صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۵ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
واحدی مطرح کرد؛

لزوم بازنگری در شیوه پذیرش دانشجویان دکتری

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: جذب دانشجویان از طریق کنکور دکتری و حذف حد نصاب مرحله دوم آزمون، مغایر با دوره تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره دکتری است.
کد خبر : 571426

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت درباره شیوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری گفت: در شیوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ضروری است تا تجدید نظری رخ دهد. زیرا در مقطع تحصیلات تکمیلی نظر استاد برای پذیرش دانشجو مهم است.


وی افزود: اینکه ما دانشجویان دکتری را با برگزاری آزمون جذب می‌کنیم و پس از آن با رأی دیوان عدالت اداری به حذف حد نصاب مرحله دوم آزمون می‌پردازیم، در حقیقت نظرات تخصصی اساتید را لحاظ نمی‌کنیم که این موضوع مغایر با روح دوره تحصیلات تکمیلی و به ویژه دوره دکتری است.


معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: ضرورت پذیرش دانشجو از طریق استاد دانشگاه به آنجا برمی‌گردد که هر استاد دانشگاه در دوره دکتری قصد دارد همکار پژوهشی خود را انتخاب کند؛ بنابراین لازم است برای افزایش کیفت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نحوه پذیرش دانشجویان را تغییر دهیم.
واحدی ادامه داد: مواردی داشته‌ایم که دانشجوی دوره دکتری وارد دانشگاه شده است، اما استاد متقاضی آن نبوده، بنابراین هم استاد و هم دانشجو دچار مشکل شده‌اند.


وی افزود: برخی اعلام می‌کنند که ممکن است در پذیرش دانشجو از طریق استاد دانشگاه، تخلفاتی رخ دهد به طوری که استاد دانشگاه دانشجوی خود را پذیرش کند، در حقیقت نمی‌توان گفت که این موضوع اصلاً وجود ندارد، اما یک شیوه متداول در دنیا را نمی‌توان به دلیل وجود چند مورد تخلف به طور کامل زیر سؤال برد.
واحدی اظهار کرد: این موضوع از لحاظ آماری زیاد نیست البته قبول داریم مصادیقی وجود دارد، اما فراگیر نیست. بنده خود شاهد هستم که به‌عنوان نمونه در دانشگاه علم و صنعت اساتید به دنبال دانشجوی بهتر هستند، زیرا می‌تواند خروجی بهتری داشته باشد. حال اگر استثنایی نیز به وجود آمده است نمی‌توان به آن دلیل، کل یک روش را زیر سؤال ببریم.


وی خاطرنشان کرد: بهتر است در این شرایط تحقیق میدانی انجام شود تا اول از هر چیز مشخص شود که این اتفاق در کشور به چه میزان رخ می‌دهد و کدام یک از شکایات به حق بوده است، زیرا اساتید دانشگاهی با توجه به سابقه دانشجو همچون مهارت‌های او، معدل، میزان علاقه و... به انتخاب می‌پردازند.


انتهای پیام/4118/

انتهای پیام/

ارسال نظر