صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام نیکخو:

کلیدی‌ترین مؤلفه حوزه پژوهش، تفکر و اندیشه است

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: کلیدی‌ترین مؤلفه حوزه پژوهش تفکر و اندیشه بوده که نوع نگاه را به محیط پیرامونی و مسائلی که به‌صورت روزمره با آن مواجه هستیم، عوض می‌کند.
کد خبر : 560567

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شیراز، حجت‌الاسلام سجاد نیکخو در جمع پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: کلیدی‌ترین مؤلفه حوزه پژوهش تفکر و اندیشه بوده که نوع نگاه را به محیط پیرامونی و مسائلی که به‌صورت روزمره با آن مواجه هستیم، عوض می‌کند، وقتی‌ این فکر به کمک ابزاری به نام قلم توسعه و ترویج پیدا می‌کند، می‌تواند روی نسل تغییر ایجاد کند، پژوهش هم می‌تواند باب جدیدی روی سبک زندگی مردم در همه ابعاد باز کند.


وی افزود: مقوله مهمی به نام پژوهش طبیعتاً با یک‌سری خطراتی روبه‌رو است. حوزه پژوهش از جهاتی در آستانه خطر بوده و چه کنیم که این حوزه را از خطرات محفوظ کنیم؟  بی‌شک یکی از این اقدامات بومی‌سازی علوم انسانی است و تا علوم انسانی بومی نشود، پژوهش‌ها قطعاً کاربردی و مؤثر نخواهد بود؛ زیرا از منابعی استفاده می‌کنیم که فکر دیگر در جای دیگر برای محیط دیگر نوشته شده است.



مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: در پژوهش‌هایمان اگر از مبانی که مبنی بر شرایط زمانی و مکانی خودمان باشد، استفاده نکنیم، پژوهش‌ها کاربردی نخواهد بود و مصداق آن این است که پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها و جای دیگر خاک می‌خورند و ارزش و بار علمی ندارند و راهگشا نیست.


نیکخو عنوان کرد: نکته دوم طراحی عالمانه نظام مسائل جامعه است، نظام مسائل جامعه را عالمانه طراحی و اولویت‌بندی کرده و پژوهش‌ها را بر این اساس هدایت کنیم. نکته سوم پرهیز از نگاه کمیت‌محور و بازداری پژوهش بوده که مسئولان دانشگاه باید در نگاه نخست تغییر در سیاست‌های ارتقای مرتبه علمی استادان را مدنظر قرار دهند.


لذت بردن از عمق زیبایی‌هایی جهان با به‌کار بستن فکر


وی ادامه داد: موضوع  مقاله پژوهشی در ارتقای مرتبه علمی استادان نباید صوری باشد و باید کاربردی‌تر به این قضیه نگاه شود. آنچه که می‌بینیم این است که بین حوزه و دانشگاه و صنعت قهری وجود دارد؛ اما واقعاً چقدر از پژوهش‌های دانشگاه در اختیار صنعت بوده که واقعاً این‌طور نیست پس باید بین دانشگاه و صنعت آشتی برقرار کنیم.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مطرح کرد: ذهن غوطه‌ور و متلاطم انسان در بستر سؤال است که آرامش پیدا می‌کند، یعنی وقتی‌ با پیچیدگی‌های ذهن مواجه می‌شویم، وقتی‌ مجهولات یکی‌یکی کشف می‌شود و می‌بینیم که به ساحل آرامش می‌رسیم؛ بنابراین عده‌ای از بشریت و انسان‌ها با به کار بستن فکر و اندیشه از عمق زیبایی‌هایی جهان هستی لذت می‌برند.


نیکخو تبیین کرد: برخی به خودشان زحمت اندیشیدن، تفکر و تعقل نمی‌دهند؛ بنابراین با کوله‌باری از جهل جهان ماده را ترک می‌کنند و وقتی به متن قرآن مراجعه می‌کنیم و یا ادبیات پژوهش را در نظام دینی بررسی می‌کنیم به اهمیت پژوهش و تعقل و تفکر در قرآن مواجه می‌شویم.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر