صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

جبران زیان شرکت‌های حمل و نقل ریلی از جیب مسافران/ چرا بلیت قطار گران شد؟

افزایش 25 درصدی قیمت بلیت قطار به بهانه رعایت پروتکل‌های اجتماعی فشار مضاعفی را به مسافران این بخش وارد کرده است.
کد خبر : 565055

به گزارش خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از هشت ماه بعد از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کوپه‌های قطار، بلیت قطار مشمول افزایش نرخ ٢٥ درصدی شد که یکی از دلایل آن جبران زیان شرکت‌های ریلی اعلام شده است.


بر این اساس شرکت راه آهن تصمیم گرفته است تا در کوپه‌هایی با ۵۰ درصد ظرفیت، ۲۵ درصد نرخ صندلی‌های خالی را از مسافران اخذ کند.


طبق مصوبه شورای عالی ترابری از ابتدای بهمن‌ماه افزایش نرخ صندلی‌های خالی بلیت قطار برای کوپه‌های چهارنفره که دو نفر اقدام به خرید بلیت کرده‌اند و برای کوپه‌های شش‌نفره که ۳ نفر از آنها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.


جبران زیان شرکت‌های حمل و نقل ریلی از جیب مسافران


آن طور که شرکت راه آهن اعلام کرده است این مصوبه بخش کوچکی از زیان حاصل از شیوع کرونا را برای شرکت‌های ریلی جبران می‌کند، ضمن اینکه امکان جابه‌جایی مسافران بیشتری را فراهم خواهد کرد.


با این حال هیچ افزایش قیمتی برای بلیت‌های ایام نوروز اعمال نخواهد شد و تنها در کوپه‌هایی با ۵۰ درصد ظرفیت، ۲۵ درصد نرخ صندلی‌های خالی از مسافران اخذ می‌شود.


میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن درباره دلایل افزایش نرخ بلیت قطارهای مسافری طی روزهای اخیر می‌گوید از ابتدای شروع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی برای کوپه‌های چهار نفره اقدام به خرید دو بلیت کردند، این در حالی است که اعضای یک خانواده می‌توانند در کوپه چهارنفره سفر کنند تا راه آهن بتواند به تقاضای بیشتری از سفر جواب دهد.


به گفته وی بنابراین طبق مصوبه شورای عالی ترابری از ابتدای بهمن افزایش نرخ بلیت قطار برای کوپه‌هایی که دو نفر اقدام به خرید بلیت کردند و برای کوپه‌های ۶ نفره که ۳ نفر از آنها استفاده می‌کردند اعمال می‌شود، اما افرادی که بلیت کوپه دربست خریداری کرده‌اند مشمول افزایش نرخ ۲۵ درصدی نمی‌شوند.


معاون مسافری شرکت راه‌آهن می‌افزاید مسافرانی نیز که پیش خرید بلیت کرده بودند، مشمول این افزایش نرخ نمی‌شوند.


این در حالی است که همزمان با فرارسیدن ماه رجب اغلب شرکت‌های حمل و نقل ریلی خدمت رسان، شرکت‌هایی هستند که نرخ بلیت یک مسافر آنها با بلیت هواپیما برابری می‌کند. و تعداد شرکت‌هایی که با قیمت مناسب‌تری بلیت را عرضه می‌کنند به طور محسوسی کاهش یافته‌اند.


درحالی که در ماه‌های گذشته تعداد بیشتری از این شرکت‌های حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافران فعالیت داشتند.


مسافران توان تحمل افزایش مجدد قیمت‌ها را ندارند


مجتبی بخشی‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم و مسافران  توان تحمل افزایش  دوباره قیمت بلیت قطار را ندارند، می‌گوید چرا تاوان اجرای سیاست‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها را مردم باید پرداخت کنند؟


وی با انتقاد از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار می‌افزاید قیمت حمل و نقل ریلی در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته و این مساله موجب بروز مشکلات بسیاری برای مردم شده است.


به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دولتی نرخ بلیت قطار در سه سال اخیر حدود 50 درصد افزایش یافته است و حال مسئولان به دنبال افزایش دوباره قیمت بلیت هستند.


بخشی‌پور با بیان اینکه مردم و مسافران توان تحمل افزایش دوباره قیمت بلیت قطار را ندارند، می‌گوید افزایش 25 درصدی قیمت بلیت قطار به بهانه اجرای پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت خواهد گرفت، حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا تاوان اجرای سیاست‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها را مردم باید پرداخت کنند؟


به گفته وی البته اجرای پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در حوزه حمل و نقل عمومی کشور اقدام مثبتی بوده و مشکلات کنونی حمل و نقل ریلی غیرقابل انکار است، اما این مسئله نباید زمینه را برای افزایش فشار مالی به مسافران قطار فراهم کند.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است بهترین راهکار در جهت حمایت از حمل و نقل ریلی و کاهش مشکلات مالی آنها، ارائه یارانه و سوبسید از سوی دولت است، تا با این روش هم مشکلات بخش قطار کاهش یافته و هم فشار جدیدی به مسافران این حوزه وارد نشود.


بخشی‌پور می‌گوید حمل و نقل ریلی یکی از بخش‌های پرکاربرد در بخش حمل و نقل است و بخش اعظمی از جابه‌جایی مسافران از این مسیر صورت می‌گیرد، البته در سال‌های اخیر به دلیل گرانی بلیت این مسئله روند کاهشی به خود گرفته است، این شرایط قطعاً به ضرر حمل و نقل ریلی است، زیرا با کاهش میزان مسافر، درآمد این بخش نیز نزول خواهد کرد، از این‌رو باید شرایط برای جذب هر چه بیشتر مسافران فراهم شود.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر