صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۲ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
ظریف:

سازمان ملل روند مذاکرات صلح بینا افغانی را تسهیل کند

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس قلب آسیا در شهر دوشنبه از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بینا افغانی دعوت کرد و گفت: هرگونه موافقت‌نامه صلح در این کشور باید تضمین‌کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.
کد خبر : 571796

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول ضمن اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به‌منظور همگرایی منطقه‌ای و ورود افغانستان به تعاملات منطقه، برقراری صلح و ثبات در این کشور را تنها با محوریت گفت‌وگوی بینا افغانی ممکن دانست.


وزیر امور خارجه ضمن دعوت از سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرات بینا افغانی، تأکید کرد هرگونه موافقت‌نامه صلح در این کشور باید تضمین‌کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.


ظریف با اشاره به اتصال راه‌آهن افغانستان به شبکه راه‌آهن ایران که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد، این تحول را گام مهمی در تشکیل شبکه راه‌آهن بین‌المللی - منطقه‌ای برشمرد.


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات ایران در تأمین نیازهای افغانستان در مبارزه با کووید- ۱۹، بر ادامه این اقدامات توسط ایران تأکید کرد و از همه کشورها برای همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و جنگ دعوت به عمل آورد.


ظریف همچنین با اشاره به دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان در ایجاد حکومت قانون و به‌ویژه تدوین قانون اساسی، تلاش کشورهای منطقه‌ای برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح بینا افغانی را ضروری خواند و راه‌حل‌های تحمیلی خارجی برخی بازیگران فرا منطقه‌ای که با اهداف سیاسی داخلی ارائه می‌شود را غیر سازنده شمرد.


وزیر امور خارجه در پایان، ضمن تأکید بر اینکه تنها راه برقراری ثبات دائمی در افغانستان، گفتگوهای بینا افغانی است، بر ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تسهیل این گفت‌وگوها تأکید کرد.


ظریف که شامگاه یکشنبه برای شرکت در این کنفرانس و رایزنی با مقامات تاجیکستان‌ وارد دوشنبه شد و در مدت حضورش ضمن دیدار یا رئیس‌جمهور تاجیکستان با وزرای خارجه هند، جمهوری آذربایجان و افغانستان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفت‌وگو کرد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان
ارسال نظر