صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی

/
کد خبر : 569383

 


حقوق کارمندان دولت و برای بیشتر از 10 میلیونی‌ها چگونه بوده؟


- آن چیزی که تا الان اتفاق افتاد این است که حقوق‌های زیر 10 میلیون تومان 25 درصد از ابتدای 1400 افزایش خواهد خورد و بالای 10 میلیون تومان فقط 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت، یعنی به حقوق آنها ضریب نخواهد خورد و فقط این عدد به آن اضافه خواهد شد.


برای بازنشسته‌ها و کارگران غیر از کارکنان دولت چگونه شده است؟


- کارگران که طبق برنامه‌ای است که خود شورای رفاه تصمیم می‌گیرد اما برای هم‌سان سازی آنها، هم بحث اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و هم بحث صندوق‌های بازنشگستگی، 89 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده از 150 هزار میلیاردی که در بند واو تبصره دو در نظر گرفته شده، 89 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان و سایر هم برای بحث اعضای هیئت علمی.


یعنی تقریباً سه‌پنجمش افتاده برای هم‌سان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها؟


- نه، هم‌سان‌سازی و بدهکاری دولت به صندوق‌های بازنشستگی است. بخشی‌اش این‌گونه است. چون دولت 90 هزار میلیارد تومان به آن صندوق بدهکار است و از طریق تهاتر و اینها اتفاق می‌افتد.


چیزی‌اش تعلق می‌گیرد؟ چون بحث هم‌سان‌سازی پارسال هم بود؟


- بله، اولویت اول است و حتماً انجام می‌شود.


حدوداً پیش‌بینی نشده که حالا با این هم‌سان‌سازی کسی که مثلاً 2 و 600 تا 700 می‌گیرد، بالاخره حقوقش چقدر می‌شود؟


- آنها را شورای رفاه تعیین می کند. 0215 بازنشستگان و کارگران را شورای حقوق و دستمزد ذیل وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی تصمیم می‌گیرند و فکر می‌کنم در همین ایام باید تصمیم بگیرند. این در مجلس نیست. مجلس فقط برای کشوری و لشکری است.


برای میزان مالیات افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کنند؟


- حقوق‌های نامتعارف را در مجلس پلکانی کردیم. یعنی ؟؟؟ 4 میلیون تومان معاف از مالیات هستند. 4 تا 8 میلیون ضریب 10 درصد می‌خورد، 8 تا 12، 15 درصد، همین‌طور ضریب 5 درصد، 5 درصد تا 32 میلیون تومان. از 32 میلیون تومان به بالا ضریب 35 درصد است. منتهی از چهار تا هشت، مازاد بر 4 میلیون تومان 10 درصد گرفته می‌شود. همین‌طور می‌آید طبقه‌بندی، اما وقتی 32 میلیون می‌رسد دیگر 35 درصد است از 32 میلیون به بالا.


تلاش‌های دولت برای افزایش سقف پرداختی کارکنان دولت به کجا کشید؟ خواسته‌های دولت محقق شد؟


- آن چیزی که در اینجا مجلس تلاش کرد، یک تناسبی در توزیع درآمد اتفاق بیفتد. آنهایی که حقوقشان بالای 32 میلیون تومان است هم مالیات بیشتری پرداخت کنند، در واقع افزایش کمتری بخورد. بیشتر آن چیزی که مجلس، دولت البته یکسان در نظر گرفته بود و زده بود 25 درصد افزایش حقوق برای همه کارکنان دولت در نظر گرفته بود اما مجلس این را نپذیرفت و برای اینکه به عدالت نزدیک شود، این ضرایب را در نظر گرفت تا 10 میلیون تومان و بالای 10 میلیون تومان هم همان عدد 2 میلیون و 500 هزار تومان؛ برای اینکه به توزیع عدالت کمک کند. اگر این‌طوری باشد مثلاً یک کسی 30 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 7 و نیم اضافه شود و یکی 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد 750 تومان! خب در اینکه تعادل نیست! یعنی 10 برابر یک نفر! بالاخره افزایش حقوق‌های ما به نوعی جبران تورم است. حالا در جبران تورم یک کسی که 3 میلیون حقوق می‌گیرد مگر تورم بر زندگی‌اش سایه نیفتکنده که او بخواهد 750 اضافه داشته باشد یا 4 میلیون یا یک میلیون، بعد یک کسی 30 میلیون تومان می‌گیرد 7 و نیم میلیون تومان افزایش داشته باشد. بنابراین نمایندگان به این نتیجه رسیدند که از طریق توزیع پلکانی هم در مالیات و هم در افزایش حقوق‌ها بتوانند کمک کنند به نزدیک شدن حق و عدالت.


علاوه بر کمیسیون تلفیق در کمیسیون برنامه و بودجه هم هستید، در خصوص بودجه سال 1400 مهم‌ترین اقداماتی که مجلس انجام داده، برای اینکه خواسته‌های مردم و جامعه محقق شود، چه کارهایی بوده؟


- ما چندین کار در بودجه 1400، هم برنامه و بودجه هم 0545 انجام دادیم. اولاًٌ خیلی از ارقامی که پوشیده بود، روشن شد. یک نظم انضباطی و مالی در شرکت‌ها ما در تبصره‌های بودجه دیدیم که در واقع در سال آینده شرکت‌های دولتی تقریباً دو سوم بودجه کشور در بین آنهاست، یعنی 1500 هزار میلیارد تومان، سیاست‌های انضباطی برایشان تعریف کردیم که چگونه باید روی بودجه نظارت داشته باشیم و دیدیم که حقوق و مزایایشان را بیش از آن چیزی که در دولت هست افزایش ندهند، پاداش‌های اضافی پرداخت نکنند، در واقع به نوعی جلوی حقوق‌های نجومی که می‌توانست در بودجه شرکت‌ها اتفاق بیفتد به آن پرداختیم.


نکته بعدی که به نظر می‌آید در بودجه مهم بود، دولت در لایحه اولش 2.3 میلیون بشکه دیده بود که ما با برگشت زدن لایحه دولت آمدیم در واقع یک میلیون بشکه و تا 38 درصد اجازه دادیم برداشت کنند از محل فروش نفت و میعانات گازی و صادرات گاز؛ و بیش از یک میلیون دیگر سقف برای دولت 0710، گفتیم هر چقدر دوست داشتی فروش داشته باش اما 20 درصد می‌توانی برداشت کنی، بقیه باید برود صندوق توسعه ملی. این هم دقیقاً ابلاغیه‌ای بود که مقام معظم رهبری داده بود که دولت رعایت نکرده بود و در واقع یکی از دلایلی هم که لایحه برگشت خورد همین رعایت نکردن این بحث بود.


نکته بعدی در لایحه که وقتی دولت در برگشت آورد مجلس در آن تغییرات داد، 50 هزار میلیارد تومان در مالیات‌ها افزایش داد، یعنی 317 هزار میلیارد تومان بود که دولت بعد از بردن لایحه بودجه و برگشتش به 366 هزار میلیارد تومان، در واقع به نوعی وابستگی به صندوق توسعه ملی را کاهش و وابستگی به مالیات را افزایش داد و این خودش نشانه‌هایی است که ما به سمت مالیات‌ستانی بیشتر برویم در آن بخش‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند نه افزایش مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند بلکه آن کسانی که فرار مالیاتی دارند.


بخش‌های دیگرش همین 150 هزار میلیاردی بود که در لایحه دولت 125 هزار میلیارد تومان بود که ما به 150 میلیارد تومان افزایش دادیم، برای بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق و بخش‌هایی که در واقع نیاز بود به آنها کمک شود.


باز در کمیسیون تلفیق آمدیم خانواده‌هایی که رعایت الگوی مصرف را کنند، از تعرفه آب، برق و گاز معاف کردیم و کارهای بسیار زیادی به نظر می‌آید در کمیسیون تلفیق صورت گرفت که شفافیت بیشتری داد، وابستگی بیشتری به داخلش کردیم و اینها نشان می‌دهد که ما به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم.


إن‌شاءالله آثارش را در سال بعد مردم بهتر می‌توانند ببینند.


آیا اقداماتی که در کمیسیون تلفیق انجام شد قطعی است و تصویب می‌شود؟


- الان دیگر کار تقریباً، ما دوتا تبصره داریم که 0909 که همین امشب ساعت هفت تا 9 رسیدگی می‌کنیم و می‌رود شورای نگهبان. اینها مصوبات تصویب شده صحن هستند هر چه من به شما عرض کردم.


یعنی فرمودید که دولت یک پیشنهاداتی داشت، شما این ارقام را همان بحث


- لایحه دولت آمد، ما رویش کار کردیم، اینها چیزهایی بود که ما افزایش دادیم، اضافه کردیم به لایحه دولت.


بحث مالیاتی را فرمودید دولت 100 و چقدر در نظر گرفته بود؟


- دولت خودش 50 هزار میلیارد افزایش داشت اما در لایحه اولش نبود، لایحه دومش که ما دادیم و بعد از آن محل، چون اینها را دولت بیشتر فروش اوراق دیده بود اگر نفت محقق نشود، ما آنجا جلویش را گرفتیم، گفتیم از منابعی که باید واقعاً مشخص کنی، صرف بدهکاری آیندگان نباشد. یعنی این‌طور نباشد که ما اوراق بفروشیم بعد بگوییم 1404 یا 1405 باید برگشت اوراق داشته باشیم. بنابراین دولت رفت چاره‌اندیشی کرد، در لایحه‌ای که مجدد آورد در نوبت بعدی‌اش آن 317 هزار میلیارد را به 366 هزار میلیارد و 900 هزار میلیارد تومان افزایش داد که تقریباً حدود 50 هزار میلیارد تومان شناسایی مالیاتی جدید برای خودش تعریف کرد و به نظر من این کار خوبی است و هر چقدر به این سمت برویم کار بهتری است.


صحبت دیگر؟


- امیدوارم این بودجه بتواند به زندگی مردم نظم ببخشید و دولت هم با نظم و انضباط مالی در سال آینده بتواند تورم را کنترل کند و مردم از آسیب‌هایی که در امسال و سال گذشته داشتند، مصون بمانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر