صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی:

تعداد صنایع آلاینده استان مرکزی با دریافت عوارض آلایندگی کاهش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: صنایع آلاینده‌ای که نسبت به رفع منابع آلایندگی‌شان اقدام نکنند وارد لیست صنایع آلاینده می‌شوند که جریمه آنها پرداخت عوارض آلایندگی است و همین موضوع باعث شده بسیاری از این صنایع نسبت به بهبود سیستم‌های فیلتراسیون، کنترل پساب و پسماندشان اقدام کنند.
کد خبر : 562118

رضا میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت آلایندگی هوا در استان مرکزی اظهار کرد: منابع آلاینده در کشور یعنی صنایع، خودروها، مصارف خانگی و ... یکسان هستند اما با توجه به این‌که کشور از لحاظ اقلیمی دارای تنوع است در برخی از نقاط شاهد باد و باران هستیم که این موضوع باعث رفع موقت آلایندگی شد که ما امسال از نعمت آن محروم بودیم.


وی در ادامه به اقدامات اداره کل محیط زیست استان مرکزی در کاهش آلایندگی اراک به‌عنوان آلوده‌ترین شهر استان، گفت: طرح جامع آلودگی هوای شهر اراک از جمله طرح‌هایی بود که در این شهر به اجرا درآمد و همچنان مطالبات مربوط به آن در حال پیگیری است که نتیجه آن تعریف الزاماتی برای دستگاه‌های اجرایی است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی ادامه داد: برخی از اقدامات انجام شده در طرح جامع آلودگی هوا عبارت است از برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده، کنترل آلایندگی از مبدأ انتقال واحدهای آلاینده به خارج از شعاع تأثیرگذار (این میزان برای اراک 30، تهران 120 و اصفهان 50 کیلومتر است).


میرزائی افزود: توزیع سوخت استاندارد در جایگاه‌های استان، ارتقاء سیستم اتوبوسرانی شهری از دیگر اقدامات اساسی در کاهش آلاینده‌های استان مرکزی است.


وی در خصوص اعمال سیاست‌های سختگیرانه در بخش صنایع نیز بیان کرد: امسال یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی استان کلیه دیگ‌هایش را تعویض کرد و همه آنها مجهز به سرپوش و کنترل‌کننده  آلایندگی شد. دستورالعمل‌ها و فعالیت‌ها در راستای فیلترگذاری واحدهای صنعتی در این استان همچنان در جریان است و این موضوع باعث شده تا تعداد صنایع آلاینده استان کاهش پیدا کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی تصریح کرد: صنایع آلاینده‌ای که نسبت به رفع منابع آلایندگی‌شان اقدام نکنند، وارد لیست صنایع آلاینده می‌شوند که این واحدها هر سال یک درصد از سود فروش خود را به‌عنوان عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند که همین موضوع باعث شده بسیاری از این صنایع نسبت به بهبود سیستم‌های فیلتراسیون کنترل پساب و پسماندشان اقدام کنند.


میرزائی در پایان گفت:‌ مجموع اقدامات انجام شده باعث شده تا واحدهای آلاینده‌های استان از 150 به 28 مورد کاهش داشته و روزهای آلاینده شهر اراک نیز از 150 روز در سال در اوایل دهه 90 به 37 روز کاهش یابد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر