صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴

حرف مشترک شرکت کنندکان الکامپ بیست و یکم: بازار ICT را به خارجی‌ها واگذار نمی‌کنیم

مخلص کلام همه شرکت‌کنندکان الکامپ بیست و یکم که در آستانه عملی شدن برجام به پایان رسید، استفاده از فرصت‌های حوزه ICT کشور در دوره پساتحریم بود.
کد خبر : 56310

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ امروز پنج شنبه با حضور معاون علمی ریاست جمهوری و معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.


سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی الکامپ با مهم خواندن بحث فضای مجازی در جامعه امروزی توضیح داد: فضای مجازی امروز سن و سال و تحصیلات نمی شناسد و این فضا تبدیل به یک فضای همگانی شده است.


بازار جذاب 8 هزار میلیاردی حوزه IT


به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاری با بیان اینکه فضای مجازی می تواند بهترین بازار را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد گفت: در حال حاضر بیشترین فارغ التحصیلان در حوزه IT و ICT هستند که این حوزه توانسته علاوه بر مزیت های فراوان، کاهش هزینه را که از مهمترین موارد در زندگی اقتصادی مردم کشور است به دنبال داشته باشد.


وی همچنین با تقدیر از فعالیت های متعدد وزارت ارتباطات در این حوزه وسیع افزود: در حال حاضر در تلاشیم کمیته ای را تشکیل دهیم تا همراه و مستقیم با وزارت ارتباطات در تماس باشد و بتوانیم با تشکیل این نهاد حمایت های خود را از شرکت ها داخلی افزایش دهیم.


ستاری: در ایران به اندازه کشور آمریکا، یعنی سالی 250 هزار مهندس از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پلتفرم دانش بنیان گفت: در حال حاضر امکانات زیادی در این پلتفرم وجود دارد نخبگان حاضر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می توانند با توجه به این امکانات بهترین فرصت ها را برای آینده خود و حوزه خود فراهم کنند.


سورنا ستاری: در ایران به اندازه کشور آمریکا، یعنی سالی 250 هزار مهندس از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها می‌توانند در صنعت ICT مشغول به کار شوند.

ستاری گفت: فضای مجازی در چند سال گذشته به طور عجیب و غریبی در زندگی ما نقش آفرینی کرده و از بچه سه ساله تا انسان 80 ساله، بدون توجه به سطح تحصیلات و طبقه اجتماعی در این فضا حضور دارند و به همین دلیل فرصت عالی برای اشتغال‌زایی در این حوزه فراهم است.


وی گفت: ما یکی از بهترین نیروهای انسانی دنیا را داریم و در تولید مهندس پنجمین کشور دنیا هستیم، به طوری که به اندازه کشور امریکا، یعنی سالی 250 هزار مهندس از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها می‌توانند در صنعت ICT مشغول به کار شوند.


ستاری گفت: از سوی دیگر فاوا هزینه‌های زندگی را بسیار پایین آورده و تجارت الکترونیکی در کشور ما بازاری هشت هزار میلیاردی دارد. تمامی این موارد سبب جذابیت فراوان حوزه ICT است.


معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: البته برخی نگرش‌ها و رفتارها را باید تغییر دهیم. برای مثال کمیته مشترکی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای داخلی سازی تجهیزات ارتباطی کشور تشکیل داده‌ایم و به دنبال استفاده از فناوری‌های داخلی در این بخش هستیم.


وی با بیان این که پلتفرم شرکت‌های دانش بنیان برای حمایت از شرکت‌هایی مانند فعالان حوزه ICT درست شده است گفت: به همه فعالان این صنعت توصیه می‌کنم از این پلتفرم استفاده کنند چرا که نهایت کمک‌هایی که دولت می‌تواند ارایه دهد در این بخش وجود دارد. برای مثال معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و وجود صندوق حمایتی با 200 میلیون دلار بودجه از نمونه این کمک‌هاست.



بازار را به خارجی ها واگذار نخواهیم کرد


رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: هیچ گاه بازار مربوط به حوزه ICT را به خارجی ها واگذار نمی کنیم. برجام به فرجام رسید اما قرار نیست که بخش خارجی سهمی از بازار ما را داشته باشد بلکه ما باید سهمی از بازار خارجی داشته باشیم. امیدوارم این فرصت بی نظیر محقق شود و اقتصاد هشت هزار میلیاردی به سمت بازارهای خارج از ایران رشد کند.


معاون دولت الکترونیک گفت: در حال حاضر سهم این حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقتصاد ملی بسیار ناچیز است و باید در برنامه های بعدی و حتی تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان را تا جای امکان افزایش دهیم.


رضا باقری اصل: فرصت‌های اقتصاد نفتی روبه پایان است و دیگر پولی وجود ندارد که دولت بخواهد مداخله‌ای در کسب و کار روز افزون داشته باشد.

وی افزود: سهم آی سی تی در اقتصاد ملی ناچیز بوده و چیزی حدود دو درصد است و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم باید به نوزده و نیم درصد افزایش یابد. بنابراین با وضعیت کنونی تحقق نوزده و نیم درصد امکان‌پذیر نخواهد بود مگراینکه شاهد تحولی دراین حوزه باشیم.


مدیر پروژه دولت الکترونیکی تصریح کرد: فرصت‌های اقتصاد نفتی روبه پایان است و دیگر پولی وجود ندارد که دولت بخواهد مداخله‌ای در کسب و کار روز افزون داشته باشد. همچنین دولت باید حکمرانی و تنظیم مقررات را برای کسب و کار بخش خصوصی فراهم کند.


مدیر پروژه دولت الکترونیکی تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی از بی‌پولی مینالند اما برای تحقق فعالیت‌ها باید قوانین و مقررات را تسهیل کنند و ماهم اجرایی کنیم. اکثر سرویس‌ها با مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد درحالی که هنوز دولت جسارت کافی را برای واگذاری سرویس‌ها به بخش خصوصی ندارد.



توسعه شرکت‌های فاوا با دیگر صنایع متفاوت است


امیر حسین دوایی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: ایده در کسب و کارهای فناوری اطلاعات ظرف دو سال به محصول تبدیل شود. توسعه شرکت‌های IT مسیر متفاوتی نسبت به سایر صنایع دارد که اگر آن را درک نکنیم دچار اشتباه می‌شویم.


دوایی با ذکر مثالی ادامه داد: در سالن 18 الکامپ امسال که کسب و کارهای نوپا محصولات خود را عرضه کرده‌اند، متوجه شدم که اغلب این کسب و کارها از خدمات ضروری از جمله مشاوره بی‌بهره هستند.


امیر حسین دوایی: شرکت‌های IT در سال یک بار به آپگرید اساسی و چندین بار به به‌روزرسانی جزیی نیاز دارند که هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مدت زمان رسیدن به موفقیت در کسب و کارهای مختلف گفت: این که یک کسب و کار چقدر زمان نیاز دارد که از ایده به محصول موفق در بازار تبدیل شود، یکی از معیارهای تجاری است. این دوره در برخی حوزه‌ها 5 سال و در برخی حوزه‌ها تا 10 سال به طور می‌انجامد که به طور مشخص درباره شرکت‌های IT و به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه اپلیکیشن دو سال است.


وی با اشاره به دیگر نیازهای شرکت‌های IT در مسیر توسعه گفت: نیاز به تجدید و به روز شدن در این کسب و کارها بالاست. برای مثال شرکت‌های IT در سال یک بار به آپگرید اساسی و چندین بار به به‌روزرسانی جزیی نیاز دارند که این سرعت بالای نیاز به تغییر، هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند و به مجموعه بزرگی از فعالیت‌ها نیاز دارد که شاید در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار نوپا، به چشم نیامده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر