صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴

واکنش منفی بورس به بسته شدن پرونده PMD

بازار بورس برخلاف انتظارها واکنش نسبتا سردی نسبت به بسته شدن پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به PMD از خود نشان داد. هرچند که به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه باید برای نمایان شدن تاثیر این موضوع به بازار بورس فرصت داد.
کد خبر : 56380

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در جلسه ویژه شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که برای بررسی پرونده PMD تشکیل شده بود، تمامی 12 قطعنامه‌ این شورا علیه ایران لغو شد و بر این اساس پرونده PMD هم پس از 12 سال مختومه اعلام شد.


با برداشته شدن تمامی تحریم‌ها علیه ایران بسیاری انتظار تکان خوردن و مثبت شدن شاخص بازار بورس به عنوان دماسنج اقتصاد کشور پس از سقوط‌های پی‌درپی را داشتند اما در ابتدای این امر شاخص بازار بورس با 86 واحد کاهش مواجه شد. بر این اساس شاخص به عدد 62 هزار و 174 واحد رسید.


با این حال برخی معتقدند که بسته شدن پرونده PMD می‌تواند فصل جدیدی در رابط اقتصادی ایران با سایر کشورها باز کند. حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری با مثبت خواندن مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 اظهار کرده بود که مختومه شدن پرونده گذشته هسته‌ای ایران می‌تواند راه را برای توسعه همکاری میان ایران و اروپا باز کند.


از طرفی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به نمایندگی از طرف دولت ایران در چهاردهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در چین حضور دارد از تاکید نخست وزیران و نمایندگان ارشد برخی کشورهای شرکت‌کننده با برداشته شدن تحریم‌ها خبر داد.


هرچند بازار بورس واکنش نسبتا سردی به این فضا داشت اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که باید اندکی به این بازار فرصت داد تا واکنش خود را نشان دهد و نمی‌توان به یک باره انتظار تغییر آنچنانی در شاخص داشت.


در همین رابطه یک فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه انتظارات و واقعیت‌ها می‌توانند قیمت‌ها و شاخص را بالا و یا پایین بکشند، گفت: انتظارات از تاثیرگذاری برجام بر شاخص قیمت‌ها محقق شده و اکنون همه در انتظار واقعیت‌ها هستند. به عبارت دیگر در اثر یک رخداد بازار در ابتدا به انتظارات واکنش نشان داده و سپس واقعیت‌ها را نمایان می‌کند.


شاهین شایان‌آرانی افزود: درباره بسته شدن پرونده PMD نیز نمی‌توان اکنون انتظار بالا رفتن شاخص بورس را داشت و یا با اعلام این خبر منتظر ذوق‌زدگی بازار شد.


وی تصریح کرد: این یک واقعیت است که تا زمان افزایش نیافتن سود دهی شرکت‌ها اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. این در حالی است که هنوز هیچ منابع جدیدی هم به شرکت‌ها تزریق نشده است.


شایان‌آرانی اظهار کرد: اما قول می دهم با ورود نخستین شرکت خارجی و انجام سرمایه‌گذاری در پی آن نه تنها برخی شاخص‌ها بلکه بازار تکان می‌خورد.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هنوز پول‌های بلوکه شده ایران وارد اقتصاد نشده‌اند پس نباید انتظار واکنش چندان مثبتی در اقتصاد داشت.


وی تاکید کرد: البته بازار سرمایه به اندازه کافی حرف و شعار به خود دیده و در پس همه اینها اکنون پخته شده است بنابراین دیگر منتظر نتیجه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر