صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

جزئیات خواندنی از مدارس مهارتی دانشگاه آزاد

حالا دیگر تاکید بر آموزش مهارت‌‌های زندگی به کلیدواژه اصلی مسئولان و کارشناسان آموزش عالی تبدیل شده است. طی دهه‌های گذشته با تاکید بر بعد آموزشی و دانشی در کتب درسی برای عموم دانش‌آموزان و دانشجویان، آنچه بیشتر نمود پیدا کرده، کمبود مهارت‌های شغلی است.
کد خبر : 560838

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مدارس مهارتی با یک تیر دو نشان زده‌اند؛ این مدارس هم مهارت کافی را به مهارت‌آموزان آموزش می‌دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی برای خود شغلی ایجاد کنند و بیکار نباشند و هم مشکلات صنایع را حل می‌کنند. از طرفی بحران بیکاری در جامعه و بحران کمبود نیروی توانمند و کارآمد در صنعت دو تعبیر متناقضی است که باید از طریق مهارت‌‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموختگان به آن پاسخ گفت. 


حالا دیگر تاکید بر آموزش مهارت‌‌های زندگی به کلیدواژه اصلی مسئولان و کارشناسان آموزش عالی تبدیل شده است. طی دهه‌های گذشته با تاکید بر بعد آموزشی و دانشی در کتب درسی برای عموم دانش‌آموزان و دانشجویان، آنچه بیشتر نمود پیدا کرده، کمبود مهارت‌های شغلی است. از سوی دیگر پیچیدگی دنیای معاصر، گسترش ارتباطات و تغییر نسل و سبک زندگی ما را بیش از گذشته با این مهم روبه‌رو کرده که دانش‌آموزان و دانشجویان باید بیش از گذشته، با مهارت‌های مختلف آشنا شوند.


نبود مهارت کافی این روزها یکی از اصلی‌‌ترین ضعف‌‌های نیروی کار به‌ شمار می‌‌رود؛ اگر نگاهی به فارغ‌التحصیلان اطراف‌مان بیندازیم، کسانی را می‌بینیم که به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی، مهارت کافی برای انجام امور ندارند و این همان دغدغه‌ای است که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشت تا مدارسی را تحت‌عنوان مدارس عالی مهارتی راه‌اندازی کنند.


درواقع مسئولان دانشگاه مسیری را ترسیم کرده‌اند و در این مسیر تلاش دارند مهارت‌آموزان را به جاده صنایع رسانده تا آنها بعد از فارغ‌التحصیلی هم مهارتی کسب کرده باشند و هم بتوانند برای خود شغلی ایجاد کنند. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد رابطه دانشگاه و صنعت را بهبود ببخشد؛ چراکه مسئولان دانشگاه می‌دانند رابطه نادرست صنعت و دانشگاه و یا به‌عبارت بهتر حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه باعث شده دانشگاه به راه خود برود و صنعت نیز همچنان در مشکلات خود باقی بماند.


حالا مدارس مهارتی با یک تیر دو نشان زده‌اند؛ این مدارس هم مهارت کافی را به مهارت‌آموزان آموزش می‌دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی برای خود شغلی ایجاد کنند و بیکار نباشند و هم مشکلات صنایع را حل می‌کنند. از طرفی بحران بیکاری در جامعه و بحران کمبود نیروی توانمند و کارآمد در صنعت دو تعبیر متناقضی است که باید از طریق مهارت‌‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموختگان به آن پاسخ گفت.


8 مدرسه عالی مهارتی دارای مجوز و 5 مدرسه در شرف تاسیس


تاکنون 8 مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده و یا مجوز گرفته‌اند و چند مدرسه نیز در شرف راه‌اندازی هستند. البته بحران کرونا تا حدی کار را کند کرده است اما قرار نیست کار متوقف شود. در اولین گام مدرسه عالی مهارتی در رشته حقوق راه‌اندازی شد؛ چراکه حقوق یکی از رشته‌هایی بود که در دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجه ویژه شده است.


در این گزارش به معرفی 8 مدرسه مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و 5 مدرسه مهارتی در شرف تاسیس و نحوه فعالیت آنها پرداخته‌ایم. وحید کیا، مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این مدارس توضیح داد.


به گفته او تاکنون 8 مدرسه مهارتی توانسته‌اند از سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی مجوز کسب کنند که عبارتند از مدرسه عالی مهارتی حقوق، صنایع خلاق؛ چرم و کفش واحد تبریز، مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال واحد تبریز، مدرسه عالی مهارتی حقوق فناوری واحد پردیس، مدرسه علوم ورزش واحد اراک، مدرسه عالی مهارتی بورس واحد مشهد و مدرسه عالی مهارتی بورس واحد اراک.


همچنین 5 مدرسه مهارتی میراث اسلامی واحد مشهد، علوم کشاورزی، مدرسه عالی مهارتی جوشکاری، مدرسه عالی مهارت سبک زندگی واحد کرج و مدرسه بی‌ام‌اس (BMS) یا همان ساختمان‌های هوشمند‌ از مدارس مهارتی در شرف تاسیس هستند.


مدرسه عالی مهارتی حقوق


بهمن سال 97 بود که مدرسه عالی مهارتی حقوق توسط دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد. در این مدرسه فضایی کاملا مشابه مجتمع قضایی طراحی شده و تحت یک هدایتگر خبره اداره می‌‌شود. دانشجویان در این مدارس، مهارت رشته خود را می‌‌آموزند و از صفر تا صد یک پرونده را تحت‌نظر یک هدایتگر پیش می‌برند. شبیه‌‌سازی دادگاه و دادسرا، نقش‌آفرینی در مقام وکیل یا قاضی، طرح و دفاع در دعاوی حقوقی و هر آنچه در کلاس‌های تئوری آموزش داده نمی‌شود، در مدرسه عالی مهارتی حقوق آموزش داده می‌شود.


طبیعی است ‌دانشجویان زمانی که درس می‌خوانند، دوره‌های کارآموزی نیز بگذرانند، مانند دانشجویان پزشکی که در یک سال آخر در کنار اساتید تمرین می‌کنند تا پیش از پزشک شدن از استادان خود بیاموزند که چگونه با بیماران رفتار کرده، بیماری آنها را تشخیص داده و درمان کنند. اما این موضوع در رشته حقوق وجود نداشت.


درواقع مرکزی وجود نداشت که دانشجویان حقوق بتوانند مهارت‌های حقوقی و قضایی را تحت‌نظر اساتید خود تمرین کرده و آموخته‌های خود را به عمل تبدیل کنند. مدرسه مهارتی حقوق قرار است این کار را برای دانشجویان انجام دهد. از آنجا که برای یادگیری مهارت‌ها مهارت‌آموزان حتما باید در این مدرسه به‌صورت حضوری آموزش داده شوند، فعلا در دوران کرونا به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش‌ها به تعویق افتاده است.


مدرسه صنایع خلاق برای آموزش هنرهای دیجیتال


مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق جایی است برای رشد، خلاقیت، حمایت و ایجاد ارتباطات حرفه‌‌ای و کاری بین افراد. این مدرسه از تیرماه 98 فعالیت خود را برای آموزش، مهارت‌‌‌آموزی و افزایش تجربه دانشجویان و علاقه‌مندان در زمینه هنر‌های دیجیتال آغاز کرد و در آن هنرهای دیجیتال به‌‌صورت ویژه آموزش داده می‌‌شود.


در این مدرسه نیروی انسانی متخصص و کاربلد برای صنایع آموزش داده می‌شوند و آموزش هنرهای دیجیتال به‌‌‌صورت حرفه‌‌‌ای در این مدرسه انجام می‌‌‌شود. مدرسه صنایع خلاق در دوران کرونا نیز فعالیت خود را به‌صورت جدی ادامه داد و با توجه به شرایط کرونایی کشور و کنسل شدن کلاس‌های حضوری، کلاس‌های آنلاین برای مهارت‌آموزان برگزار شد.


مسئولان این مدرسه در دوران کرونا با تیم‌‌ها و شرکت‌‌های تولیدی که نیاز به نیرو داشتند هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و برای آنها دوره‌هایی را تعریف کردند. یکی دیگر از اقداماتی که در زمان کرونا انجام شد، برگزاری دوره‌های موشن‌‌گرافیک بود که خروجی آن محصولاتی برای دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین برگزاری رشته موشن‌گرافیک ‌در دستور‌کار قرار گرفت. در این مدت که مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق راه‌اندازی شده است حدود 500 هنرجو آموزش دیده‌‌اند.


مدرسه عالی چرم و کفش تبریز، در راستای جهش تولید


یکی از مهم‌‌ترین صنایع در کشور، به عرصه چرم و کفش بازمی‌‌گردد؛ تبریز، شهری است که چرم و کفشش از دیرباز شهره ایران بوده و حالا اصلی‌‌ترین مشکلش همان نبود نیروی کار ماهر است؛ مساله‌‌ای که نه‌‌تنها دغدغه افراد جویای کار شده، بلکه مشکلات زیادی را برای صنعت کفش و چرم ایجاد کرده است. بر همین اساس مدرسه عالی کفش و چرم در این شهر دایر شد تا بتواند با تربیت نیروی ماهر باری از دوش صنعتگران این حوزه بردارد.


درواقع دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی تصمیم گرفت با اخذ مجوز راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش از سازمان مرکزی این دانشگاه به شعار پیوند دانشگاه و صنعت جامه عمل پوشانده و در کنار فعالان اقتصادی و بازوان توانمند در عرصه تولید قرار گیرد و با آموزش مهارت‌های نوین و موردنیاز صنعت چرم و کفش نسبت به تربیت نیروی کار ماهر بپردازد. 


اصغر فیضی‌پور، سرپرست مدرسه عالی مهارتی کفش و چرم واحد تبریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این مدرسه توضیح داد: «در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در سال جهش تولید و همچنین در راستای سیاست‌ها و اهداف کلان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی این مدرسه در واحد تبریز به وسعت 1200 مترمربع در مرحله راه‌اندازی است. درحال‌حاضر راه‌اندازی فضاهای مدیریتی و آموزشی این مدرسه به اتمام رسیده و یک دوره کارگاه شناخت مواد زیره چرم در این مدرسه برگزار شده است.»


  او اضافه کرد: «در این مدرسه اتحادیه کفاشان تبریز، انجمن کفاشان تبریز و همچنین سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان، اداره‌کل کار و امور اجتماعی و شورای تخصصی و کارگروه تخصصی چرم و کفش استان مشارکت و همکاری دارند. رسالت اصلی مدرسه تربیت نیروی کار ماهر است و با توجه به نیاز مبرم بازار و صنعت کفش که به‌شدت نیازمند نیروی کار ماهر هستند این مهارت‌آموزان را وارد بازار کار می‌کنیم.» 


سرپرست مدرسه عالی مهارتی کفش و چرم واحد تبریز اظهار کرد: «قطعا مهارت‌آموزانی که در این مدرسه ثبت‌نام می‌کنند دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی را فراگرفته و به‌طور یقین بعد از اتمام دوره وارد بازار کار می‌شوند. اما در امتداد و چشم‌انداز مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز بر آن شدیم تا رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته صنعت چرم و کفش را در دانشکده عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به‌زودی راه‌اندازی کنیم.» 


فیضی‌پور با بیان اینکه جامعه مخاطب ما به 6 گروه تقسیم شده‌ است، تصریح کرد: «جامعه مخاطب ما واحدهای تولیدی هستند یعنی کارگران و شاغلانی که فعلا در صنعت مشغول و به‌دنبال کسب تجربه‌های بیشتر و فنون و مهارت‌های به‌روز این صنعت هستند. دومین گروهی که با آنها در ارتباط خواهیم بود، دانشجویان و دانش‌آموزان یعنی متقاضیان دوره‌های مهارتی کارورزی خواهند بود که به این عزیزان نیز خدمات ارائه خواهیم داد.» 


او درخصوص سومین گروه نیز گفت: «سومین گروه عامه مردم هستند؛ یعنی کسانی که به‌دنبال آن هستند تا یک‌سری دوره‌های کوتاه‌مدت را آموزش دیده و کارآفرینی کرده و کار در منزل را آغاز کنند. سازمان‌ها چهارمین گروه مخاطب ما خواهند بود؛ در حیطه وظایف خود و در راستای رسالتی که این مدرسه مهارتی دارد می‌توانیم برای سازمان‌ها یک‌سری دوره‌های کوتاه‌مدت اعم از مهندسی فروش، قیمت تمام‌شده و... برگزار کنیم.»


  او درخصوص گروه پنجم نیز توضیح داد: «گروه پنجم مددجویان هستند؛ مددجویان نیز به دو دسته خانواده بزرگ کمیته امداد و سازمان بهزیستی تقسیم می‌شوند. قرار است با تفاهمنامه‌هایی آموزش مهارت‌ها را به این مددجویان با پشتیبانی سازمان بهزیستی و کمیته امداد ارائه دهیم. همچنین برای هر مجموعه‌ای که از خانواده کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیرو جذب کرده و نسبت به اشتغال آنها اقدام کند، یک‌سری تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفته‌ایم که از سوی وزارت کار و سایر نهادها به آنها ارائه می‌شود.» 


سرپرست مدرسه عالی مهارتی کفش و چرم واحد تبریز تصریح کرد: «ششمین گروه بحث تفاهم با انجمن حمایت از زندانیان است؛ درصدد هستیم ‌با این عزیزان نیز یک تفاهمنامه منعقد کرده و بتوانیم برای آنها مهارت را آموزش دهیم تا پس از گذراندن دوره زندان بتوانند با یک حرفه و تخصص وارد بازار کار شوند و به زندگی ادامه دهند. این 6 گروه جزء گروه‌های هدف ما خواهند بود و برای همه دوره‌ها مدرک نیز ارائه خواهیم داد.»


مدرسه مهارتی حقوق فناوری و نوآوری واحد پردیس


با توجه به اینکه پردیس با وجود دانشگاه آزاد اسلامی و پارک فناوری پردیس به ناحیه مهمی در زیست‌‌بوم نوآوری و کارآفرینی تبدیل شده، دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی مدرسه حقوق فناوری و نوآوری را در دستورکار خود قرار داده است. کیا، مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص این مدرسه نیز گفت: «واحد پردیس از واحدهایی است که در حوزه حقوق فناوری فعال بوده و به آنها مجوز داده شد تا مدرسه عالی مهارتی حقوق فناوری را تاسیس کنند. با توجه به اینکه حقوق فناوری از رشته‌ای میان‌رشته‌ای است، داشتن دانش در این زمینه می‌تواند مسائل حقوقی در حوزه فناوری‌های نوظهور را تسهیل کند.»


او ادامه داد: «این مدرسه در شورای تخصصی مدارس عالی مهارتی تاییدیه خود را گرفت و قرار است کمک کند تا دانش‌آموختگان حوزه حقوقی و قضایی کشور با توجه به مشکلاتی که درحال‌حاضر وجود دارد مثلا درخصوص امنیت سایبری و... بتوانند دانش خود را ارتقا دهند.»


مدرسه علوم ورزش واحد اراک 


مدرسه عالی مهارتی علوم ورزش یکی دیگر از مدارسی است که مجوز خود را برای فعالیت دریافت کرده است. اولویت اصلی در این مدرسه ارتقای شایستگی‌های مهارت‌آموزان برای دستیابی به فرصت‌های شغلی در آینده است. کیا درخصوص این مدرسه نیز توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک توانسته یک باشگاه فرهنگی و ورزشی را در حوزه تخصصی والیبال راه‌اندازی کند. بنابراین با توجه به این ظرفیت و پتانسیل توانست مجوز راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی علوم ورزش را از شورای تخصصی سازمان سما دریافت کند. این مدرسه قرار است در حوزه‌های مختلف با توجه به بازار هدفی که وجود دارد، فعالیت خود را آغاز کند.»


او اضافه کرد: «چند بازار هدف در این مدرسه وجود دارد و قرار است با همکاری کمیته ملی المپیک، دوره‌های مختلفی را در حوزه مربی‌گیری در رشته‌های بسکتبال، فوتبال و شنا و... برگزار کند. در حوزه‌های کاربنیان یعنی با استفاده از نیروی کار دانشجو نیز قرار است وسایلی در حوزه علوم ورزشی و تجهیزات ورزشی تولید کرده و آنها را برای استفاده عموم و فروش نیز به مرحله اجرا بگذارد. همچنین زمین فوتسال، والیبال و تنیس و سایر امکانات ورزشی در این مدرسه در اختیار مهارت‌آموزان قرار می‌گیرد.»


مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال واحد تبریز 


اقتصاد دیجیتال، درواقع فضای انتزاعی از برآیند خروجی‌های استارتاپ‌ها و شرکت‌های قدیمی که تحول دیجیتال را انجام داده‌اند، است. شاید بتوان اقتصاد دیجیتال را به اقتصاد کلان تشبیه کرد و اقتصاد خرد را به تحول دیجیتال. مدرسه مهارتی اقتصاد دیجیتال با هدف آموزش مهارت‌های تخصصی موردنیاز بازار کار و کارآفرینی مجوز خود را از سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است. خردادماه امسال هم یک تفاهمنامه همکاری دوجانبه میان اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی استان، با موضوع «تاسیس مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال» و با هدف آموزش مهارت‌های تخصصی موردنیاز بازار کار و کارآفرینی در حوزه فاوا با محوریت اقتصاد دیجیتال، به امضا رسید.


مهارت‌‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با محوریت اقتصاد دیجیتال، آموزش‌های عملی و کاربردی کردن تحصیلات دانشگاهی به‌منظور تسهیل ورود مهارت‌آموزان به بازار کار و ارتباط با صنایع و خدمات، و توسعه کارآفرینی و نوآوری از اهداف راه‌اندازی این مدرسه خواهد بود.» 


مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه ‌ای سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص این مدرسه توضیح داد: «اقتصاد دیجیتال از مواردی است که دانشگاه آزاد اسلامی قرار است با توجه به شرایط کنونی دنیا و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی به‌ویژه در دوران کرونا به‌صورت جدی به آن بپردازد. این مدرسه قرار است در حوزه‌های مختلفی فعالیت کند؛ بحث بازار مالی، دوره‌های تجارت الکترونیک، دوره‌های بازاریابی الکترونیک و... دوره‌هایی است که در این مدرسه برگزار شده و به مهارت‌آموزان آموزش داده می‌شود.»


مدرسه عالی مهارتی بورس و بازار سرمایه واحد مشهد 


وحید کیا، مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص مدرسه بورس واحد مشهد نیز گفت: «در حوزه بورس نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد قبلا مجوز خود را دریافت کرده بود؛ درحال‌حاضر جلساتی در این خصوص برگزار شده و امیدوارم در جلسه آتی شورای تخصصی موافقت قطعی خود را برای فعالیت دریافت کند.»


  او توضیح داد: «مدرسه عالی مهارتی بورس واحد مشهد درحال‌حاضر کار خود را آغاز کرده است. این مدرسه در حوزه‌های مختلف بورسی فعالیت کرده و چند کار عمده انجام می‌دهد. با توجه به این‌که بسیاری از مردم تمایل به آشنایی با دانش بورس دارند تا یک‌سری مهارت کسب کنند، این مدرسه راه‌اندازی شده است. همچنین با توجه به این‌که بسیاری از مردم کد بورسی داشته و با بورس سروکار دارند افزایش دانش این گروه می‌تواند به آنها کمک کند تا با آگهی کامل وارد بورس شوند.» 


کیا اظهار کرد: «دوره‌های مختلفی قرار است در این مدرسه برگزار شود؛ شناخت صورت‌های مالی، حسابداری، آشنایی با علم اقتصاد، آشنایی با نحوه سرمایه‌گذاری در بازار بورس و سرمایه، تحلیل‌های بنیادین، آشنایی با بورس خارج از کشور، تابلوخوانی و... از دوره‌هایی است که در این مدرسه به آنها پرداخته می‌شود.» 


جعفر کبیری، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص فعالیت‌های این مدرسه در دوران کرونا توضیح داد: «این مدرسه به‌صورت مجازی با تشکیل تالارهای گفت‌وگو و کارگاه‌های بازار سرمایه کار خود را ادامه می‌دهد و از اساتید باتجربه‌ای چه در داخل و چه خارج از دانشگاه بهره‌مند می‌شود.» 


او اضافه کرد: «روزهای سه‌شنبه نیز یک کافه‌بورس در این مدرسه برگزار شده و دانشجویان علاقه‌مند به‌صورت رایگان از مشورت اساتید و صاحب‌نظران بهره‌مند می‌شوند. در این مدرسه چندین دوره ازجمله دوره مقدماتی، دوره تکنیکال و دوره‌های پیشرفته وجود دارد؛ اما به‌دلیل شیوع کرونا این دوره‌ها به‌صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار می‌شود و تاکنون نیز بیش از 200 نفر در این مدرسه مهارت‌آموزی کرده‌اند.»


مدرسه عالی مهارتی بورس اراک 


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک علاوه‌بر مجوز مدرسه عالی مهارتی علوم ورزشی توانسته مجوز مدرسه عالی مهارتی بورس را نیز دریافت کند. بورس اوراق بهادار کشور در سال‌های اخیر پربازده‌ترین بازار مالی کشور بوده است که در کنار تمام مزایا ازجمله تنوع بی‌نظیر در گزینه‌های سرمایه‌گذاری که ظرفیت سودآوری بسیار بالایی دارد، کمک به اقتصاد کشور مزیت اصلی آن است.


نوسانات دائمی موجود در این بازار همواره فرصتی عالی برای کسب سود برای افراد بوده است. یادگیری گام به گام ورود به بورس جهت کسب درآمد و موفقیت در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری نیاز به کسب دانش کافی مفاهیم و درک تحلیل‌های مختلف دارد. مدرسه عالی مهارتی بورس اراک در همین راستا توانسته مجوز خود را از شورای تخصصی مدارس عالی مهارتی اخذ کند.» 


حسین کلانتری‌خلیل‌آباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص این مدرسه گفت: «مجوز این مدرسه از شورای عالی تخصصی مدارس مهارتی سازمان سما اخذ شده است و ان‌شاءالله این هفته با حضور دکتر بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح خواهد شد.» 


او اضافه کرد: «در مدرسه مهارتی بورس مهارت‌آموزان با کار و کارآفرینی و همچنین فعالیت‌های فناوری و نوآوری آشنا خواهند شد؛ جذب دانش‌آموزان یکی دیگر از اهداف این مدرسه بوده و همچنین به‌دنبال این هستیم تا در این مدرسه کیفیت آموزش را در استان افزایش دهیم، چراکه گرایش سازمان آموزش‌وپرورش استان به دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است؛ بنابراین باید از این فرصت در راستای مهارت و کارآفرینی استفاده کنیم.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: «ثبت‌نام در این مدرسه آغاز شده و ان‌شاءالله این هفته افتتاح می‌شود. در این مدرسه مهارت‌ها در حوزه بورس به مهارت‌آموزان آموزش داده می‌شود. با استفاده از تجربه و دانش اساتید برجسته دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانیم نسبت به دانش‌افزایی متقاضیان ورود به بازارهای مالی و بورس خدمات مناسبی را ارائه دهیم تا شاهد بهتر شدن شرایط اقتصادی خانواده‌ها باشیم.»


5 مدرسه عالی مهارتی در شرف تاسیس


مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد  در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مدارس مهارتی در شرف تاسیس نیز گفت: «مدرسه مهارتی میراث  واحد مشهد، مدرسه مهارتی علوم کشاورزی واحد ورامین، مدرسه عالی مهارتی جوشکاری واحد کرج، مدرسه عالی مهارت سبک زندگی واحد کرج و مدرسه بی‌ام‌اس (BMS) یا همان ساختمان‌های هوشمند واحد تهران‌جنوب نیز از مدارس مهارتی هستند که درخواست خود را برای تاسیس به شورای تخصصی مدارس مهارتی ارائه داده‌اند.» 


مدرسه مهارتی میراث : کیا درخصوص مدرسه عالی مهارتی میراث  توضیح داد: «با توجه به اینکه در حوزه‌های مکتوب، فرهنگ و اندیشه  کارهای جدی در کشور انجام شده، بنابراین لازم است این اندیشه‌ها به نسل‌های آینده نیز منتقل شده تا آموزش‌های پایدار و مستمری داشته باشد؛ قرار است مدرسه میراث  نیز در همین راستا راه‌اندازی شود.»


مدرسه مهارتی علوم کشاورزی: دانشگاه آزاد  واحد ورامین یکی از برندهای حوزه کشاورزی محسوب می‌شود و دارای قدیمی‌ترین دانشکده کشاورزی بوده و در کنار آن مراکز تحقیقاتی و تولیدی را از گذشته داشته و برخی دیگر را نیز به‌تازگی ایجاد کرده است. بنابراین این واحد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های ویژه خود در حوزه کشاورزی پیشنهاد راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی علوم کشاورزی را ارائه داده است.


کیا درخصوص این مدرسه گفت: «در بسیاری از واحدهای دانشگاهی ما در حوزه‌های دامپروری، طیور و باغبانی و کشاورزی ظرفیت‌های ویژه‌ای را ازجمله کارگاه‌ها، زمین کشاورزی و... در اختیار دارند. بنابراین با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله جهاد کشاورزی می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و مدارسی را در این زمینه راه‌اندازی کرد.» 


مدرسه مهارتی بی‌ام‌اس (BMS) یا همان ساختمان‌های هوشمند: امروزه مدیریت و مصرف بهینه‌ انرژی، همزمان با بهره‌‌برداری از امکانات رفاهی در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و به‌طور خاص ساختمان‌‌های چندمنظوره از مهم‌‌ترین ضروریات است. بنابراین با بهره‌‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) کنترل تجهیزات الکتریکی و مکانیکی ساختمان به جای مدیریت توسط افراد، با استفاده از سیستم‌های هوشمند و یکپارچه انجام می‌‌شود. 


مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد  درخصوص راه‌اندازی مدرسه‌ای با عنوان ساختمان‌های هوشمند، گفت: «نیاز است در حوزه انرژی صرفه‌جویی شود، چراکه بخشی از انرژی کشور به‌واسطه اینکه خانه‌ها هوشمند نبوده و نور به اندازه کافی ندارند و از سوی دیگر حرارت تولیدشده به خارج از ساختمان نفوذ پیدا می‌کند، نرم‌افزارهایی در این زمینه وجود دارد که قابلیت آموزش دارد و مدرسه عالی مهارتی بی‌ام‌اس یا همان ساختمان‌های هوشمند قرار است در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند.» 


مدرسه عالی مهارتی جوشکاری: کیا درخصوص این مدرسه نیز توضیح داد: «جوشکاری از رشته‌های مابین‌رشته‌ای است؛ اکثر صنایع هم در حوزه صنایع سبک و سنگین به‌ویژه صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نیاز به جوشکارهای زبده و باتجربه دارند. این درحالی است که نیروی انسانی باتجربه در این حوزه در کشور کم است. بنابراین دانشگاه آزاد  درنظر دارد با همکاری اصناف و سایر اتحادیه‌ها این کار را انجام دهد.» 


مدرسه عالی مهارت سبک زندگی: مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد  گفت: «بسیاری از آسیب‌هایی که به جامعه و به خانواده‌ها وارد می‌شود به‌واسطه این است که آموزش‌های موردنیاز و توانمندسازی برای آنها انجام نگرفته است؛ لذا نیاز است آموزش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای آنها برگزار شود. پیشنهاد راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی سبک زندگی نیز در این راستا ارائه شده است.»


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر