صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
شریفی تشریح کرد؛

رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در ایستگاه 5/ گروه موافق و منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران» چه گفتند؟

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دیدگاه گروه موافق و منتقد در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «اصل خصوصی‌سازی در ایران» را تشریح کرد.
کد خبر : 569813

سعید شریفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اصفهان اظهار کرد که در پنجمین رویداد  ملی کرسی‌های آزاداندیشی تیم‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اصفهان(خوراسگان) «اصل خصوصی‌سازی در ایران» را توسط گروه‌های موافق و منتقد این اصل مورد بررسی قرار دادند.


وی با بیان میزان قابل توجه تأثیرگذاری اینگونه کرسی‌ها در تربیت دانشجوی آگاه، بابصیرت و جامع‌الاطراف تأکید کرد: در طراحی و به چالش کشیده شدن موضوعات عنوان شده در کرسی‌های آزاداندیشی سعی شده موضوعاتی که گستره ابتلا و درگیری بیشتر و تأثیرگذاری مهم‌تری در میزان پیشرفت یا عدم پیشرفت جامعه دارند مطرح شود.


رئیس شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: دراین‌صورت زمینه برای تحقیق و تفحص محیط و جامعه پیرامونی دانشجویان و یافتن راهکار برون‌رفت از این چالش‌ها توسط دانشجو فراهم خواهد شد.


دیدگاه گروه موافق  «اصل خصوصی‌سازی در ایران»


شریفی یادآور شد: در این کرسی محمد علیمرادی، سیدمحمدرضا داوودی و مهرداد دادخواه داورانی منتخب از گروه‌های آموزشی حسابداری، اقتصاد و مدیریت به ارزیابی نتایج کرسی و ارزشیابی مباحث موافقان و منتقدان پرداختند.


وی به تشریح مباحث مطرح شده در پنجمین رویداد  ملی کرسی‌های آزاداندیشی توسط تیم‌های دانشجویی پرداخت و گفت: گروه موافق  «اصل خصوصی‌سازی در ایران» معتقد بودند که خصوصی‌سازی مقوله مهم در بسیاری از کشورهای درحال توسعه به‌ویژه ایران است.


رئیس شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: گروه موافق تأکید کردند که خصوصی‌سازی اهدافی چون رقابت و کارایی اقتصادی، افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها، استفاده بهینه از امکانات و ... را دنبال می‌کند.


شریفی در توضیح تکمیلی دیدگاه گروه موافق درباره «اصل خصوصی‌سازی در ایران» متذکر شد: خصوصی‌سازی در ایران در بازه زمانی پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تاکنون براساس گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده مورد واکاوی قرار گرفته است.



وی مطرح کرد: گروه موافق «اصل خصوصی‌سازی در ایران» علاوه بر بررسی و تشریح موانع و مشکلات در مسیر انجام صحیح این اصل به‌خصوص موانع اقتصادی، فرهنگی و قانونی نقش سیاست‌گذاری دولت را در این زمینه مهم ارزیابی کردند.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تبیین کرد: در واکاوی گروه موافق «اصل خصوصی‌سازی در ایران» عنوان شد که تلاش شده تجارب ارزشمند برخی کشورها ازجمله روسیه و آلمان که فرآیند خصوصی‌سازی را به مرحله اجرا درآورده‌اند و میزان و علل موفقیت یا شکست آنها به منصه ظهور رسیده است، بیان و تا حدی با خصوصی‌سازی در ایران مقایسه شود.


دیدگاه گروه منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران»


شریفی به تشریح نظر و دیدگاه‌های گروه منتقد درباره «اصل خصوصی‌سازی در ایران» پرداخت و افزود: خصوصی‌سازی در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در خرداد 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و با ابلاغ آن که با عنوان انقلاب اقتصادی مقرر بود ریل‌گذاری جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد کند.


وی در ادامه تبیین دیدگاه‌های گروه منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران» عنوان کرد: این اصل در ایران نه‌تنها به اقتصاد کمکی نکرد؛ بلکه موجب مشکلات زیادی از جمله بیکاری تعداد زیادی از منابع انسانی و از بین رفتن تولیدی‌هایی که به درآمد ملی کمک زیادی می‌کردند، شد.


رئیس شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: گروه منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران» معتقد بودند که دلایل متعددی موجب ناکارآمدی خصوصی‌سازی شده؛ از جمله خصوصی‌سازی بدون تحقق پیش‌نیازهای آن مانند تضمین فضای مناسب کسب و کار یا عملکرد افرادی سودجو که کارخانه‌ها را خریداری کرده‌اند؛ اما قصد ادامه تولید نداشتند و ماشین‌آلات را فروخته، کارگران را اخراج و زمین را تبدیل به برج کردند.


شریفی گفت: گروه منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران» رعایت مواردی مانند شفاف‌سازی اطلاعات و مقررات در واگذاری‌ها، ایجاد سیستم نظارتی قوی بر مکانیزم خصوصی‌سازی، افزایش فضای رقابت و بهبود کارایی در اولویت قرار دادن اهلیت واگذاری‌ها (اکثر واگذاری‌ها به افرادی انجام شده که یا با افراد سرشناس آشنا بودند و اهلیت لازم را نداشتند یا اصلاً در آن زمینه تولیدی تجربه لازم و کافی را نداشتند.)


وی دیدگاه گروه منتقد «اصل خصوصی‌سازی در ایران» را چنین توضیح داد: وجود محیط با ثبات اقتصادی (با وجود تحریم‌ها در چند سال اخیر این مورد هم فراهم  نبود) و در نهایت آزادی عمل برای کار اقتصادی سالم می‌تواند در اجرای قوی‌تر و اثربخش‌تر این اصل یاری‌گر مسئولان و مجریان آن باشد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر