صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی:

آینده دینی در تلفیق آشتی‌جویانه فرهنگ دینی با دنیای معاصر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی گفت: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر است. باید بپذیریم آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی‌جویانه فرهنگ دینی با دنیای معاصر است و الّا همواره یک گام عقب هستیم.
کد خبر : 565089

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، یادگار امام با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب متحجرین نبود، گفت: افکار بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.


 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی در «اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر» گفت: حضور در حرم امام و تجدید میثاق نمی‌تواند فقط ظاهری باشد و ای کاش این حضور همراه با بازخوانی بخشی از اندیشه‌های امام باشد.


یادگار امام با بیان اینکه امام یک هنرمند است، اظهار کرد: هنر امام به شاعری، خط و نقاشی نیست. اگر در تعریف هنر سخن بگوییم، هنر جمع کردن کثرات در یک وحدت است؛ لذا انقلاب یک هنر است و خالق این هنر امام بزرگوار ما بود. در انقلاب، خواسته‌های فردی از بین رفت و همه با هم شده بودند؛ و چه هنری بالاتر از آنچه اتفاق افتاد؟!


وی با بیان اینکه «ما شدن» هویت‌ساز و هنر ساز است، اظهار کرد: در آن حجمِ همه با هم بودن‌ها، همه در هم گم می‌شوند ولی وقتی قرار باشد منیّت از راه برسد، آن وقت «کو ها با همند و تنهایند/همچو ما با همان تنهایان». هنر امام ایجاد سمفونی در یک جامعه به هم ریخته است. اگر کسی آمد و فضا را آرام کرد، منیّت‌ها گم می‌شود؛ البته در این فضا همه آن «من» ها بزرگتر هم می‌شوند.


سید حسن خمینی تأکید کرد: مشکل این است که از امام، فقط «می‌گوییم»؛ در حالی که باید «عمل کنیم» و چون او شویم؛ گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتار هستیم. امام خطیب توانایی نبود اما مرحوم آقای مطهری در ابتدای یکی از کتاب‌ها می‌گوید صبح‌های پنجشنبه که امام اخلاق می‌گفت، «تا یک هفته تحت تأثیر آن بودیم». چون سخن ایشان از دل برمی‌آمد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب روشن اندیشان دینی بود و انقلاب متحجرین نبود، گفت: هرگونه مصادره انقلاب توسط اندیشه متحجری به بی‌راهه بردن و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از بین می‌برد. رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند. افکار بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته‌اند و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.


یادگار امام افزود: انقلاب اندیشه‌ای است که پدیدآورنده آن فرهنگی را بر دوش خود حمل می‌کند که این فرهنگ بین ارزش‌های دینی و ارزش‌های دنیای معاصر آشتی می‌دهد، اما به ناگاه می‌بینیم این مسأله به فراموشی سپرده می‌شود.


وی با بیان اینکه ستیز با استبداد سلطنتی ریشه در آزادی‌خواهی دارد، یادآور شد: کجا اندیشه متحجر ما در این مسیر گام برداشته است؟! فرهنگ انقلاب استعمارستیز، آزادی‌خواه، استقلال‌طلب، عزت خواه و عزت طلب است. البته به نوعی همسان و هم خاستگاه با نفی استبداد است. اما کجا در اندیشه تحجرآمیز ما چنین نکته‌ای دیده می‌شود؟!


سید حسن خمینی افزود: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر است. باید بپذیریم آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی‌جویانه فرهنگ دینی با دنیای معاصر است و الّا همواره یک گام عقب هستیم؛ در حالی که فقه امام می‌گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید.


وی در پایان گفت: توجه به عنصر زمان و مکان در اجتهاد، فتوای فراموش شده امام است. امروز، دوران دوگانه‌ «یا در گذشته زندگی کنیم و یا از آن عبور کنیم» تمام شده و راه سومی باز شده است. ما با اجتهاد در احکام گذشته راهی برای آینده باز می‌کنیم و یک گام جلوتر حرکت می‌کنیم.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر