صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

گل به خودی رسانه‌های معاند با انتشار خبر کذب فوت بهنام محجوبی

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره بهنام محجوبی زندانی زندان اوین منتشر شد؛ از خبر درگذشت تا مسمومیت او و سایر اخباری که در این باره منتشر شد نشان می‌دهد که این مسئله نیاز به واکاوی دارد.
کد خبر : 565540

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بهنام محجوبی، متولد سال ۶۶،‌ زندانی و از دراویش گنابادی است که سال ۹۶ در جریان درگیری‌های خیابان گلستان هفتم پاسداران دستگیر شد.


محجوبی به حکم دادگاه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط‌گیری با سایرین و فراهم کردن تجمع غیرقانونی» به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌ها سیاسی یا اجتماعی محکوم و در نهایت ۳۱ خردادماه امسال برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.


روز شنبه ۲۵ بهمن بهنام محجوبی به دلیل مسمومیت دارویی از زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل شد و دوشنبه ۲۷ بهمن پزشکان گفتند که سطح هوشیاری‌اش از ۱۵ به ۳ رسیده است.


بعد از مسمومیت محجوبی در زندان، رسانه‌های معاند شروع به انتشار اخبار کذب در خصوص وضعیت و نحوه مسمومیت او در زندان کردند و تمام تلاش خود را در راستای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و تشویش اذهان عمومی در خصوص عملکرد قوه قضاییه به کار بستند که در نتیجه این تلاش  بی‌وقفه اخبار ضدونقیض فراوانی برای زیر سؤال بردن وضعیت زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی منتشر شد.


توضیح اداره کل زندان‌ها در خصوص مسمومیت محجوبی 


اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران بلافاصله ضمن ابراز تأسف از این واقعه پس از مسمومیت و درگذشت محجوبی توضیحاتی را برای روشن شدن اذهان عمومی منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود:


فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته است. همچنین در این اطلاعیه آمده بود: زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به‌جز یک مورد نداشته است، در تاریخ 7 بهمن 99 مادر وی درخواست ملاقات داشته‌اند که ملاقات هم انجام‌شده است.


همچنین در این اطلاعیه ذکرشده بود: در تاریخ 12 بهمن 99 با نظر مرجع قضایی به دلیل بیماری محکوم مورداشاره با تعویق اجرای مجازات وی موافقت می‌شود مشروط به اینکه وثیقه 200 میلیون تومانی جهت خارج شدن از زندان اخذ شود این موضوع همان زمان رسماً و به‌صورت کتبی به وی ابلاغ می‌شود. متأسفانه در روزهای گذشته، این محکوم دچار مسمومیت شده که بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شود.


بر اساس این اطلاعیه تمام مراقبت‌های موردنیاز پزشکی در طول دوران حبس و همچنین اقدامات ویژه درمانی در زمان بستری شدن متهم در بیمارستان، به‌صورت کامل انجام‌شده و وی هم‌اکنون نیز تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی است.


اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه و ادعای هم‌اتاقی‌های وی نشان می‌دهد زندانی محجوبی براثر مصرف بیش‌ازحد دارو مسموم شده تأکید کرده بود: موضوع علت مسمومیت وی در حال بررسی دقیق و فوری است و نتیجه نهایی پس از بررسی پزشکی و قضایی اعلام می‌شود.


بعد از مسئله مسمومیت بمباران خبری رسانه‌های معاند در صورت ممنوع‌الملاقات بودن این زندانی شروع شد که در این رابطه نیز سازمان زندان‌ها اعلام کرد:


منعی برای ملاقات با بهنام محجوبی از سوی قوه قضاییه ایجاد نشد


در پی ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی، مبنی بر عدم اجازه ملاقات نزدیکان بهنام محجوبی با وی از سوی قوه قضاییه، مسئولان قوه قضاییه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که «چنین موضوعی صحت نداشته و منع قضایی برای ملاقات نزدیکان محجوبی با بیمار و اطلاع از وضعیت پزشکی وی وجود ندارد؛ همچنین اعلام شد که فردی به نمایندگی از دراویش گنابادی و همچنین مادر بهنام محجوبی، اجازه ملاقات با این زندانی را داشته و مادر بهنام محجوبی، به ملاقات فرزند خود رفته و علی‌رغم پروتکل‌های بیمارستانی مبنی بر عدم ملاقات با بیماران در شرایطی که در آی سی یو بستری هستند؛ اما با مساعدت‌های صورت‌گرفته امکان ملاقات مادر بهنام محجوبی از او فراهم شد؛ بر همین اساس، ادعای عدم موافقت با ملاقات حضوری، افراد احتمالاً بنابر ملاحظات پزشکی بیمارستان بوده و ارتباطی با موافقت یا عدم موافقت قضایی ندارد، چراکه مجوز قضایی برای افرادی که درخواست ملاقات داشته‌اند، صادرشده است.»


گفتنی است، با تمام شفاف‌سازی‌های قوه قضاییه در خصوص وضعیت بهنام محجوبی و قرارگرفتن این زندانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لقمان، رسانه‌های معاند در اقدامی عجولانه و غیرحرفه‌ای خبر از فوت او دادند که این دروغ بزرگ خود نشان‌دهنده اهداف و انگیزه‌های پنهان و آشکار این رسانه‌ها در زیر سؤال بردن وضعیت حقوق بشر و عملکرد قوه قضاییه در ایران است.


در پایان باید گفت علی‌رغم حمله‌ها و دروغ‌پراکنی‌های بی‌وقفه رسانه‌های معاند که سعی در انتشار اخبار دروغ درباره وضعیت زندانیان سیاسی در کشور دارند،‌ به دلیل حساسیت‌های ویژه‌ای که در خصوص این زندانیان وجود دارد، تمام تلاش مسئولان زندان‌ها در راستای ایجاد شرایط مساعد برای این زندانیان است.


انتهای پیام/4159/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضائیه
ارسال نظر