بسیاری از تهیهکنندگان سینما حق العملکار شدهاند/ سینمای ایران و اخذ سود از تولید به جای فروش
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی رادیو گفتوگو، سعید خانی در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» گفت: شفافسازیِ اخیر سازمان سینمایی باعث شد تا ما علاوه بر تهیهکنندگانِ مختلف عملکرد مالکان فیلمهای سینمایی را شناسایی کنیم.
وی افزود: سینمای ایران در اغلب مواقع سود خود را از تولید اخذ میکند.
این تهیهکننده سینما با اشاره به این که بخش عمدهای از فیلمهای سینمایی در طول سال توسط نهادهای دولتی تولید میشوند، عنوان کرد: بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی برای تولید فیلم در طول سال بودجههای مشخصی را دارند.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر هزینههای تولید فیلم سینمایی، اظهار داشت: فیلمی که در سال 1390 با هزینه تقریبی 300 میلیون تومان تولید شده است، در سال 1399 با تخصیص 7 میلیارد تومان به تولید میرسد.
سعید خانی افزود: فیلمی که برای تولید آن 7 میلیارد تومان هزینه شده است، برای دستیابی به نقطه سر به سر مالی باید حداقل 20 میلیارد تومان فروش داشته باشد.
وی با اشاره به این که در دهههای گذشته بسیاری از تهیهکنندگان با سرمایههای شخصی فیلم میساختند، عنوان کرد: در حال حاضر برخی از تهیهکنندگان ایرانی به صورت حقالعمل کار میکنند.
این تهیهکننده سینما اضافه کرد: امروزه بسیاری از افراد ثروتمند با هدف پولشویی یا دیده شدن، به تولید فیلم روی میآورند و تفکر و عملکرد تهیهکننده را به دست میگیرند.
وی با اشاره به فیلمهای ساخته شده در سال 1399، تاکید داشت: بسیاری از فیلمهای امسال در گیشه شکست میخورند و حتی پولِ سر به سر را کسب نمیکنند.
سعید خانی ادامه داد: اکثر سرمایهدارانِ سینما بدون توجه به نکات فنی و سینمایی فرآیند تولید فیلم را پیش میبرند.
وی با بیان این که منبع و منشا پولهای موجود در سینما باید مشخص شوند، عنوان کرد: بودجههای هنگفت مجموعههای دولتی در روند تولید فیلمهای سینمایی باعث شده تا دستمزد عوامل و بازیگران سینما به طور غیرمنطقی افزایش پیدا کند.
این تهیهکننده سینما تصریح کرد: افزایش غیرمنطقی دستمزدهای سینما، باعث شده تا تهیهکنندگان خصوصی با مشکلات جدی مواجه شوند.
وی اضافه کرد: صنف تهیهکنندگان سینما با جلوگیری از افزایش هزینههای تولید میتواند از تهیهکنندگان خصوصی حمایت کند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/