صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

اطلاعیه وزارت خارجه درباره اخبر حذف رایزنان بازرگانی از سفارتخانه‌ها

وزارت خارجه اعلام کرد، برخی از رسانه‌ها با استناد به اخبار نادرست، زمینه حمله به این وزارتخانه را فراهم کرده‌اند و این در حالی است که سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور است.
کد خبر : 568406

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای درباره برخی اطلاعات مطرح‌شده درباره حذف رایزنان بازرگانی یا اقتصادی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اعلام کرد: متأسفانه چندی است برخی از رسانه‌ها با استناد به اخبار نادرست، زمینه حمله نابه جا به وزارت امور خارجه را فراهم کرده‌اند.


طبق این اطلاعیه، در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور دو دسته کارشناس اقتصادی شامل رایزنان اقتصادی و رایزنان بازرگانی فعالیت می‌کنند. رایزن یا کارشناس اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه منصوب می‌شود و اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیازهای روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشورها از سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.
این اطلاعیه می‌افزاید: در سال‌های اخیر مشکلاتی برای اعزام رایزنان بازرگانی به‌وجود آمده و تعداد آن‌ها در خارج از کشور به حداقل رسیده است که سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور است. این در حالی است که در چارچوب وزارت امور خارجه، بخش اقتصادی در میان سایر بخش‌ها از فعال‌ترین حوزه‌ها در سفارتخانه‌های ایران است و این وزارتخانه هیچ گاه بنایی بر حذف آن‌ها ندارد. همچنین با حمایت‌های بخش‌های مختلف دولت، شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی با همسایگان و اتحادیه اوراسیا از مسیر توافق تجارت ترجیحی هستیم و این موضوع با روند اعزام رایزنان بازرگانی جدید تقویت می‌شود.
وزارت امور خارجه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف و به‌ویژه همسایگان را از اولویت‌های اصلی دولت و این وزارتخانه ذکر کرد که با استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه و همچنین دستگاه‌های مختلف، صادرات حتی در مقطع تحریم‌های ظالمانه آمریکا افزایش یافت.
این بیانیه تأکید کرد: در بخش خصوصی رويكرد وزارت امور خارجه همواره حمايت از فعالان این بخش و استفاده از ظرفيت‌های آن برای پيشبرد اهداف ديپلماسی اقتصادی بوده است و در این زمینه وزارت امور خارجه با استقبال از تأسيس دفاتر تجاری بخش خصوصي در خارج، همكاری مقتضی را با سازمان توسعه تجارت و به‌طور مشخص شورای مراكز تجاری خارج از كشور مستقر در آن سازمان که متولی این موضوع است، دارد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر