صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان مطرح کرد؛

تأثیرگذاری ارتقای کرسی‌های آزاداندیشی در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: ارتقای کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در رتبه‌بندی دانشگاه‌‌هاست.
کد خبر : 562393

محمد دوستار در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در رشت درباره معیارهای رقابت بین دانشگاه‌ها اظهار کرد: اکنون یکی از معیارهای رقابت بین دانشگاه‌ها تولید ثروت از فناوری و تجاری‌سازی محصولات دانش است و دانشگاه‌ها از مرز گسترش دانش و ترویج دانش و تولید علم به مرحله تولید فناوری و ثروت دست پیدا کرده‌اند.


وی افزود: با وجود گستردگی در آموزش عالی اکنون بسیاری از تخصص‌ها در همه استان‌ها دایر است و نیازی به مهاجرت نیست. هرکسی اراده کند در دانشگاه درس بخواند می‌تواند به‌راحتی به نزدیک‌ترین دانشگاه محل زندگی خود مراجعه کند. از کارمند تا خانم خانه‌دار امکان تحصیل در دانشگاه‌ را داشته و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.


دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: ایران در حوزه‌های نانو و فناوری هسته‌ای و استفاده از آنها در حوزه برق و پزشکی هسته‌ای، یکی از قطب‌های ممتاز جهان بوده و در مقاطع مختلف تحصیلی علاوه بر اینکه نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم؛ بلکه خیلی از تخصص‌ها را جهانیان در ایران آموزش می‌بینند که نشان‌دهنده توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به مقوله دانش است.


دوستار عنوان کرد: تعداد دانشجویان بعد از انقلاب با قبل آن قابل مقایسه نیست و نسبت ارتقای مدارج علمی در سازمان‌های اداری را با قبل از انقلاب نمی‌توان مقایسه کرد. در حوزه‌های فناوری توجه ویژه‌ای به مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، هسته‌های فناور و شهرک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شده و ثبت اختراعات متنوع، تولیدات فناوری متنوع و … از دیگر دستاوردهای دانشگاه بعد از انقلاب است.در رتبه‌بندی دانشگاهی نیز دانشگاه‌های ایران رتبه‌های خوبی در منطقه دارند از لحاظ کمی در فارغ‌التحصیلی رشته‌های مهم جهانی رتبه‌های خوبی داریم.


لزوم توجه جدی دانشگاه‌ها به کرسی‌های آزاداندیشی


وی درباره اهمیت ایجاد فضا برای اعمال نظر دانشجویان در فرایند تصمیم‌سازی مطرح کرد: تشکل‌های متنوع مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها عرصه را برای دیدگاه‌های مختلف مهیا کرده؛ قبل از انقلاب اگر تشکلی وجود داشت سفارشی شده و جهت‌دار بود و از یک یا دو مطلب از کشور تجاوز نمی‌کرد؛ اما اکنون با توجه به سلیقه‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف زمینه برای فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و معنوی فراهم است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تأکید بر توجه جدی دانشگاه‌ها به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی خاطرنشان کرد: این فضا برای دانشجویان فراهم شده تا دیدگاه‌ها و نقد و نظر و مطالبات به‌حق خود را ارائه دهند و زمینه را برای تصمیم‌گیری‌های مناسب ایجاد کنند. دانشجویان در فرآیندهای مختلفی که نیازمند مشارکت آحاد مختلف جامعه به‌ویژه مناسبت‌های ملی که اوج آن در انتخابات است، نقش محوری در ایجاد شور، هیجان و ارائه دیدگاه‌ها برای انتخاب فراهم می‌کنند.


دوستار ادامه داد: این بسترسازی که در حوزه مشارکت فراهم می‌شود، زمینه تمرین اجرایی و مدیریتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. ارتقای کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بوده به‌طوری که اکنون علاوه بر مباحث پژوهشی و تولید ثروت از فناوری به‌عنوان فاکتورهای مهم، تعداد این کرسی‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز مؤثر است.


وی توضیح داد: توانمندی عمومی و مهارتی فارغ‌التحصیلی دانشجویان در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار بالا است. دانشجویانی که بنا بر دلایلی به خارج از کشور اعزام می‌شوند، اذعان دارند که کیفیت ارتقای علمی دانشگاه‌های ممتاز ما واقعاً در مقایسه با کشورهای دیگر بالاست و اکنون آخرین دستاوردهای علمی در دانشگاه‌ها توسط استادان و همکاری خود دانشجویان در معرض نقد و بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر