بطحایی:
پیوند دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای موجب تحولی بزرگ در حوزه مهارتآموزی میشود
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با پیوند دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای، تحولی بزرگ در حوزه مهارتآموزی رقم خواهد خورد.
کد خبر : 570130
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سازمان سما، سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت در راستای مهارتافزایی و ارتقای دانش حرفهای نیروی کار کشور و اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حلقه مفقوده در توسعه کشور ما بیتردید فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است و آموزشهای ما از سطح مدرسه تا آموزش عالی با نیاز بازار، فاصله دارد.
وی افزود: دو شورای تخصصی برنامهریزی و شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی که برای نخستین بار در دانشگاه آزاد تشکیل شده است، میتواند پل ارتباطی محکمی میان دانش و مهارت باشد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از طریق استفاده از ظرفیتهای دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصلهای درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصلهای درسی دانشگاه را به مهارتآموزی اختصاص دهیم.
بطحایی ادامه داد: اگر طی 2 سال آینده تنها در 100 واحد دانشگاهی با ایجاد کارگروههای تخصص و مهارت این مهم تحقق یابد، تحولی عظیم در زمینه مهارتآموزی دانشگاهیان رخ خواهد داد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بسیار بالای دانشگاه آزاد اسلامی از پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای سخن به میان آورد و افزود: اگر تخصص شما با امکانات و ظرفیتهای بالای ما همراه شود، تحول عظیمی در حوزه مهارتآموزی رقم خواهد خورد.
وی بر تشکیل کمیته استانی مشترک در راستای اجرای تفاهمنامه مذکور تأکید کرد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در این جلسه عنوان کرد: اعتبارزایی مدارک دانشگاهی با آموزشهای مهارتی محقق میشود.
وی با اشاره به لزوم تغییرات همراه و همگام با سرعت تغییرات تکنولوژی گفت: اراده ملی باید بر تغییر باشد. ریزش یک میلیون شغل در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول در حوزه تکنولوژی مطابق با نیاز بازار و بازنگری در سرفصلها و نگرشهای کلان را نمایان کرده و دیگر نمیتوان با تفکرات گذشته به نیاز جامعه پاسخ گفت.
هاشم با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید به عرصه بینالمللی ورود کند، ایران را در زمره کشورهای دانشجو فرست نام برد و افزود: این مقوله باید با هدف دستیابی و انتقال تکنولوژی روز کشورهای جهان انجام شود و سرمایهگذاری تلقی شود.
وی در خصوص برنامههای سال آتی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: در طول 4 دهه حدود 80 مرکز صنعتی دارای مراکز جوار کارگاهی و آموزشی بودهاند، که با هدف «جامعه محوری مهارت» به این تعداد در 18 ماهه اخیر 80 واحد افزوده شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت بهعنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول 40 سال، تنها 17 مرکز تخصصی مهارتآموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد 50 مرکز تخصصی مهارتآموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به 67 مرکز افزایش یافته است که میتوان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... اشاره کرد.
هاشمی گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمان های تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیشبینی و فعالیت خود را آغاز کردهاند. 45 درصد از مراجعان به مراکز سازمان برای مهارتآموزی فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارتآموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.
وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیشبینی 8 سطح مهارتی تا دکتری اظهار کرد: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز میتوان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.
هاشمی، پیشنهاد کرد 7 استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: این سازمان در یک سال گذشته 2 هزار استاندارد ارزیابی، شایستگی، حرفه و شغل را مطابق با نیاز بازار تدوین کرده است و در سال جدید هم تدوین 2 هزار استاندارد را در برنامه دارد.
وی از 15 کشور همسایه ایران بهعنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بین المللی با رویکرد توسعه صلاحیت حرفهای و تربیت نیروی با مهارت در اجرای تفاهمنامه منعقده بین سازمان و دانشگاه آزاد نام برد. از طریق استفاده از ظرفیتهای دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصلهای درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصلهای درسی دانشگاه را به مهارتآموزی اختصاص دهیم.
در این نشست همچنین لادن، معاون آموزشهای فنی و حرفهای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه، از شوراهای تخصصی برنامهریزی و شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای در مجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نام برد و افزود: این دو شورای تخصصی، خاص دانشگاه آزاد اسلامی است.
برگزای دوره های آموزشی مشترک برای مربیان و مدرسان دانشگاه، سنجش مهارت و کارآمادگی فارغ التحصیلان، مشارکت و همکاری دو مجموعه در سطح ملی و بین المللی و ... پیشنهادهایی بود که از سوی لادن در این نشست عنوان شد.
براساس این گزارش اهم تعهدات مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در این تفاهم نامه موارد ذیل است:
- فراهمسازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه در مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و غیردولتی سازمان و یا تطبیق آنها با دورههای آموزش مهارتی بر اساس قراردادهای مرتبط.
- مشارکت در راهاندازی مدارس عالی مهارتی در سطح ملی و منطقهای در کشور های عراق و افغانستان و سایر کشورهای هدف.
- برگزاری دورههای آموزشی مشترک برای مدرسان و مربیان با همکاری دانشگاه و مرکز تربیت مربی سازمان.
- سنجش مهارت و کارآمادگی دانشجویان قبل از پایان تحصیلات و الحاق گواهینامه مهارتی مرتبط به دانشنامه فارغالتحصیلان.
- تنظیم جدول تطبیق استانداردهای آموزشی سازمان با برخی واحدهای درسی رشتههای تحصیلی دانشگاه در راستای اعتباربخشی به گواهینامه های مهارت جهت ارجاع به شورای تخصصی برنامهریزی آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه و سایر مراجع ذیربط در تصویب برنامه های درسیِ رشته های تحصیلی دانشگاهی.
همچنین با توافق طرفین مقرر شد کارگروه مشترک با حضور نمایندگان حوزه آموزش و پژوهش دو دستگاه به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه تشکیل شود.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/