صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه یافت؛

برگزاری پنل پنجم همایش ملی مجازی "پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل"

در پنجمین روز از برگزاری همایش ملی مجازی «پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، پنل رسانه به‌عنوان پنجمین پنل این همایش برگزار شد.
کد خبر : 561630

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، پنجمین روز از همایش ملی اپیدمی کرونا و پدافند عامل با برگزاری دو پنل در صبح و بعد از ظهر روز چهارشنبه 15بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.


اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و رسانه و ارتباطات واحد تهران مرکز، ریاست و علی گرانمایه پور، دبیری علمی پنل صبح این‌ همایش را بر عهده داشتند.


اولین سخنران این نشست علمی عالیه شکربیگی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات واحد تهران مرکز، مقاله خود را تحت عنوان "خانواده، کرونا و سواد رسانه‌ای" ارائه داد.


شکربیگی ضمن تعریف سواد رسانه‌ای و سبک زندگی به ویژگی‌های سبک زندگی در قبل و حین اپیدمی کرونا پرداخت و پیش بینی کرد که اپیدمی کرونا تغییرات بنیادینی در سبک معمول زندگی در دنیا ایجاد خواهد کرد.


وی گفت: در دنیای بعد از کرونا شاهد میز و صندلی‌های خالی بیشتری خواهیم بود، حضور انسان‌ها در مجامع کمتر خواهد شد، شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اینترنتی گسترش بیشتری یافته و سهم بیشتری از زندگی ما را خواهند داشت و تخریب جنگل‌ها و قطع درختان و آلودگی‌های زیست محیطی که به واسطه حضور انسانی ایجاد می‌شوند، کمتر خواهد شد.


این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در پایان، کرونا را پدیده واقعی دنیای امروز خواند و در نقش و اهمیت رسالت رسانه‌ای در جهان گفت: در این خصوص همین بس که رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته است ما فقط با پاندمی کووید ۱۹ مبارزه نمی‌کنیم بلکه همزمان با شیوع اخبار غیرواقعی و انحرافی در خصوص این ویروس هم مبارزه می‌کنیم.


صانع ابراهیم زاده، دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، سخنران بعدی این نشست بودند که مقاله خود را با عنوان "واکاوی تکنولوژی دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات در مدیریت رسانه‌ای کرونا" ارائه کردند.


وی با ارائه آماری از میزان استفاده مردم جهان از فضای مجازی گفت: 5 شرکت برتری که در دوران کرونا بیشترین افزایش سهام را به خود اختصاص داده‌اند جزو شرکت‌ها و فناوری‌های دیجیتالی بوده‌اند.


ابراهیم زاده بیشترین سایت‌هایی که در سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفته بودند را به ترتیب سایت‌هایی با محتواهای اقتصادی، سرگرمی و خبری ذکر کرد و گفت: بیشترین کلماتی که در فضای اینترنتی جستجو شده‌اند در این سه حوزه بوده‌اند و واژه کروناویروس نیز جزو شش کلمه برتر در جستجوهای اینترنتی بوده است.


وی بیشترین میزان استفاده مردم جهان در دوره کرونا را بر اساس اطلاعات سازمان‌های جهانی به ترتیب از پلتفرم‌های فیس‌بوک، یوتیوب و واتساپ اعلام کرد و گفت: تلگرام هم از ابتدای اپیدمی کرونا سیر صعودی را در جذب مشترکین طی کرد و پس از اعلام برخی سیاست‌ها از جانب واتساپ که نقش پشتیبانی در این پاندمی را داشت با یک جهش قابل توجه در جذب مخاطب مواجه شد.


ابراهیم زاده اینستاگرام را نیز در مواجهه با بحران کرونا یکی از پلتفرم های موفق خواند که علاوه بر افزایش سطح آگاهی های مردم در خصوص این پاندمی باعث رشد کسب و کارهای اینترنتی شده و حتی بستری برای برگزاری برخی مراسم آیینی دینی مذهبی و آداب و رسوم شد.


امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده ارتباطات و تبلیغات دانشگاه سوره، به‌‌عنوان سخنران بعدی مطالب خود را با موضوع "ارائه پروتکل دفاعی در مدیریت رسانه‌ای کرونا" ارائه کرد.


مسعودی ضمن تعریف ارائه تعریفی از واژه پروتکل، مدیریت رسانه‌ای را یکی از رشته‌های دانشگاهی خواند که به مقوله مدیریت در رسانه‌ها و مدیریت بر رسانه‌ها می پردازد.


وی روش خود را در انجام این تحقیق روش پدیدارشناسی تفسیری خواند و بیان کرد که از مستندات و نظرات ۱۰ تن از صاحب نظران، فیلسوفان و جامعه شناسان و نظریه‌پردازان پدیدارشناسی کرونا استفاده کرده است.


رئیس دانشکده ارتباطات و تبلیغات دانشگاه سوره، انواع پروتکل‌های دفاعی در مدیریت رسانه برای کاهش یا توقف شیوع کرونا را برشمرد و ضرورت ارتباطات مجازی، کاهش رفت و آمد و حمل و نقل، آموزش مجازی و دورکاری را نمونه هایی اجرایی از این پروتکل‌ها خواند.


مسعودی در پایان سخنان خود پس از دسته بندی پروتکل‌های دفاعی کرونا و ذکر موضوعات و مصداق‌های مربوط به هر کدام از این دسته‌ها گفت: وظیفه صدا و سیما، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی این است که پروتکل‌های دفاعی را مرتباً آموزش داده و تکرار نمایند تا با اثرگذاری بر افکار عمومی جامعه نقش خود را در مهار این ویروس به‌درستی ایفا کنند.


حسام الدین مقدس زاده فعال رسانه‌ای ساکن آمریکا، سخنران بعدی این همایش بود که در خصوص "پوشش خبری پاندمی کرونا در آمریکا با تاکید بر مدیریت تعارض" سخن گفت.


مقدس زاده گفت: در آمریکا در 7 فوریه اولین فوتی اعلام شد و نهایتا در ۱۳ مارس آقای ترامپ حالت فوق‌العاده را در آمریکا اعلام کرد.


وی با بیان این نکته که ایالات متحده بالاترین میزان تلفات در کل دنیا در موضوع اپیدمی کرونا را داشته است یکی از مهم‌ترین علل آن را سوء مدیریت در سطوح مختلف اجرایی این کشور دانست و گفت: در آمریکا هم رسانه‌های مستقل داشتیم که سعی داشتند اخبار واقعی و بدون غرض را منعکس کنند و هم در مقابل آنها رسانه‌های مخالف و موافق دولت وجود داشتند که اخبار را سلیقه‌ای و مدیریت شده منتشر می‌کردند که اخبار آنها عمدتا گمراه کننده و همراه با تناقض بود.


این فعال رسانه‌ای، سپس به ایجاد دو دستگی بین مردم در خصوص استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی پرداخت و گفت: حتی تعدادی از اعضای کابینه آقای ترامپ و شخص آقای ترامپ با استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی موافق نبودند.


مقدس زاده در ادامه محتوای اخبار منتشر شده در ایالات متحده را به سه دسته؛ اخبار ضد و نقیض، پیام های دوگانه و بازی‌های سیاسی کرونایی تقسیم کرد و در جمع بندی مطالب خود گفت: در آمریکا یک عدم اعتمادی در بین مردم نسبت به اخبار و پیام‌های دریافتی از سوی مسئولین به وجود آمده بود که منجر به سخت تر شدن کنترل بحران و افزایش شمار مبتلایان و کشته شدگان این اپیدمی شد و چه بسا اگر اطلاعات منتشر شده در این شرایط یک دست و پیام‌ها واحد بودند هم اکنون نتیجه ای خیلی بهتر از وضعیت کنونی را در این کشور شاهد بودیم.


مینا شاه منصوری، مدیر گروه ارتباطات واحد تهران مرکز، نیز به‌عنوان سخنران بعدی مطالب خود را با عنوان"رسانه‌ها و چالش‌های نشاط اجتماعی دختران نوجوان در شرایط کرونا" ارائه داد.


وی عمده‌ترین اقشار آسیب پذیر در جوامع جهان سوم و کشورهای در حال توسعه در مواجهه با اپیدمی کرونا را ابتدا کودکان زیر ۱۰ سال و سپس دختران نوجوان خواند و گفت: اگر نقش تربیتی دختران نوجوان را در تربیت نسل آینده مدنظر قرار دهیم اهمیت حفظ نشاط اجتماعی این قشر در برابر این اپیدمی مشخص‌تر می شود.


شاه منصوری گفت: ما سه نوع سواد؛ سواد رسمی، سواد اجتماعی و سواد رسانه‌ای داریم که باید بین آنها تفاوت قائل شویم و با توجه به شرایط کرونا در جامعه به هنجارهای اجتماعی و حفظ کیان خانواده به‌عنوان زیربنای توسعه پایدار توجه ویژه داشته باشیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، فضای مجازی را به‌عنوان متغیر مستقل تحقیق خود و احساس امنیت، اعتماد اجتماعی، اهمیت هستی ‌شناختی، دینداری و شبکه روابط خویشاوندی را به‌عنوان متغیرهای وابسته این تحقیق تشریح کرد.


وی در انتهای مباحث خود با توجه به کارکرد اطلاع رسانی رسانه‌ها در دوران کرونا و احترام به هویت اجتماعی دختران نوجوان، تعدادی از اولویت‌های این حوزه را برشمرد و پیشنهاد کرد که دوره‌های مجازی پژوهشی در حاشیه کلاس های آموزشی در فضای مجازی برگزار شود، سواد رسانه‌ای دختران نوجوان ارتقا یابد و نهایتا یک همگرایی در رسانه‌های جمعی در جهت تحقق حفظ کرامت دختران به‌وجود آید تا به حفظ نشاط اجتماعی این قشر آسیب پذیر اما آینده ساز کشور بیانجامد.


سخنران بعدی همایش ملی "اپیدمی کرونا و پدافند غیرعامل" امیر مولوی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مطالب خود را با موضوع "نقش فرهنگ در مدیریت رسانه‌ای بحران کرونا" ارائه کرد.


مولوی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی باید همه اختلافات فراموش شود و همه ظرفیت‌ها معطوف به منافع ملی گردد، گفت: نشر اخبار نادرست و کذب، مشوش کردن فضای اجتماعی از طریق رسانه‌ها و منحرف کردن افکار عمومی از موضوعات مهم و اساسی در این شرایط از خطرات و آسیب‌های فضای رسانه‌ای خصوصاً فضای مجازی کشور است.


وی چالش منشا بیماری در ایران، چالش بسته شدن یا نشدن مرزها در ابتدای کرونا، چالش تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، چالش ماندن یا نماندن در خانه، چالش محدودیت سفرها، چالش خریدن یا نخریدن واکسن و ... را از جمله نمونه‌هایی خواند که افکار عمومی را به سمتی هدایت می‌کردند که در تقابل با خواست و برنامه‌ها یا توان دولت بودند.


مولوی سپس به ویژگی‌های فرهنگ خانواده در ایران و مدیریت رسانه‌ای بحران کرونا و تغییرات و تاثیرات ناشی از این اپیدمی در فرهنگ خانواده ها پرداخت و گفت: کرونا در سطح بیولوژیک عمل می‌کند اما انسانِ اجتماعی و فرهنگی در مواجهه با کرونا و منطق ایدئولوژیک آن را در الگوها و منطق فرهنگی خود ارزیابی و درک می‌کند و بر اساس این فهم فرهنگی عمل می‌کند.


وی در پایان صداقت دولت و مردم در روند اطلاع رسانی، فراموش کردن همه چیز غیر از منافع عمومی، نقش‌آفرینی فعال رسانه‌های رسمی و دولتی در تولید و چرخش اطلاعات و راه اندازی ستاد رسانه‌ای مجازی مقابله با کرونا را جزو پیشنهادهای نهایی خود برای مدیریت بهتر و مؤثرتر فضای رسانه ای کشور در کمک به عبور از این پاندمی جهانی ذکر کرد.


محمد شیربیگی دانشجوی دکتری مدیریت رسانه واحد دماوند، آخرین سخنران نشست صبح روز چهارشنبه این پنل بود که مطالب خود را با موضوع "حکمرانی رسانه‌ای در مدیریت بحران مقابله با ویروس کرونا" ارائه کرد.


شیربیگی در ابتدا به بررسی وضعیت حکمرانی خوب رسانه در شرایط موجود پرداخت و ضمن انتقاد جدی از عملکرد ضعیف دولت در این حوزه گفت: یک بخش وضعیت موجود مربوط به عملکرد کمیته رسانه‌ای ستاد مرکزی مقابله با کرونا و بخش دیگر مربوط به مسئولین این کمیته است.


وی ارکان اساسی حکمرانی خوب در کرونا را 3 رکن قانون مداری، مشخص بودن مسئولیت‌ها و جلب مشارکت مردم -که حدود 90  درصد از آن توسط رسانه‌ها ایجاد می‌شود- خواند و با ذکر نمونه‌هایی از سردرگمی ستاد کرونا گفت: وزیر بهداشت تنها در چند ماه اول شیوع کرونا در کشور چندین حکم سخنگویی ستاد کرونا را برای افراد متعددی صادر کرد که هیچ کدام شرایط مناسب برای عهده داری این مسئولیت مهم را نداشتند که از جمله آنها صدور حکم برای آقای ربیعی سخنگوی دولت، و پس از دو هفته برای دکتر صالحی وزیر ارشاد و پس از عزل آقای دکتر جهانپور برای دکتر سیما لاری که مسئولیت معاونت فرهنگی دانشجوئی وزارت بهداشت را برعهده داشت، بود علاوه بر اینها نهایتا نیز رئیس جمهور آقای رئیسی را علی‌رغم داشتن مسئولیت 7 یا 8 اداره کل، به عنوان سخنگوی ستاد ملی کرونا منصوب نمود که همه این‌ها گویای سردرگمی مسئولین دولتیِ این ستاد در اطلاع رسانی مناسب برای مواجهه و مهار این اپیدمی جهانی است.


در ادامه این نشست که در بعداز ظهر روز چهارشنبه 15 بهمن ماه برگزار شد، حسن ضیائی جباری دانشجوی مقطع دکتری مدیریت رسانه واحد دماوند، به ارائه مطالب خود با عنوان "تأثیر راستی آزمایی محتوای رسانه‌ای در ارتقاء عملکرد پدافند غیرعامل با تاکید بر پاندمی کرونا" پرداخت.


وی با اشاره به دو پدیده پروانه‌ای و پنجره شکسته در حوزه رسانه‌ای گفت: اگر یک خبر جعلی در خصوص نوع مواجهه با کرونا، شیوه درمان یا اثر واکسن‌های در دسترس در فضای مجازی یا رسانه‌ای کشور منتشر شود می‌تواند طبق اثر پروانه‌ای، اثر خود را بر کل جامعه یا قسمت عظیمی از جامعه بگذارد و یا اگر در مواجهه با اخبار نادرست و انحرافی سهل انگاری کرده و در پی تصحیح وضعیت خبررسانی و برخورد با چنین خبرهایی بر نیاییم این روال نادرست طبق نظریه پنجره شکسته در سطح کشور گسترش یافته و چه بسا این رویه نادرست در کشور تسریع پیدا خواهد کرد.


وی بهره گیری از شیوه‌های نوین راستی‌آزمایی، ارائه برچسب‌های کیفی از جانب وزارت ارشاد به رسانه‌های معتبر، فعالیت مراکز دانشگاهی و علمی در صدور دستورالعمل موضوعات روز همچون راستی آزمایی محتوای رسانه ها، عقد قرارداد با کشورهایی که در خصوص مبارزه با محتواهای جعلی کار کرده‌اند، تدوین قوانین مدنی در خصوص آزادی بیان و مبارزه با محتواهای جعلی، بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر برای کشف، مقابله و حذف محتواهای جعلی رسانه‌ای، فیلترینگ در راستای حفظ آزادی بیان و سلامت خبری جامعه و نیز استفاده از سایت‌های تشخیص محتوای جعلی را از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این تحقیق بیان کرد و گفت: نیاز جامعه امروز ما توجه و برنامه ریزی در راستای راستی آزمایی محتواهای رسانه ها و فضای مجازی است و چون ما در معرض بمباران اخبار جعلی از داخل و خارج کشور هستیم باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم زیرا دنیا بیش از چهار سال است که به این حوزه وارد شده و کارهای زیادی کرده اند اما در ایران علی‌رغم اهمیت و حیاتی بودن موضوع، هنوز کار خاصی انجام نشده است.


علیرضا دباغ، فارغ التحصیل دانشکده ارتباطات واحد تهران مرکز، مدرس دانشکده خبر و فعال فضای مجازی نیز در سخنانی با عنوان "ظرفیت‌های مجازی در مدیریت بحران کرونا" ضمن تعریف و برشمردن تفاوت های فرهنگ مردمی و فرهنگ عمومی گفت: در مقوله فرهنگ عمومی مسائل مهمی وجود دارد که اگر حکمرانان به آن توجه نکنند، باعث تقابل بین مردم و دولت خواهد شد.


وی سپس به عناصر مختلف در نمود فرهنگ مردمی پرداخت و شعر، قصه، فیلم، موسیقی و ضرب المثل را از جمله این موارد ذکر کرد.


دباغ با اشاره به برخی چالش‌های کرونا از منظر حکمرانی گفت: اگرچه شیوع بدافزارها و استفاده از فیلترشکن‌ها و تبعات تربیتی اجتماعی آنها از جمله این چالش‌ها هستند؛ اما مهم‌ترین چالش این است که اعتماد عمومی به رسانه‌های رسمی کاهش یافته و مردم به سمت رسانه‌های غیررسمی و مجازی با محتوای نادرست و احیاناً مغرضانه سوق پیدا کند و به‌نحوی بحران در بحران ایجاد شود.


وی یک نمونه از شکاف بین دولت و مردم در بحران کرونا را موافقت ۸۹ درصدی مردم با قرنطینه شهرهایی که مرکز شیوع کرونا هستند و عدم اقدام دولت برای این خواسته عمومی مردم ذکر کرد.


وی در ادامه از نقش ضعیف رسانه ملی در مواردی همچون اقناع افکار عمومی نسبت به واکسن روسی انتقاد کرد و با برشمردن تعدادی از فرصت‌ها و تهدیدات ناشی از شیوع کرونا در این حوزه گفت: لغو شدن تمام مراسم فرهنگی و مذهبی در فضای واقعی، استفاده افراطی و اعتیاد گونه از رسانه‌های اجتماعی، افزایش درگیری و خشونت‌های خانگی، بروز اشکالات جدی در آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان، ایجاد شکاف طبقاتی بین کودکان و نوجوانان اقشار مرفه نسبت به اقشار متوسط و ضعیف جامعه در استفاده از وسایل آموزشی را جزو تهدیدات فضای مجازی در بحران کرونا برشمرد و در مقابل از ایجاد چالش‌های شادمانی بخش در فضای مجازی مانند رقص پرستاران و پزشکان، استفاده از اپلیکیشن‌های تخصصی برای برگزاری جلسات و سمینارها، استفاده از روحیه شوخ طبعانه مردم، فعال شدن کسب و کارهای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین به عنوان فرصت های ایجاد شده در این شرایط یاد کرد..


در قسمت دیگری از این نشست، اشرف کامیاب، مدیر نظارت و ارزیابی معاونت سیاسی صدا و سیما نیز مطالب خود را با عنوان "مدیریت اخبار صدا و سیما در بحران کرونا" ارائه داد و با اظهار این مطلب که ایران کشور مستعدی برای وقوع انواع بحران‌هاست گفت: به همین دلیل ضرورت دارد که رسانه‌ها برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توانند مخاطرات بحران را در چنین شرایطی به حداقل برسانند.


وی گفت" مقاطع مرتبط به کرونا را می توان به چهار مقطع قبل از ورود کرونا به کشور، ورود کرونا به ایران، تداوم کرونا در کشور و دوره پس از کرونا تقسیم کرد.


کامیاب سپس به لزوم اطلاع رسانی به موقع، صحیح و جامع از طریق رسانه‌ها پرداخت و گفت: در شرایط بحرانی به دلیل ارتباط تنگاتنگ مردم با رسانه‌ها اخبار باید از کانال‌های رسمی به‌صورت صحیح و جامع و در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.


وی در خصوص اقدامات صدا و سیما در مرحله ورود کرونا به کشور گفت: از زمان اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، صدا و سیما به‌صورت جدی وارد بحث کرونا شد و در بخش‌های مختلف خبری به انعکاس اخبار و گزارش‌ها و برگزاری میزگرد ها و مصاحبه‌های تخصصی در این خصوص پرداخت.


مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت سیاسی صدا و سیما با ذکر این نکته که رسانه ملی در مقطع تداوم کرونا در کشور، ماموریت خود را در چهار حوزه تعریف کرد، گفت: در حوزه اطلاع رسانی و انتشار اخبار اتفاق جالبی رخ داد و در این مقطع برای اولین بار تعداد کسانی که به منظور کسب خبر به رسانه ملی مراجعه می‌کردند از کسانی که به منظور سرگرمی و ... از این رسانه استفاده می‌کردند بیشتر شد.


 وی ادامه داد: علاوه بر حوزه اطلاع رسانی و انتشار اخبار، صدا و سیما در حوزه‌های دیگر ماموریتی خود از قبیل آموزش، سرگرم کردن مخاطبان در زمان خانه نشینی و قرنطینه و همچنین تامین نیازهای معنوی مخاطبان در ایام تعطیلی اماکن مذهبی، تدابیر ویژه و گسترده‌ای را به اجرا درآورد.


کامیاب در جمع بندی مطالب خود گفت: گزافه نیست که ما بحث کرونا را یک میدان جنگ تصور کنیم و مدافعان رسانه را نیز در کنار مدافعان سلامت همچون دوران جنگ در صف مقدم این جنگ بزرگ بدانیم که هر کدام شهدایی را در این مسیر خدمتی تقدیم کشور و جامعه کرده‌اند.


افسانه مظفری، مدیر گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات تهران، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که مباحث خود را تحت‌عنوان "تبیین نقش شایعات در شبکه های اجتماعی به‌عنوان ابزار جنگ روانی" ارائه داد و گفت: قطعا دولتی که از ظرفیت رسانه ها به درستی استفاده کرده و آنان را در مسیر درست هدایت و حمایت کند و در این زمینه موفق باشد، در مبارزه با کرونا شرایط بهتری را کسب خواهد کرد.


وی جنگ روانی را پیچیده‌تر از جنگ واقعی دانست و افزود: جنگ سرد در مقابل جنگ گرم قرار می‌گیرد و دشمن سعی می‌کند از این طریق افکار عمومی را با تبلیغات و اطلاعات نادرست منحرف کرده و جامعه را دچار یأس و ناامیدی نسبت به عملکرد دولت و نظام کرده و برتری در این میدان را از آن خود کند.


مظفری در ادامه گفت: در جنگ روانی بحث این است که نیروهای دشمن را با تضعیف روحیه از میدان بیرون کنند و شیوه‌های متعددی برای این جنگ‌های روانی وجود دارد که یکی از آنها ایجاد شایعه یعنی ساختن اخبار هدفمند و بی ریشه و اساس است و تحریف واقعیت ها، اغراق و مبالغه، تفرقه افکنی و تحریک احساسات نیز از جمله این شیوه هاست.


وی با بیان این نکته که اگر شایعه را مسکوت بگذاریم حتما اثربخشی بیشتر و مخرب‌تری خواهد داشت، گفت: سه رویکرد ژورنالیستی، رویکرد کلان قانون گذاری و رویکرد آموزشی در بحث مبارزه با شیوع شایعات بسیار ضروری و حیاتی است.


در ادامه این نشست علمی، سیده مهناز حسینی، دبیر اجرایی هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، مطالب خود را با موضوع "نقش فرماندهی رسانه‌های اجتماعی در کنترل پاندمی کووید 19 در عصر حاضر" ارائه داد.


وی با اظهار اینکه تنوع و کثرت رسانه‌ها در آمریکا بسیار بیشتر از میانگین کشورهای دنیاست اما در عین حال بیشترین آسیب را در کرونا متحمل شده است، گفت: به همین دلیل تمرکز ما در این تحقیق بر روی کشور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است.


وی احیای رسانه‌های سنتی خصوصاً در کشور آمریکا و کشورهای اروپایی را به دلیل احساس نیاز شهروندان این کشورها به دریافت اخبار صحیح و دقیق خواند و گفت: گردش اطلاعات در چنین کشورهایی که باعث تقویت دموکراسی در آنها شده است در زمینه آگاهی رسانی و کاهش تلفات مردمی نیز موثر واقع شده است.


حسینی ضمن بررسی نقش رسانه ها در بحران های بین المللی گفت: رسانه‌های اجتماعی مدرن، بستری برای نشر اخبار جعلی شده‌اند. برخلاف کشور ما که نقش رسانه‌های سنتی در زیر سایه رسانه‌های مدرن کمتر شده است، در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از آنجا که شهروندان دنبال مستندترین و دقیق ترین اخبار هستند، رسانه‌های رسمی و سنتی نقش بیشتری را در آگاهی بخشی به مردم ایفا می‌کنند.


وی با بیان اینکه در آمریکا دقت مردم نسبت به اخبار و توجه به صحت آنها و نیز توجه به اعتبار منابع خبری بسیار بیشتر از گذشته شده است، گفت: بر مبنای نتایج یک پژوهش، اقشار مختلف جامعه آمریکا تا پیش از وقوع کرونا به اندازه زمان پس از کرونا به دقت و صحت اخبار و منابع خبری توجه نمی‌کردند؛ جالب این است که در رده‌های سنی بالاتر –ولو قشر کم سوادتر آنها- توجه به صحت اخبار بیشتر از رده‌های سنی پایین جامعه است و این افراد بیشتر به رسانه‌های سنتی مراجعه می‌کنند.


وی یکی دیگر از نتایج این پژوهش را افزایش توجه نوجوانان آمریکا به اخبار ذکر کرد و گفت: در قشر نوجوان آمریکا مصرف اخبار پیش از کرونا ۲۳ درصد بوده است که بعد از شیوع کرونا تاحدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.


رضا اسدی احمد آباد دانشجوی دکتری مدیریت رسانه واحد تهران مرکز به‌عنوان آخرین سخنران این نشست علمی مطالب خود را با عنوان "استراتژی‌های رسانه‌ای ایران در پساکرونا" ارائه کرد.


وی گفت: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت بیش از ۲۰ درصد افراد جامعه ما با پیامدهای روحی و روانی ناشی از کرونا مواجه شده‌اند.


اسدی احمدآباد، در تشریح مهم‌ترین فرصت‌ها پساکرونا به فرصت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو، رشد و شکوفایی تکنولوژی‌های فناورانه زیستی و نهادینه شدن نوعی جدید از زندگی ذکر کرد.


وی با توجه به اینکه استراتژی‌ها باید بر مبنای رفع تهدید‌ها و استفاده از فرصت‌ها باشد گفت: رسانه‌ها باید سیاست‌های کاری خود را در این مسیر تدوین کنند.


اسدی احمد آباد در ادامه مطالب خود چهار نوع راهبرد انفعالی، واکنشی، فعال و فوق فعال را برای رسانه‌ها برشمرد و گفت: رسانه‌هایی که راهبردی فعال و فوق فعال در مواجهه با کرونا داشته باشند می‌توانند جایگاه خود را به‌عنوان مرجعیت خبری در پسا کرونا تثبیت کرده و دستگاه‌های اجرایی را به سمت کاهش تهدیدات و بهره برداری از فرصت ها سوق دهند.


شایان ذکر است که همایش ملی مجازی "پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل" توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار می‌شود که  سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، ریاست همایش و غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، ریاست شورای سیاستگذاری آن را بر عهده داشته و حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال دبیر علمی آن است.


این همایش به‌صورت مجازی و از روز شنبه 11 بهمن تا روز شنبه 18 بهمن از ساعت 8 الی 12 در 7 پنل به شرح زیر برگزار می شود:


شنبه 11 بهمن 99، پنل سبک زندگی


یک‌شنبه 12 بهمن 99، پنل حقوق و روابط بین الملل


دوشنبه 13 بهمن 99، پنل اقتصاد


سه‌شنبه 14 بهمن 99، پنل مدیریت


چهارشنبه 15 بهمن 99، صبح و بعد از ظهر پنل رسانه و فضای مجازی


شنبه 18 بهمن 99، پنل سلامت و فناوری و آموزش


علاقمندان می‌توانند از طریق سامانه دان، سایت واحد تهران شمال به نشانی iau-tnb.ac.ir و همچنین لایو اینستاگرام واحد به نشانی iautnb.official.1 در این همایش مجازی شرکت کنند.


علاقه‌مندان می‌توانند سخنرانی‌های پنل حقوق و روابط بین‌الملل همایش ملی مجازی «پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل» را در روز یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹ از ساعت ۸ تا ۱۲ به‌صورت مجازی و پخش زنده در اینستاگرام واحد تهران شمال به نشانی iautnb.official یا سامانه دانشگاه هوشمند به نشانی Daanaan.daan.ir با شناسه کلاس ۵۴۳۴۵fd و گذرواژه ۱۲۳۴۵۶ مشاهده کنند.


یادآور می‌شود رئیس همایش ملی مجازی «پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل»، سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و رئیس شورای سیاستگذاری همایش،  غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور است. این همایش در 7 پنل «سبک زندگی»، «حقوق و روابط بین‌الملل»، «اقتصاد»، «مدیریت»، «رسانه و فضای مجازی» و «سلامت، آموزش و فناوری» از ۱۱ تا ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر