صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

چگونه سایز میلگرد ها را تشخیص دهیم؟

تشخیص سایز میلگرد کار دشواری نیس، ولی اگر چند سایز نزدیک به هم در کارگاه وجود داشته باشد، ممکن است کنترل سایز توسط مهندسین ناظر، با خطاهایی همراه باشد. روش های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
کد خبر : 565224

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، یکی از دغدغه ها و مسائل مهندسین و پیمانکاران، تشخیص اندازه گیری سایز میلگرد است. تشخیص سایز میلگرد کار دشواری نیس، ولی اگر چند سایز نزدیک به هم در کارگاه وجود داشته باشد، ممکن است کنترل سایز توسط مهندسین ناظر، با خطاهایی همراه باشد. روش های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


میلگردها و انواع آن



میلگردها از فولاد تهیه می‌شوند. تنوع این مقطع فولادی بسیار زیاد است و در صناعی مختلف، انواع متفاوتی از میلگردها استفاده می‌شوند. به طور کلی، میلگرد به سه دسته میلگرد ساده، میلگرد آجدار و کلاف طبقه بندی می‌شود. اگر بخواهیم میلگردها را از نظر جنس با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:



  • میلگرد اروپایی

  • فولاد کربن دار

  • گالوانیزه

  • اپوکسی پوشش داده شده

  • فایبرگلاس پلیمر و ضد زنگ


از لحاظ شکل ظاهری هم میلگردها تفاوت‌های اساسی با هم دارند. میلگرد ساده، کاملا صاف و یکدست بدون هیچگونه برآمدگی است، در حالی میلگردهای آجدار، روی سطح خود دارای آج و برآمدگی هایی است. میلگرد A1 در دسته میلگرد ساده قرار می‌گیرد که از نظر ترکیب شیمیایی، تقریبا 24درصد کربن و 60درصد سیلیسیوم دارد و به همین دلیل، نسبت به سایر میلگردهای A2 تا A4، نرم‌تر بوده و مقاومت کششی پایین‌تری دارد.


از میلگرد ساده، بیشتر در صنایع مختلف استفاده می‌شود تا ساختمان سازی. مقاومت فشاری بتن فوق العاده است و برای خرد کردن بتن، نیروهای بسیار زیادی مورد نیاز است؛ به همین منظور، در سازه‌های بتنی برای افزایش استحکام کششی و پیچشی بتن از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. میلگردهای A2، A3 و A4 در دسته بندی میلگردهای آج دار قرار دارند و در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند.


تشخیص سایز میلگرد



میلگرد ها دارای انواع مختلفی هستند و از نظر قطر، وزن و مشخصات ظاهری با هم متفاوتند. عوامل زیادی در قیمت میلگرد دخیل است. افراد فعال در حوزه فولاد به خوبی می‌دانند که پارامترهای مختلفی مانند قیمت دلار، قیمت مواد خام، میزان عرضه و تقاضا و یا حتی هزینه‌های حمل و نقل در قیمت نهایی میلگرد تاثیرگذارند.


معمولا میلگرد ها دارای قطری در بازه 6 الی 32 میلی متر می باشند که به صورت بندیل می باشد. البته در نظر داشته باشید که میلگردها در طول های کوتاه تر به صورت کلاف و سفارشی عرضه می شوند.


روش‌های تشخیص سایز میلگردها


در ادامه به معرفی روش‌های می‌پردازیم که برای اندازه گیری سایز میلگرد در نظر گرفته می‌شود:


کنترل چشمی


بسیاری از مهندسین و ناظران به راحتی از طریق کنترل چشمی، می‌توانند سایز میلگردها را تشخیص دهند. کنترل چشمی، معمول ترین روش برای تشخیص سایز میلگرد است. این روش، برای مهندسین تازه کار، روش مناسبی نیست. در نظر داشته باشید که حتی با وجود تبحر و تجربه کاری، بازهم احتمال خطا در کنترل چشمی وجود دارد.


استفاده از انگشتان دست


بعضی از مهندسین تبحر زیادی در این زمینه دارند و به راحتی می‌توانند با گذاشتن انگشت روی میلگرد به راحتی، سایز میلگرد مورد نظر را تشخیص دهند. این روش به عنوان یکی از بهترین روش‌ها، برای کنترل سایز میلگرد است ؛ بدون اینکه پیمانکار یا آرماتوربند متوجه شود!


استفاده از ریسمان


این روش یکی ازراحت‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین روش‌های اندازه گیری سایز میلگرد است. ریسمان بنایی، ابزاری است که معمولا در همه پروزه‌ها در دسترس است. برای اندازه گیری سایز میلگرد حتی از ریسمان هم می‌توان استفاده کرد. روش کار با ریسمان به این صورت است که ریسمان را دور میلگرد می‌پیچند و با اندازه گیری آن، محیط میلگرد را محاسبه کرده و سپس قطر و سایز میلگرد را به دست می‌آوریم.


روش ها و ابزارهای مختلفی مانند کولیس، ترازو، آچار فرانسه و همچنین شابلون برای اندازه گیری سایز میلگرد وجود دارد؛ به یاد داشته باشید که تشخیص دقیق سایز میلگرد و همچنین عدم بروز خطا در این زمینه برای مهندسین، حائز اهمیت است.


وزن کردن میلگرد


با وزن کردن یک متر طول میلگرد ( در صورت استاندارد بودن آن ) می‌توان قطر میلگرد را از رابطه زیر به دست آورد .


* (۳٫۱۴* d^2 ) /4 یک متر*۷۸۵۰(وزن مخصوص) = وزن یک متر میلگرد


این روش ، زمانی که آرماتور ها بسته شده‌اند، معمولا کارایی زیادی ندارد، ولی به هرحال، یک روش درست و دقیق است. البته این را هم در نظر داشته باشید که وزن کردن یک متر میلگرد و پیدا کردن ترازو در یک پروژه هم کار راحتی نیست و با مشکلاتی همراه است.


استفاده از کولیس


استفاده از ابزار کولیس، دقیق ترین روش برای اندازه گیری سایز میلگرد است. کولیس، نام ابزاری است که وظیفه اندازه‌گیری دقیق قطر و طول داخلی و خارجی میلگرد را به عهده دارد. این ابزار، ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بالا اندازه می‌گیرد. نکته قابل توجه در این روش توجه به تفاوت بین سه نوع قطر میلگرد (اسمی, زمینه و خارجی) است.


بسیاری از افرادی که در این زمینه تجربه دارند، از ابزارهایی مانند کولیس استفاده می‌کنند؛ چرا که با کمک این ابزار می‌توان به صورت دقیق سایز میلگرد را تشخیص داد و هم اینکه روال کار به صورت منظم پیش می‌رود.


به گفته بسیاری از مهندسان، استفاده از کولیس باعث می‌شود که کار حرفه‌ای تر انجام شود و خیال آن‌ها بابت تشخیص دقیق سایز میلگرد راحت باشد.


استفاده از شابلون


استفاده از شابلون‌ها، یکی دیگر از روش‌های اندازه گیری میلگرد است. بسیاری از شابلون‌ها هستند که سایز انواع میلگرد روی ان‌ها تعبیه شده است و به کمک آن‌ها، می‌توان سایز میلگرد را تشخیص داد. این شابلون‌ها ممکن است از ورق های نازک تهیه شده باشند.


استفاده از آچار فرانسه


آچار فرانسه هم به عنوان یک وسیله برای اندازه گیری سایز میلگرد در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که از قبل میلگردها آماده باشند و علامت گذاری شده باشند، می‌تواند روش مناسب و راحتی باشد.


مهندسین سازه باید دقت در خرید خود داشته باشند و به موارد گفته شده عمل کنند. با توجه به همه موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که ناظرین نباید از میلگردها با سایزهای نزدیک به استفاده کنند؛ چرا که ممکن است در استفاده از آن دچار مشکل شده و به دردسر بیفتند. این موضوع به خصوص در فونداسیون ها اتفاق می افتد. هدف اصلی از اندازه‌گیری دقیق میلگرد، این است که از سایز های نزدیک به هم به جای یکدیگر استفاده نشود.


نکات مهم در زمینه اندازه گیری سایز میلگرد که لازم است بدانید




  • مهندسین سازه باید دقت داشته باشند که حدالامکان از میلگردهایی با سایز متوالی استفاده نکنند؛ چون احتمال بروز خطا در این زمینه بسیار زیاد است و این موضوع در فونداسیون ها، امری شایع است.

  • در پروژه‌های ساختمانی معمولا پیمانکاران، میلگردهای طولی و عرضی را با همان سایز مشخص شده نقشه اجرا می‌کنند؛ ولی متاسفانه در برخی از موارد سایزها تغییر می‌کند و وقتی که میلگرد تقویتی پایین فونداسیون کار شده و کل آرماتورها اجرا شده باشند، دیگر امکان دسترسی به میلگردهای تقویتی پایین وجود ندارد که بتوان با کولیس و یا سایر روش‌ها، اندازه و سایز آن را کنترل کرد.


به گفته سایت اصفهان آهن؛ که این سایت در زمینه آهن آلات فعالیت دارد :


میلگرد یکی از پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در بازار آهن آلات کشور است و عموما به منظور افزایش استحکام کششی بتن مورد استفاده قرار میگیرد. در وب سایت اصفهان آهن انواع میلگرد آجدار ، میلگرد ساده ، میلگرد کلاف آجدار و کلاف ساده تولید شده توسط کارخانه های مطرح کشور بدون واسطه به فروش میرسد.


سخن پایانی


در این مقاله در مورد روش‌های اندازه گیری سایز میلگرد صحبت شد. با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که مهندس سازه باید از میلگردهایی با سایزهای متوالی استفاده نکند؛ چرا که با وجود تبحر و تجربه لازم در این زمینه و ابزارهای که در این مقاله در مورد آن صحبت شد،باز هم امکان خطا و اشتباه وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت شما می‌‌توانید در انتخاب هر کدام از این روش‌ها، آزادانه تصمیم بگیرید و هر روشی که برای شما و کارتان مناسب است را انتخاب کنید.


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 1 نظر
آهن رسان بهینه مهرگان
13:23 - 1400/09/22
با سلام ممنون از سایت شما فرمول جدید و راحت احتساب وزن تیرآهن بدون نیاز به جدوا اشتال را نشر دهید.