چه خودروهایی قاچاق محسوب میشوند؟
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، معاون سازمان استاندارد با تأکید بر اینکه خودروهای استوک معادل خودروی قاچاق به سازمان اموال تکمیلی فرستاده میشوند، گفت: در حال حاضر برخی میپرسند چرا خودروهای داخلی استاندارد میگیرند و خودرویی مانند «بنز» و «بی ام و» در ایران استاندارد نمیگیرند به طور قطع از نظر تأمین نیاز این خودروها بالاتر از کیفیت خودروهای ایرانی هستند؛ اما دلیل اینکه برخی از خودروهای این چنینی در گمرک ماندهاند وجود الزاماتی است که در قوانین و دستورالعمل ها برای آنها تأکید شده است، برای نمونه نقص مدارک منجر میشود این خودروها نتوانند استاندار را پاس کنند.
«مسلم بیات» با تأکید بر اینکه طبق مقررات باید خودروهای خارجی گواهی نو بودن داشته باشند، اظهار کرد: قبلاً خودروهایی مانند بی ام و و بنز به کشور واردات شدهاند، پس مشکل واردات برخی از این خودروها مربوط به استاندارد تولید آن نیست و مربوط به نداشتن گواهی تأیید نو بودن این خودروهاست.
او با بیان اینکه خودروهای خارجی برای واردات نباید بیش از ۱۰۰ کیلومتر کار کرده باشند، اظهار کرد: در شرایط کنونی برخی از خودروهای موجود در گمرک که نتوانسته اند ترخیص شوند این است که ۴ تا ۵ هزار کیلومتر کار کردهاند و نمی توانند گواهی تأییدیه نو بودن را از شرکت مبدا بیاورند و در حقیقت خودروهای استوک هستند و در زمان واردات معادل خودروی قاچاق با آنها برخودر میشود و به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می شوند.
مشکل خودروهای استوک
بیات با تأکید بر اینکه تاکنون چندین بار برای رفع مشکل خودروهای استوک با سازمان اموال تملیکی، وزارت صنعت و دفتر معاون اول ریاست جمهوری نامه نگاری کردهایم، گفت: در هر صورت این خودروها جزو سرمایههای کشور هستند و برای رفع مشکلات آنها تاکنون نامهنگاری کردهایم؛ اما به طور کلی تصمیمگیری درباره این خودروها بر عهده سازمانهای دیگری است و ما طبق همان دستوالعملها اقدام میکنیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/