اولویتهای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در سال 1400/ از راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی و مهارتی تا رشد 100 درصدی قراردادهای پژوهشی
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پس از پیشنهاد راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی در خطبههای نماز جمعه تهران و تصویب و کمک یک میلیون تومانی امام خمینی(ره) در سال 1361 همزمان با 10 واحد دانشگاهی دیگر مانند واحدهای دانشگاهی تهران، تبریز، زاهدان، اهواز، کرمان، جیرفت، مشهد، یزد، قائمشهر، شاهرود و رودهن، 30 آذر 1361 به ریاست ابوالقاسم کمالی در رشت آغاز به کار کرد.
نخستین رشته دانشگاهی مصوب این دانشگاه رشته ریاضی بوده که با تعداد 100 دانشجو از اول مهر 1362 کار خود را آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اکنون با مجموعهای با مساحتی بالغ بر 550 هزار متر مربع و بالغ بر 19 هزار متر مربع فضای آموزشی و آزمایشگاههای مجهز به دستگاهها و تجهیزات فوق پیشرفته با زیربنای بالغ بر 5 هزار و 200 متر مربع در حال آموزش فرزندان این مرز و بوم است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اکنون بالغ بر 15 هزار دانشجو در 141 رشته تحصیلی (مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) دارد و تعداد 60 هزار نفر از آن فارغالتحصیل شدهاند که در جای جای ایران اسلامی مشغول خدمت به جامعه هستند.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور بررسی و ارزیابی فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال 1399 و برنامههای پیشرو در سال 1400 گفتوگویی را با محمد دوستار رئیس این دانشگاه و دانشگاه آزاد استان گیلان ترتیب داده است که مشروح آن در پی میآید:
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاوردهای سال 99 واحد دانشگاهی رشت در حوزه پژوهش و فناوری چیست؟
دوستار: سال 99 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برنامهریزی خوبی در حوزه پژوهش و فناوری داشت؛ اما شرایط به شکلی پیش رفت که بسیاری از این برنامهها بهدلیل تعطیلی مکرر شرکتها و سازمانها عملیاتی نشد با این وجود از نیمه دوم سال 99 پس از حضور «دکتر ستاری» معاون علمی رئیس جمهور در دانشگاه آزاد اسلامی رشت و بازدید از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه مرکز رشد، برنامهریزیهای خوبی صورت گرفت تا فعالیتها توسعه پیدا کند.
در گام نخست عقد تفاهمنامههایی بود که سال 99 با بیش از 10 سازمان و شرکت منعقد شد و در حوزه پژوهش و فناوری نیز تفاهمنامههایی منعقد کردیم که برجستهترین آنها جهاد کشاورزی، شرکت برق منطقهای و شیلات استان گیلان یا سازمانهای از این دست بوده که بخشی از آنها به مرحله اجرا رسیده و بخشی دیگر هم در حال انجام است.
تأیید مجوز سرای نوآوری با موضوع صنایع تبدیلی، تکمیلی و غذایی
مجوز سرای نوآوری با موضوع صنایع تبدیلی، تکمیلی و غذایی برای استان گیلان در معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شده و در مرحله نهایی معاونت علمی ریاست جمهوری است.
راهاندازی کلینیک گیاهپژوهشی نیز یکی از برنامههایی بود که سال 99 تحقق پیدا کرد و در عرصه خدماترسانی به مردم با دریافت مجوز از نظام مهندسی کشاورزی استان گیلان فعالیت خود را با دستگاههای بهروز و مجهز آغاز کرده است.
از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی بهدنبال رویکرد حل مسئله و مسئلهمحوری است، تلاش خود را معطوف به این کرده که وارد عرصه صنعت شود و در این راستا سراغ صنایع و سازمانها رفته و اعلام کردیم آمادهایم که نیازهای اعلامی صنعت را برآورده میکنیم.
از سوی دیگر یک گروه فناوری از رشتههای مختلف (20 نفر از فناوران دارای آثار پژوهشی و فناوری با تخصص خودشان که منجر به رفع نیاز در جامعه میشود) را گروهبندی کردهایم و بازدید مرتب از سازمانها انجام میشود که این بازدیدها و گفتوگوها با سازمانها منجر به تعریف یکسری از فعالیتهای مشترک بین دانشگاه و حوزه صنعت شده و در حال انجام است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در حوزه پژوهش نفت هم اعلام آمادگی کرده و نشستهایی نیز در این راستا برگزار و پروپوزالهایی تنظیم شده است.
در حوزه منطقه آزاد انزلی فعالیتهای خوبی انجام دادهایم و راهاندازی مرکز رشد اقماری واحد انزلی هم یکی از برنامههای دانشگاه بود که با تلاش متخصصان تحقق پیدا کرد. در مجموع در مسیر توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، تأکید روی فناوری، رفع نیازها و حل مسائل سازمانها بوده و از اولویتهایی است که سال 99 آغاز کردیم و در سال (سال 1400) نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
دوستار: اوایل ظهور ویروس کرونا استان گیلان، قم و ایلام بیشتر در معرض کرونا قرار داشتند؛ بنابراین موضوع گندزدایی و تولید مواد شیمیایی برای ضدعفونی مکانها، تأسیسات و ابنیه در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی گیلان قرار گرفت.
با این وضعیت، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان و رشت تولید مواد ضدعفونیکننده در آزمایشگاههای خود را آغاز کردند و در این مسیر موفق بودند و مواد ضدعفونیکننده را در اختیار سایر واحدها نیز قرار دادند و حتی اعلام آمادگی کردند که اگر سایر سازمانها و نهادها نیاز داشته باشند، این مواد را برای آنها تولید خواهند کرد.
از توانمندسازی کارکنان تا تدوین برنامه هدفمند برای جذب دانشجوی بیشتر
ونتیلاتور از دیگر محصولاتی بود که به شکل نمونه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تولید شد؛ اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. از سوی دیگر کمک خیّران موجب شد در تولید ماسک، تبسنج و سایر اقلام موفق باشیم.
شفافیت در عملکرد و اصلاح فرآیندهای انجام کاری به سامانهسپاری امور میتواند در جلب نظر افراد مؤثر باشد. توانمندسازی کارکنان برای اینکه بتوانند بهراحتی پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشند هم از جمله برنامههاست. انجام بازدیدهای موردی از صنعت، کشاورزی و خدمات نیز برای دانشجویان جذابیت دارد تا بتوانند وارد این حوزه شوند.
آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد بهعنوان انتخاب اول داوطلبان تا سال 1404 چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم؟
دوستار: سال 99 در مقایسه با سال قبل از آن 968 نفر افزایش دانشجو داشتیم و این موضوع نشان میدهد که استقبال مردم از دانشگاه آزاد اسلامی در حال افزایش است؛ بنابراین باید برنامهها و سیاستهای خوبی را تدوین کرد که افزایش امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی ازجمله آنهاست. افزایش مهارتها و توانمندیهای عملی در دانشجویان از دیگر اقدامات دانشگاه در سال 1400 خواهد بود و این موجب میشود تا فارغالتحصیلان بتوانند بازار کار را پیدا کنند یا خود کارآفرینی را جزء برنامه قرار دهند که این موضوع به خودی خود موجب جذب دانشجو میشود.
در صورتی که دانشجویان احساس کنند که بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه میتوانند بهراحتی وارد بازار کار شوند، رغبت و انگیزه برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی پیدا خواهند کرد و در این راستا تلاش میکنیم با توجه به راهاندازی دانشکدههای مهارتی و کارآفرینی از صنعت دانشجوی بورسیه بگیریم. رایزنیها در این زمینه انجام و تفاهمنامهها منعقد شده و بهدنبال این هستیم که در سال 1400 برنامه را اجرایی کنیم و با اجرای آن زمینه لازم برای جذب دانشجو فراهم خواهد شد.
ارتقای کیفیت دانشگاه اعم از کلاسهای نظری و عملی در افزایش انگیزه دانشجویان برای کارآفرینی بسیار مؤثر است. از سوی دیگر برای اینکه بتوانیم نظر خانوادهها و متقاضیان را جلب کنیم لازم است تا در حوزههای فرهنگی فعالیتهای مناسبی انجام دهیم و باید در حوزههای اجتماعی و مهارتی هم برنامه داشته باشیم و این برنامهها قطعاً موجب رغبت خانوادهها برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
متنوعسازی رشتههای مورد نیاز هم از جمله کارهایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهد شد. همگام با سیاستهای کلان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز برشهای محلی و منوط به استانی خود را از اجرای برنامهها انجام خواهد داد تا بتواند به اهداف عالی دانشگاه برسد.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته دارید و آیا رشته های جدیدی در راه هستند؟
دوستار: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در ایجاد رشتههای فنی، مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی رشد نسبتاً خوبی داشته؛ اما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی با استانهای مجاور یا حتی همجوار و همسطح خود عقب است.
مطالبه مردمی در سفر موفق دکتر طهرانچی به استان گیلان این بود که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در راهاندازی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی مؤثرتر عمل کند که این موضوع منجر به ایجاد کارگروه توسعه رشته پزشکی و پیراپزشکی در استان گیلان و چند طرح در این زمینه نوشته شد. نخست همکاری دوجانبهای بین دانشگاه آزاد اسلامی استان گیان و منطقه آزاد انزلی در حال انجام است تا بهطور مشترک در حوزههای پزشکی، پیراپزشکی و رشتههای مورد نیاز در عرصه آن منطقه دانشجو داشته باشد.
افزایش رشتههای پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی حرفهای و پیرادامپزشکی و راهاندازی کلینیک دامپزشکی و حتی بیمارستان دامپزشکی جزء برنامههای دانشگاه در گیلان است و راهاندازی رشتههای مورد نیاز در حوزه دریا و خدمات بندری نیز مورد توجه قرار دارد که (سال 1400) دنبال خواهیم کرد.
پیشبینی رشد 20 درصدی جذب دانشآموزان مدارس سمای استان گیلان
ساماندهی رشتههای تحصیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان از دیگر چشماندازهاست؛ بهعنوان مثال رشتههایی که دانشجوی زیادی ندارند را تجمیع میکنیم و این منجر به ساماندهی آن رشتهها خواهد شد.
(سال 1400) اولویت اصلی دانشگاه افزایش رشتهها در حوزههای پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، پیرادامپزشکی و رشتههای مرتبط با آن در استان گیلان است؛ ضمن اینکه توجهی هم به راهاندازی رشته علوم انسانی داریم.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد؟
دوستار: یکی از ظرفیتهای بسیار خوب استان گیلان وجود مدارس سما، آموزشکدهها و مدارس مهارتی است و در مقایسه با میزان ظرفیت استان گیلان و استقبال مردم از مدارس غیردولتی، رشد سما مناسب و راضی کننده نبود. برای مقابله با این شیوه طبق برنامهریزی دقیق در حوزه سما سه کار را همزمان جلو میبریم و طبق برنامهریزیها در سال 1400 حداقل 10 مدرسه در مقاطع مختلف در استان گیلان راهاندازی خواهد شد و در همه این مدارس سما، راهاندازی مؤسسه آموزشی زبان را نیز در دستور کار داریم.
طبق بررسیها باید تعداد دانشآموزان مدارس سمای استان گیلان در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا کند. مدرسه عالی مهارتی را هم در دستور کار قرار دادیم و با توجه به بازدیدهایی که از مدارس سما داشتیم، زمینه خوبی برای راهاندازی کارگاهها وجود دارد.
از سوی دیگر راهاندازی هنرستانهای حرفهای را در برنامه خود قرار دادهایم و با توجه به تصمیم دانشگاه برای تبدیل آموزشکدههای سما به دانشکدههای مهارتی و کارآفرینی، برنامهریزی ما این است که حداقل پنج دانشکده مهارتی و حرفهای را در استان گیلان راهاندازی کنیم.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟
دوستار: سال 1400 علاوه بر تداوم فعالیتهای سال 1399 و فعالیتهای معمول دانشگاه، چند کار در اولویت اصلی ما قرار خواهد داشت. نخست راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی و مهارتی، دوم راهاندازی و اخذ مجوز برای رشتههای پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی حرفهای و پیراپزشکیهای رشتههای مرتبط با آنها، سوم ایجاد کلینیکهای دامپزشکی در استان گیلان با توجه به ظرفیت خوبی که وجود دارد، چهارم راهاندازی قطعی سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و دنبال آن هستیم که عقد قراردادهای پژوهشی و فناورانه در مقایسه با سالهای قبل 100 درصد افزایش پیدا کند.
از دیگر اولویتهای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1400 فعالسازی و ارتقای جایگاه کلینیک مشاوره امین و تبدیل آن به یک مرکز مشاوره فعال در استان گیلان بوده که محل رجوع بسیاری از خانوادهها باشد.
آنا: مجوز ارتقای جایگاه کلینیک مشاوره امین اخذ شده است؟
دوستار: بله. مجوز را از سازمان بهزیستی دریافت کردهایم؛ ضمن اینکه در حوزههای آموزشی و ارتقای کیفیت تلاش خواهیم کرد در زمینه فناوری نیز تلاش میکنیم فعالیتهای خاصی داشته باشیم.
توانمندسازی نیروی انسانی، برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای سایر سازمانها، شفافیت مالی و تسهیلگری امور نسط از جمله برنامههای دیگری است که در سال 1400 دنبال خواهیم کرد.
آنا: فکر می کنید در زمینه جذب دانشجویان خارجی در سال 1399 موفق عمل کردید؟
دوستار: در زمینه جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رشد خوبی داشتیم و قصد داریم امسال با در رایزنی با کشورهای مختلف و کارگزاریها زمینه جذب بیشتر دانشجوی خارجی را مهیا کنیم.
آنا: کرسی آزاداندیشی در سال 1399 متأثر از شیوع ویروس کرونا بود، ارزیابی شما از این رویداد ملی چیست؟
دوستار: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان موفق شد 99 کرسی را در این استان برگزار کند که بازتاب بسیار خوبی داشت. سعی میکنیم سال 1400 نیز علاوه بر کرسیهای آزاداندیشی، برگزاری کرسیهای ترویجی را نیز در برنامههای خودمان بگنجانیم. در حوزه تربیتبدنی نیز استان گیلان جایگاه خوبی داشت و مسابقات ملی-قهرمانی و ترویج ورزشهای همگانی جزء اولویتها و برنامههای دانشگاه قرار دارد.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/