده پروتئینی کشور از جمله لبنیات و گوشت می توان مشاهده نمود. این موضوع هم به تامین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن تجارت و هم به وزارت جهادکشاورزی که شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان یکی از متولیان اصلی موضوع، برمی گردد. همچنین نکته حائز اهمیت آنکه علیرغم مسئولیت شرکت مذکور تنها بین ۱۰ الی ۲۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز کشور توسط این شرکت توزیع می گردد و مابقی در بازار آزاد قابل تأمین می باشد.


بخش دوم


شرح موضوع


تأمین نهاده:


در حال حاضر، یکصد شرکت خصوصی به عنوان واردکننده نهاده در کشور شناسایی شدهاند و شایان ذکر است قریب به ۸۰درصد نهادههای وارداتی به کشور از بندر امام خمینی وارد کشور می شوند.


آخرین بازرسی مورخ  ۳۰/  ۰۷/ ۹۹ لغایت  ۰۱/  ۰۸/ ۹۹ کارگروه ویژه مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که سرجمع میزان نهادههای دپو (تل انبار )شده موجود در انبارهای بنادر کشور اعم از بندر امام خمینی، کشتیهای پای اسکله (در حال تخلیه) و لنگرگاه به شرح ذیل است:


ذرت:  ۳۲۵/  ۱۵۶/ ۲  تن


 سویا:  ۰۸۵/ ۵۲۵ تن


جو:  ۵۷۱/ ۲۸۸  تن


سایر دانه های روغنی:  ۳۲۰/ ۴۹۴ تن


جمع کل نهادههای دامی رسوب کرده در بنادر برابر  ۳۰۱/  ۴۶۴/ ۳  تن می باشد


اشکالات و نواقص توزیع نهاده


الف) بخش خصوصی


 شرکتهای واردکننده مجموعاً ۵۵ درصد از نهاده وارداتی را در سامانه بازارگاه بارگذاری میکنند و ۴۵ درصد از طریق بازار آزاد (بازار سیاه) به فروش می رسد.


برای شرکتهای تولید کننده(مرغداری و دامداری) این امکان فراهم است که بخشی از سهمیه نهاده تخصیصی را در واحد تولیدی خود مصرف نموده و مابقی را از طریق بازار آزاد به فروش برساند.


از تعداد بیست و چهار هزار شناسه یکتا (واحد تولیدی شناسنامه دار)، تعداد نه هزار شناسه به خاطر انجام یا امکان خطا و تخلف در تحویل نهاده، به عنوان شناسه متخلف یا خطای محاسباتی، شناسایی شده است.


کارخانههای روغن کشی و واحدهای تهیه فروکتوز و خوراک دام، امکان فروش محصول خود را به قیمت بازار آزاد دارند و بعضاً این تخلف اتفاق میافتد.


ب) بخش دولتی


از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ مقرر بوده است، نهاده فقط از طریق سامانه بازارگاه عرضه شود اما به دلیل عدم اتصال سامانهگمرک و انبارها به صورت برخط به سامانه بازارگاه این امرمحقق نشده استلذاوارد کننده می تواند کالای خود را خارج از سامانه به قیمت آزاد عرضه کند.


توزیع و تسهیم نهاده برای مرغداریها براساس سامانه سماصط (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) بر پایه میزان جوجه‌ریزی انجام می گردد. این شیوه ناقص است و امکان معدوم سازی جوجه یک روزه و عرضه نهاده توسط مرغدار در بازار آزاد را فراهم می‌کنند.


فرآیند تأمین و توزیع در اختیار دو وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت و جهاد کشاورزی است؛ این دوگانگی موجب بروز اختلاف و امکان تخلفاتی توسط واردکننده شده است.


 بعد از ثبت سفارش توسط وارد کننده در سامانه بازارگاه به هنگام بارگیری مسئله سرکها یا کسری بار پیش می آید (مثلاً واحد مرغداری ۲۸ تن سفارش کالا می‌دهد در حالی که کامیون حداکثر می تواند۲۵ تن بارگیری نمایدلذاباقیمانده بار، قابلیت عرضه در بازار سیاه را دارد.


بخش سوم


جمع‌بندی


پیشنهادات کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست:


ضروری است مصوبه سی و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه مورخ  ۲۲/  ۰۴/ ۹۸ مبنی بر انتقال اختیارات وزارت جهاد کشاورزی (بند ۱ ماده  یک قانون تمرکز) به وزارت صمت و الحاق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و شرکتهای زیر مجموعه آن به وزارت صنعت معدن و تجارت در اسرع وقت لغو و کلیه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز اختیارات وظایف بخش کشاورزی مصوب  ۲۴/  ۰۱/ ۹۱ مجلس شورای اسلامی به این وزارتخانه واگذار گردد.


وزارت جهاد کشاورزی باید سامانه بازارگاه را به گونهای اصلاح نماید که سهمیه نهاده به مرغدار براساس تعداد جوجه ریزی واقعی و آمار واقعی کشتارگاه صورت گیرد.


وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی می بایست تدبیری اتخاذ نمایند تا سامانههای گمرک و انبارها به صورت برخط به سامانه بازارگاه متصل شود و گمرک صرفا کالاهایی را ترخیص کند که در سامانه بازارگاه ثبت شده و مجوز ترخیص وزارت جهاد کشاورزی را اخذ نموده باشد.


تأمین ارز به شرکتهای واردکننده الزاماً می بایست به شرط بارگذاری کالای وارد شده در سامانه بازارگاه انجام گردد.


برای مدیریت مشکل سرکها پیشنهاد می شود سامانه بازارگاه به گونهای اصلاح شود که سهمیه مرغداریها از طریق اتحادیه مرغداران گوشتی و سهمیه دامداریها از طریق اتحادیه دامداران تعیین شود.


برای جلوگیری از تطویل ترخیص نهاده‌ها و رسوب آن در انبار، تعرفه انبارداری که توسط ستاد تنظیم بازار از قیمت پلکانی به قیمت ثابت تغییر یافته است مجدداً به شکل پلکانی برگردد.


جهت برطرف ساختن اشکالاتتأمینارزسریعا، بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز مرغوب برای واردات نهاده‌ها اقدام نماید.


 پیش از پهلو گرفتن کشتیهای حامل نهاده‌ها و تخلیه کامل آن‌ها،ابتدا مقدار کل نهاده‌های وارداتی توسط سامانه بازارگاه با هماهنگی گمرک بین تولیدکنندگان تسهیم گردد تا به محض تخلیه باتوجه به سهمیه بندی انجام شده به بازار عرضه شود. این امر سبب می شود امکان عرضه به بازار سیاه حداقل گردد.


دولت با کمک مجلس به گونهای تدبیر نماید که یارانهای که تا کنون در قالب ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای واردات نهاده‌ها به واردکننده اختصاص می یابد به انتهای زنجیره، یعنی مصرف کننده اختصاص یابد در این صورت یارانه اختصاصی، مستقیم به دست مصرف‌کننده می رسد و از فساد و رانت جلوگیری می شود.


برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده احتمالی مسئولیت تعیین قیمت جوجه یک‌روزه، مرغ، تخم مرغ و گوشت از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود تا قیمت بصورت واقعی تعیین گردد.


وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به اجرای سریع اصلاح الگوی کشت به گونهای برنامهریزی نماید که سطح زیر کشت ذرت و جو و بقیه نهادهها بالا رفته و بخش مهمی از نیاز کشور توسط کشاورزان تولید شود.


انتهای پیام/۴۱۵۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر