همایش ملی «ادبیات تعلیمی و گونههای آن» به میزبانی واحد دهاقان برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دهاقان، دکتر سید احمد حسینی کازرونی در مراسم گشایش این همایش در سخنانی در خصوص موضوع گردهمایی گفت: ادبیات تعلیمی، نوشتهها و آثاری هستند که برای خواننده و مخاطب، دانش و معارفی را بیان کنند و با تعلیمات، علومی از قبیل علوم فلسفی، مذهبی و دیگر علوم را انتشار دهند. در طول قرنهایی که بر ادبیات فارسی گذشته است، آثار بسیاری در ادب تعلیمی چه در شعر و چه در نثر پدید آمده که هر کدام دریایی از معارف را به همراه دارد.
وی افزود: کتبی همچون مثنوی مولانا و بوستان سعدی و حدیقه سنایی، آثار ادبی و تعلیمی هستند که سرشار از زیباییها و معارف بلند فرهنگی و انسانی میباشند. بدین ترتیب عرصه کاربرد اصطلاح تعلیمی بسیار گسترده و وسیع است، زیرا هر اثری بالقوه، مطلبی را تعلیم میدهد، اما در ادب فارسی این اصطلاح را زمانی به کار میبرند که قصد و هدف نویسنده، آشکارا تعلیم باشد.
کازرونی خاطرنشان کرد: اگر ادبیات را زاییده فطرت هنرجو و هنرپرور انسان بدانیم و به این قایل باشیم که ادبیات، هنگامی به اوج هنر و زیبایی میرسد که این هنر ظاهری با یک تعهد درونی از سوی آفریننده آن همراه باشد. عالیترین نوع ادبیات گونهای است که انتقال دهنده این تعهد درونی باشد و در مخاطب تأثیری والاتر و ژرفتر از تأثیر لذت از هارمونیهای ظاهری و لغوی ایجاد کند.
به گزارش آنا، از بیش از ۹۰ مقاله واصل شده به دبیرخانه همایش، تعداد ۴۰ مقاله توانستند نظر داوران را به خود جلب نموده که از این تعداد، به ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی، ۱۲ مقاله به صورت چاپ پوستر و ۱۳ مقاله نیز برای چاپ اجازه شرکت اعطا شد. در این میان مقالاتی همچون: تأثیر آموزههای اخلاقی و تربیتی برگرفته از آیات قرآن در چهار باب نخست بوستان سعدی، اثر دکتر سیدمحمود سیدصادقی، اخلاقیات و آموزههای اجتماعی در مثنوی معنوی، اثر حسن قربانی، معارجالسالکین اثر خطی عبدالوهاب بن محمود دزفولیالاصل همدانی قرن ۱۴، اثر اکرم کشفی، آموزه راستی گفتار و پادافره دروغ در شاهنامه و متون اوستایی و پهلوی، اثر دکتر حسین جلالی، تعالیم اخلاقی آداب معاشرت و صحبت از دیدگاه قابوسنامه و کلیله و دمنه، اثر دکتر سعید روزبهانی، دعوت به صلح پیاممحوری داستان انگور، اثر دکتر بتول مهدوی، ادبیات تعلیمی و تاریخنگاری اجتماعی، اثر دکتر سهیلا ترابیفارسانی، ابتلا، تعلیمی عارفانه، تحلیل جنبه تعلیمی ابتلا در ساخت عرفان با تکیه بر مقالات شمس، اثر دکتر علی جلالی، مضامین تعلیمی مثنوی پیر و جوان، اثر علیرضا خادمالفقراء، مقالاتی بودند که به صورت سخنرانی به سمع و نظر حاضران رسید.
انتهای پیام/