تجربه کودکی با چاشنی فناوری/ نکاتی برای والدین در عصر دیجیتال
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در جهانی که به واسطه جبر ویروس کرونا، کودکان «در حال رشد دیجیتالی» هستند، کمک به آنها در یادگیری مفاهیم سالم و استفاده صحیح از فضای مجازی بسیار مهم است. والدین نقش مهمی در آموزش این مهارتها دارند. در این گزارش مروری بر نکاتی خواهیم داشت که با توجه به شرایط عصر حاضر به استفاده صحیح از فناوریهای دیجیتالی مانند بازیهای ویدئویی، اپلیکیشنهای موبایل، پیامرسان فوری و... کمک میکند.
1. برای استفاده کودک از فناوری و فضای مجازی یک برنامه تهیه کنید. رسانه و فضای مجازی باید برای شما و در چارچوب ارزشهای اعتقادی و خانوادگی و سبک فرزندپروری شما باشند. هنگامی که فرزندتان مشترکِ رسانهای بیهویت شود، نتیجه خیلی ساده این خواهد بود که سبک زندگی غیرارزشی را به کودک خواهد آموخت. در عوض اگر محتوای مکتبی مطابق با آموزههای دین مبین اسلام را به فرزندتان بیاموزید میتوانید زندگی روزمره خود و کودکتان را ارتقا ببخشید. اما در صورت استفاده نامناسب یا بدون فکر، همین امکانات میتواند جلوی رشد معنوی کودکتان را بگیرد افزون بر اینکه از بسیاری از فعالیتهای مهم مانند تعاملات خانوادگی، بازی در فضای باز، ورزش، خواب و... جلوگیری کند.
2. با رسانهها مانند سایر محیطهای زندگی کودک رفتار کنید. دستورالعملهای والدین در هر دو محیط واقعی و مجازی باید مشابه باشد. محدودیتها را تعیین کنید بچهها به بایدها و نبایدها نیاز دارند. دوستانِ فرزندان خود را چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی بشناسید. بدانید فرزندان شما از چه بسترها، نرمافزارها و برنامههایی استفاده میکنند، از چه سایتی در وب بازدید میکنند و چه کاری به صورت آنلاین انجام میدهند.
3. محدودیتها معقول باشند. چنانچه مقام معظم رهبری فرمودهاند به فضای مجازی به مثابه فرصت باید نگاه کرد. استفاده از رسانه، مانند سایر فعالیتها، باید محدودیت معقولی داشته باشد. اگرچه این روزها بازیهای آنلاین بسیار مورد استقبال قرار گرفته اما تحقیقات دانشمندان نشان داده است بازیهای آفلاین نیز باعث تحریک خلاقیت در بین افراد میشود. اگر کودک روزی یک ساعت بازی آنلاین انجام میدهد بازی بدون شبکه را نیز به عنوان یک اولویت روزانه قرار دهید(به خصوص برای کودکان خردسال).
4. زمان استفاده از فناوری همیشه نباید در تنهایی و خلوت باشد. برای مثال هنگامی که کودکان سرشان با تبلت گرم است، پیش آنها بروید و سعی کنید با آنها تماشا یا بازی کنید. این تعاملات اجتماعی و پیوندها، کودک را به یادگیری را ترغیب میکند. با بچههای خود یک بازی ویدیویی انجام دهید. بازیهای استاندارد زیادی توسط مراکز بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شده است. چنین رویهای یک روش خوب برای درک بهتر فرزندتان است. همچنین با آنها مستندهای جنگ و جبهه را تماشا کنید. در این کشورها هزاران نفر جان خود را از دست دادهاند تا شما و کودک خود در آرامش و امنیت زندگی کنید. این حس را به او بیاموزید. در این بین فرصت خواهید داشت که تجربیات و دیدگاهها و راهنماییهای خود را به اشتراک بگذارید. صرفاً آنها را کنترل نکنید، بلکه با آنها تعامل کنید، اینطوری بهتر میتوانید بفهمید که چه کاری انجام میدهند زیرا خود آن را تجربه کردهاید.
5. الگوی خوبی باشید. مهربانی و خوشاخلاقی را به صورت آنلاین آموزش دهید و الگو باشید. از آنجا که کودکان مقلد خوبی هستند، استفاده خود را از فضای مجازی محدود کنید یا دستکم جلوی چشم آنها کمتر استفاده کنید. در حقیقت در صورتی که با آنها تعامل داشته باشید و خودتان با آنها بازی کنید، رابطه بهتری با فرزندان خواهید داشت.
6. ارتباطات راه دور بسیار ارزشمند است. زمانی نامهنگاری انجام میشد و روزها طول میکشید تا پیامی به جایی منتقل شود. امروزه به لطف فناوری در کسری از ثانیه این ارتباطات انجام میگیرد. کودکان خردسال از طریق ارتباط دوطرفه بهتر یاد میگیرند. مکالمه داشتن در مورد مسائل مختلف برای ارتقای زبانآموزی کودکتان مهم است. گفتگوی تصویری با پدربزرگ و مادربزرگ که در مسافت دور زندگی میکنند نیز میتواند قابل توجه باشد. تحقیقات نشان داده است که این «مکالمه رفتوبرگشتی» است و مهارتهای زبانی را بهبود میبخشد بنابراین بسیار بیشتر از شنیدن «منفعل» یا تعامل یکطرفه با صفحه مانیتور به رشد کودک کمک خواهد کرد.
7. استفاده از فناوریهای سرگرمکننده برای کودکان پیشدبستانی، از 2 تا 5 سال را فقط به یک ساعت در روز محدود کنید و آن یک ساعت هم باید برنامه با کیفیت بالا و آموزشی باشد. بهترین حالت ممکن این است که خودتان همزمان همراه با کودکان خردسالتان به تماشای برنامه بنشینید. استفاده آنها از فضای مجازی وقتی صحیح است که آموختههای خود را بتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند. بنابراین اگر در آن برنامه یا فیلم آموزشی عبارت «بابا نان داد»، آموزش داده شد، شما نیز آن را در زندگی واقعی شبیهسازی کنید.
8. از فناوری به عنوان پستانک احساسی استفاده نکنید. رسانهها میتوانند در آرامش و سکوت بچهها مؤثر باشند. اما نباید تنها راهی باشند که احساس آرامش پیدا میکنند. لازم است به کودکان آموزش داده شود که چگونه با احساسات تند و شدید خود مواجه کنند و فعالیتهایی برای مدیریت بیحوصلگی یا صحبت کردن در مورد مشکل و... بیاموزند
9. با تأسف دهها برنامه آموزشی برای کودکان در فضای مجازی وجود دارد که منبع و مرجعی معتبر و مناسبی ندارند و روشهای مختلفی را برای آموزش در دستور کار قرار میدهند. حتماً پیش از استفاده از آنها از مشاورهای آموزشی و تحصیلی پرسوجو کنید که کدام یک بیش از بقیه مناسب است. فراموش نکنید برنامههای مدرنتر حالت تعاملی دارند و دوره مدلهای آموزشی یکسویه به پایان رسیده است.
10. آنلاین بودن نوجوانان اشکالی ندارد. روابط آنلاین بخشی از رشد معمول آنها است. رسانههای اجتماعی میتوانند کمک کنند نوجوانان در مورد خود و جایگاه خود و دهکده جهانی اطلاعات بیشتری را کشف کنند. اما وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که نوجوان در دنیای مجازی به اندازه دنیای واقعی رفتار مناسبی از خود بروز میدهد. به نوجوانان یادآور شوید که تنظیمات حریم خصوصی یک پلتفرم باعث نمیشود که صحبتهایش واقعاً خصوصی باشند و تصاویر، نظرها و رفتارهایی که او در فضای آنلاین به اشتراک میگذارد فوراً به صورت نامحدود به بخشی از رد پای دیجیتالی وی تبدیل میشود.
11. به یاد داشته باشید بچهها بچه هستند! آنها باید تجربه کنند، اشتباه کنند تا درست و غلط را بیاموزند! آنها به طور طبیعی در استفاده از رسانهها دچار اشتباه خواهند شد. سعی کنید با همدلی خطاها را کنترل کنید و اشتباه را به لحظهای قابل آموزش تبدیل کنید. اما برخی از بیاحتیاطیها، مانند ارسال پیامهای با محتوای غیراخلاقی، زورگویی، تهدید یا... ممکن است پرچمی قرمز باشد که به مشکلات پیش رو اشاره دارد. والدین باید رفتارهای فرزندان خود را با دقت مشاهده کنند و در صورت نیاز از کمکهای حمایتی تخصصی از جمله مشاور و روانپزشک متخصص اطفال استفاده کنند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/