کارآمدی و اثرگذاری در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان/ آموزشیار نخستین گام دانشگاه آزاد اسلامی در یکپارچهسازی واحدها
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر موضوع یکپارچهسازی سامانههای خدماترسانی به ذینفعان خود را در دستور کار قرار داده است. یکی از سامانههای مهم در این زمینه در سامانه خدمات آموزشی دانشجویان (آموزشیار) است. این سامانه در حال حاضر امور مختلف آموزشی نظیر ثبتنام، انتخاب واحد، پرداخت شهریه، امکان درخواست وام، برگزاری کلاس و غیره را برای دانشجویان به صورت یکپارچه فراهم کرده است.
محمدجواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: راهاندازی سامانه آموزشیار یکی از بزرگترین رویدادها در دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود، رونمایی از این سامانه در واقع یک هدف مؤثر، مفید و کارآمد برای دانشگاه است که خوشبختانه تحقق پیدا کرد.
با راهاندازی از سامانه آموزشیار در وهله اول مسائل مربوط به آموزش دانشگاه ساماندهی شد و در مراحل بعدی، کنترل و نظارت و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت صورت خواهد گرفت. با این روش، آموزش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی رصد میشود و برای رفع مشکلات موجود تدابیر متناسبی به کار گرفته خواهد شد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره سامانه آموزشیار میگوید: نظام آموزشیار مانع برخوردهای سلیقهای در واحدهای دانشگاهی با دانشجویان میشود، دانشگاه آزاد اسلامی از مردم، برای مردم و با مردم است و ما تلاش خود را میکنیم که بتوانیم در این شرایط با مردم و دانشجویان همکاریهای لازم را داشته باشیم.
تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به شبکه هوشمند علمی
با این حال کاهش تمرکزگرایی و افزایش یکپارچگی سیستمی، راهبری مدل شبکهای دانشگاه، همروندسازی و انضباطبخشی بیشتر در اجرای فعالیتها و برنامههای کلان دانشگاه و... از اهداف این طرح بوده است.
ایمان عطارزاده مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه میگوید: دکتر طهرانچی چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی را اینگونه ترسیم کرده که این دانشگاه انتخاب اول داوطلبان در سال 1404 بوده و بهعنوان دانشگاهی اجتماعی، کارآفرین و حل مسئله شناخته شود. بدین منظور مأموریتهایی طراحی شده که شامل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه، یکپارچهسازی ساختار دادههای سازمانی، بهرهگیری از اتوماسیون شناختی در سیستمهای دانشگاه و... است. بر این اساس، سامانه آموزشیار در راستای یکی از همین مأموریتها، طراحی و راهاندازی شد.
امکانات سامانه آموزشیار
مدیریت واحد در مدل شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی، وجود سیستم کدینگ یکسان در تمام واحدهای دانشگاهی، یکپارچگی و ارتباط دادهها جهت کسب دانش، نظارت جامع و آمار و اطلاعات یکپارچه، کاهش ورود اطلاعات توسط کاربران و... ازجمله ویژگیهای سیستم اتوماسیون آموزش است. در این سیستم امکاناتی برای «اجرا و راهبری طرحهای تعاون اعضای هیئت علمی، آزمون، دروس عملی و مهمانی»، «انطباقپذیری دانشگاه»، «تبدیل دانشگاه به شبکه هوشمند علمی» و «امکان ارائه دروس بهصورت استانی و یا در سطح کل کشور» در نظر گرفته شده است.
میانافزار ارتباط با آموزش الکترونیکی، موتور مدیریت قواعد آموزشی، اپلیکیشن موبایل برای اساتید و دانشجویان، آگاهسازی از طریق پیامک، پرداخت الکترونیکی، پرونده الکترونیکی دانشجویان و اساتید، ارزشیابی اساتید، حقالتدریس اساتید، برنامهریزی امتحانات و ارزشیابی تحصیلی دانشجو، فارغالتحصیلی و خروج از تحصیل، پورتال جامع مدیریت آموزشی اساتید، صدور خودکار احکام اساتید، مدیریت امور شهریه و تخفیف مالی دانشجویان، فرآیندهای خاص دانشجویان استعداد درخشان و شاهد و ایثارگر، پذیرش دانشجو، برنامهریزی آموزشی و... ازجمله امکاناتی است که در این سامانه در نظر گرفته شده تا امور آموزشی، اداری و مالی دانشجویان و اساتید بهسادگی انجام شود.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/