دکتر محمد دوستار
؟؟؟
- بسم الله الرحمن الرحیم.
سؤال اول که فرمودید شاخصترین فعالیت و دستاورد واحد دانشگاهی شما در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟ سال 99 سالی بوده که دانشگاه برنامهریزی خوبی در حوزه پژوهش و فناوری داشته منتهی شرایط در سال 99 طوری پیش رفت که خیلی از آن برنامهها به خاطر تعطیلی مکرر شرکتها و سازمانها عملیاتی نشد اما از نیمه دوم سال 99 پس از حضور جناب آقای دکتر ستاری معاونت علمی ریاست جمهوری در دانشگاه آزاد اسلامی رشت و بازدید از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه مرکز رشد، برنامهریزیهایی انجام شد تا فعالیتها توسعه پیدا کند و در گام اول، عقد تفاهمنامههایی بوده که در سال 99 با بیش از 10تا از سازمانها و شرکتهای تفاهمنامههای همکاری در حوزه پژوهش و فناوری منعقد شد که برجستهترین آنها جهاد کشاورزی و همچنین شرکت برق منطقهای استان، شیلات استان یا سازمانهای اینگونه که بخشی از آنها به مرحله اجرایی درآمده و بخشی دیگر هم در حال انجام است. مجوز سرای نوآوری با موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی برای استان گیلان ما در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شد و در مرحله نهایی معاونت علمی ریاست جمهوری است.
راهاندازی کلینیک گیاهپژوهشی که یکی از برنامههایی بود که در سال 99 تحقق پیدا کرد و در عرصه خدماترسانی به مردم با دریافت مجوز از نظام مهندسی کشاورزی استان فعالیت خودش را با دستگاههای به روز و مجهز شروع کرده.
از آنجایی که دانشگاه آزاد به دنبال رویکرد حل مسئله و مسئلهمحوری است، تلاش خود را معطوف به این کرده که وارد عرصه صنعت شود. ما به سراغ صنایع و سازمانها میرویم و اعلام میکنیم که شما فکر میکنید چه نیازهایی داشته باشید که ما میتوانیم آن نیازها را برآورده کنیم؟
ما یک گروه فناوری از رشتههای مختلف، حدود 20 نفر از فناوران دارای آثار پژوهشی و فناوری با تخصص خودشان که منجر به رفع نیاز در جامعه میشود را گروهبندی کردهایم و بازدید مرتب از سازمانها به عمل میآید که این بازدیدها و گفتوگوها با سازمانها منجر به تعریف یکسری از کارهای مشترک بین دانشگاه و حوزه صنعت دارد میشود، این ابتکار خوبی بود و همچنین در حوزه پژوهش نفت، دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرده و نشستهایی هم انجام شده و پروپوزالهایی هم در این زمینه تنظیم شده و همچنین در حوزه منطقه آزاد انزلی هم فعالیتهای خوبی انجام دادهایم و راهاندازی مرکز رشد اقماری واحد انزلی هم یکی از برنامههای ما بود که به دنبالش بودیم و تحقق پیدا کرد. یعنی در مسیر توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، تأکید روی فناوری و رفع نیازها و حل مسائل سازمانها از اولویتهایی بود که در سال 99 شروع شد و إنشاءالله در سنوات آتی هم ادامه پیدا خواهد کرد.
؟؟؟
- سال 99 که شرایط کرونایی در کشور بود، در اوایل گیلان یکی از استانهایی بود که کرونا در قم و ایلان دو استانی بودند که بیشتر در معرض کرونا قرار گرفتند. بحث گندزدایی و تولید یکسری مواد شیمایی برای ضدعفونی کردن اماکن، تأسیسات و ابنیهها بود که این کار در دستورکار قرار گرفت و مواد ضدعفونیکننده مورد نیاز واحدها بهخصوص در لاهیجان و رشت را در آزمایشگاههای خود این دو واحد تولید شد و در اختیار سایر واحدها هم قرار گرفت و حتی اعلام آمادگی شد که اگر سازمانهای دیگر هم نیاز داشته باشند برایشان تولید شود و تولید ونتیلاتور هم یکی از بحثهایی بود که به شکل نمونه در واحد ما تولید شد منتهی هنوز به تولید انبوه نرسیده. از طرف دیگر کمکهای خیّرین را هم داشتیم برای بحث ماسک و تبسنج و سایر اقلام مورد نیاز که از طریق خیرین تولید شد اما در اینکه یک تولید شاخص داشته باشیم که بشود در مواجهه با کرونا به آن اشاره کرد، نه، متأسفانه ما تولید شاخصی نداشتیم.
؟؟؟
- ما در سال 99 نسبت به سا ل968 افزایش دانشجو داشتیم و این موضوع نشان میدهد که استقبال مردم از دانشگاه آزاد اسلامی در حال افزایش است، بنابراین باید برنامهها و سیاستهای خوبی را تدوین کرد که از جمله افزایش امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی یکی از آنهاست که به جدّ به دنبالش هستیم و افزایش مهارتها و توانمندیهای عملی در دانشجویان که باعث میشود فارغالتحصیلان ما بتوانند بازار کار را پیدا کنند یا خودشان کارآفرینی را در برنامه خودشان قرار دهند که این موضوع به خودی خود باعث جذب دانشجو میشود. اگر دانشجویان احساس کنند که بعد از فارغالتحصیلی از این دانشگاه میتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند، رغبت پیدا خواهند کرد.
ما در تلاش هستیم که با توجه به راهاندازی دانشکدههای مهارتی و کارآفرینی بتوانیم دانشجوی بورسیه از صنعت بگیریم. رایزنیها انجام شده و تفاهمنامهها منعقد شده و به دنبال این هستیم که در سال 1400 این برنامه را اجرا کنیم که با اجرای آن زمینه لازم برای جذب دانشجو فراهم میشود.
ارتقای کیفیت دانشگاه اعم از کلاسهای نظری و عملی مؤثر است. از طرف دیگر ما به خاطر اینکه بتوانیم نظر خانوادهها و متقاضیان را جلب کنیم لازم است تا در حوزههای فرهنگی هم کارهای خوبی انجام دهیم. در حوزه اجتامعی، در حوزههای مهارتی بتوانیم برنامههایی داشته باشیم و این برنامهها قطعاً باعث رغبت خانوادهها در ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
متنوعسازی رشتههای مورد نیاز هم از جمله کارهایی است که میشود در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد.
همگام با سیاستهای کلان دانشگاه که توسط ریاست عالیه دانشگاه و هیئت أمنای مرکزی دارد تقریب میشود، دانشگاه آزاد اسلامی هم برشهای محلی و منوط به استانی خودش را از اجرای برنامهها را انجام خواهد داد که بتواند به اهداف عالی دانشگاه برسد.
؟؟؟
- در ادامه سؤال دو، شفافیت در عملکرد و اصلاح فرآیندهای انجام کاری، بهسامانهسپاری امور خودش میتواند در جلب نظر افراد مؤثر باشد. توانمندسازی کارکنان برای اینکه بتوانند به راحتی پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشند هم از جمله برنامههاست.
انجام بازدیدهای موردی از صنعت، کشاورزی و خدمات هم برای دانشجویان ما جذابیت دارد که بتوانند وارد این حوزه شوند.
؟؟؟
- پاسخ به سؤال چهار، دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در رشتههای فنی، مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی، نسبت به راهاندازی رشتهها رشد نسبتاً خوبی داشته اما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی استان نسبت به استانهای مجاور یا حتی همجوار و همسطح خودش خیلی عقب است.
به دنبال سفر جناب آقای دکتر طهرانچی به استان و بازدید از امکانات دانشگاه و جلسهای که با نماینده ولی فقیه در استان و همچنین نمایندگان مجلس برگزار شد، مطالبه مردمی این بود که دانشگاه آزاد اسلامی در استان بتواند در راهاندازی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی یککم مؤثرتر عمل کند که منجر به ایجاد کارگروه توسعه رشته در استان ما شد و نشستهای مختلفی در استان برگزار شد. چندین طرح در این زمینه نوشته شد. اولاً یک همکاری دو جانبهای بین دانشگاه آزاد استان و همچنین منطقه آزاد انزلی در حال انجام است که بتواند بهطور مشترک دانشجو در حوزههای پزشکی، پیراپزشکی و رشتههای مورد نیاز در عرصه آن منطقه داشته باشد.
ما به دنبال افزایش رشتههای پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی حرفهای و پیرادامپزشکی و راهاندازی کلینیک دامپزشکی و حتی بیمارستان دام پزشکی در برنامههای ماست.
و راهاندازی رشتههای مورد نیاز در حوزه دریامحور و خدمات بندری هم از جمله برنامههایی است که در سال 1400 به دنبالش خواهیم بود.
ساماندهی رشتههای تحصیلی در واحدهای مختلف استان به طوری که استانهای مجاور، رشتههای همسایه، رشتههایی را که در همه واحدها حضور داشته باشد و منجر به این میشود که افزایش دانشجو در آن رشتهها وجود نداشته باشد را معمولاً تجمیع خواهیم کرد در یک یا چند واحد و به شکل قطبی سعی میکنیم آن رشتهها را ساماندهی کنیم به همراه اعضای هیئت علمی.
؟؟؟
- اگر بخواهم به طور عمده در حوزه افزایش رشتهها در واحدها در سال 1400 عرض کنم که ما به دنبال افزایش رشتهها در حوزههای پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی، پیرادامپزشکی و رشتههای مرتبط با آن در استان خودمان هستیم ضمن اینکه توجهی هم به راهاندازی رشته علوم انسانی در رشتههایی که پرمتقاضی هست برای واحدهای خودمان هم داریم.
؟؟؟
- در مورد سؤال پنج در مورد مدارس سما، یکی از ظرفیتهای بسیار خوبی که در استان ما وجود دارد، وجود مدارس سما و همچنین آموزشکدهها و مدارس مهارتی است. به نسبت میزان پتانسیلی که در استانها و شهرستانهای ما وجود دارد و استقبالی که مردم از مدارس غیردولتی میکنند، رشد سما خیلی خوب نبوده. ما با یک برنامهریزی که الان در دست است در حوزه سما سه کار را داریم همزمان جلو میبریم. برنامهریزی کردهایم که در سال 1400 حداقل 10 مدرسه در مقاطع مختلف در استان ما راهاندازی شود. در همه این مدارس سما، ما مؤسسه آموزشی زبان را هم برنامهریزی میکنیم. حداقل 20 درصد دانشآموزان ما نسبت به سال قبل در مدارس سما باید افزایش پیدا کند و همچنین مدرسه عالی مهارتی هم در دستور کار است که با توجه به بازدیدهایی که در استان ما در مدارس سما ما به عمل آمده، زمینه خوبی برای راهاندازی و کارگاههای خوبی دارند که میشود این کار را انجام داد و هنرستانهای حرفهای را هم در برنامه خودمان قرار دادهایم. با توجه به تصمیم دانشگاه برای تبدیل آموزشکدههای سما به دانشکدههای مهارتی و کارآفرینی، برنامهریزی ما بر این است که حداقل پنج دانشکده مهارتی و حرفهای را در استان بتوانیم برنامهریزی و راهاندازی کنیم.
؟؟؟
- در سال 1400 علاوه بر ادامه فعالیتهای 1399 و فعالیتهای معمول دانشگاه، چند کار در اولویت اصلی ما هست. یکی راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی و مهارتی، دوم راهاندازی و اخذ مجوز برای رشتههای پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی حرفهای و پیراپزشکیهای رشتههای مرتبط با آنها، هر چقدر که توانستیم مجوز بگیریم، ایجاد کلینیکهای دامپزشکی در استان با توجه به ظرفیت خوبی که وجود دارد، راهاندازی قطعی سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و به دنبال آن هستیم که قطعاً هم با توجه به زمینهسازیهایی که کردهایم، عقد قرارداد پژوهشی و فناورانه ما نسبت به سنوات قبل 100 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
از اولویتهای دیگر برنامههایی که در سال 1400 داریم، فعالسازی و تبدیل و ارتقای جایگاه مشاوره کلینیک مشاوره امین که مجوز آن را امسال از بهزیستی گرفتهایم، آن را بتوانیم به یک مرکز مشاوره فعال در استان که محل رجوع بسیاری از خانوادهها باشد تبدیل کنیم و ضمن اینکه در حوزههای آموزشی و ارتقای کیفیت تلاش خواهیم کرد، در حوزههای فناوری هم سعی میکنیم فعالیتهای خاصی را در استان داشته باشیم.
؟؟؟
- توانمندسازی نیروی انسانی، برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای سایر سازمانها، شفافیت مالی، تسهیلگری امور از جمله برنامههای دیگری است که در سال 1400 دنبال خواهیم کرد.
؟؟؟
- جذب دانشجوهای خارجی در واحد ما که در سال 1399 هم رشد خوبی داشتیم، امسال هم در برنامههای ما هست که با کشورهای مختلف بتوانیم با کارگزاریها صحبتهایی داشته باشیم و بتوانیم نسبت دانشجوی خارجی را هم افزایش دهیم.
؟؟؟
- در سال 99 اتفاقی که افتاد بحث کرسیهای آزاداندیشی بود که یک رویداد ملی بود که استان ما هم توانست 99 کرسی را برگزار کند که بازتاب بسیار خوبی داشت. ما سعی میکنیم در سال 1400 علاوه بر کرسیهای آزاداندیشی، کرسیهای ترویجی را هم در برنامههای خودمان قرار دهیم و در این زمینه هم بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم. در حوزه تربیتبدنی هم استان گیلان یک جایگاه خوبی داشت. مسابقات ملی-قهرمانی و همچنین ترویج ورزشهای همگانی هم در برنامههای ما قرار دارد.
انتهای پیام/