صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان نیست/ سهم ناچیز اخبار سلامت در خبرگزاری‌ها

نتایج یک رساله دکتری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می‌دهد سهم اخبار سلامت در خبرگزاری‌های ایران فقط 2/6درصد است.
کد خبر : 563455

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا نتایج یک رساله دکتری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می‌دهد سهم اخبار سلامت در خبرگزاری‌های ایران فقط 2/6 درصد است.


بر اساس این تحقیق که سمیرا محمدی به راهنمایی دکتر کشاورز و دکتر رمضانی و مشاوره دکتر اکبر نصراللهی و دکتر منتظری انجام داد؛‌ حدود یک‌سوم از 2/6 درصد اخبار سلامت خبرگزاری‌ها به پیشگیری سطح اول (بهداشت) اختصاص دارد و سهم مطالب مربوط به پیشگیری از بیمارها و حوادث با 0/85 درصد حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.


تحقیق در سه مرحله متوالی برای شناخت وضعیت موجود، دلایل و راهکارهای بهبود آن انجام شد. نتایج دیگر مرحله اول محتواهای مرتبط با سلامت نشان می‌دهد که در بسیاری از خبرگزاری‌ها سرویس اختصاصی سلامت وجود ندارد و رویکرد اتخاذشده در مورد سلامت‌محور نیست بلکه بیماری محور است.


در مرحله دوم مطالعه که طی مصاحبه‌های عمیق چرایی و چگونگی وضعیت موجود و راهکارهای بهبود و ارتقاء وضعیت موجود در خبرگزاری‌ها، دیدگاه متخصصان سلامت با سابقه کار در حوزه رسانه، خبرنگاران سلامت و مدیران و کارشناسان روابط عمومی وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط با سلامت، مورد بررسی قرار گرفت، دلایل متعدد ولی به هم وابسته و تأثیرگذار بر ایجاد وضعیت موجود پوشش رسانه‌ای شناسایی شد. مهم‌ترین دلایل شناسایی‌شده شامل رویکردهای سازمانی، ضعف مهارتی و عملکردی ذی‌ربطان و نقش اقتصاد در جهت‌گیری مطالب سلامت بود.


در مرحله سوم مطالعه بخشی از راهکارهای پیشنهادی در این مطالعه به بوته آزمایش گذاشته شد، و برای بررسی تأثیر اجرای این راهکارها مجدداً پوشش خبرگزاری‌ها در بازه زمانی 3 ماه در سال 98(بازه زمانی مشابه سال 97) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این مرحله از مطالعه نشان داد که تعامل بهتر بخش رسانه با بخش بهداشت و ارتقای سلامت و آموزش خبرنگاران در مورد اهمیت اولویت پیشگیری و بهداشت به درمان، باعث افزایش بیش از دوبرابر و نیم سهم مطالب پیشگیری نسبت به زمان مشابه قبلی در خبرگزاری‌های مورد مداخله بود.


این مطالعه نشان می‌دهد، اگرچه پوشش مطالب سلامت به خصوص در بعد پیشگیری وضعیت مطلوبی ندارد اما این وضعیت قابل بهبود است و می‌توان از ظرفیت موجود خبرگزاری‌ها استفاده بهینه‌تری برای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت جامعه نمود، به شرطی که تعامل بهتری بین حوزه سلامت و رسانه صورت بگیرد.


با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان گفت که وضعیت نامطلوب کنونی تنها به دلیل عملکرد ناکافی رسانه‌ها نیست بلکه حوزه بهداشت و سلامت نیز از ظرفیت رسانه‌ها در افزایش دانش بهداشتی، ارتقای سلامت و نهادینه کردن فرهنگ سلامت و ایجاد و تغییر قوانین مؤثر بر سلامت در جامعه غفلت کرده‌اند.


انتهای پیام/4127/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر