جهاد علمی نیاز اساسی جامعه برای رسیدن به توسعه علمی و فناوری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بندرعباس، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسه هماندیشی با بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تبیین نظریه نظام انقلابی مقام معظم رهبری گفت: این نظریه بر اساس سه رکن خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی بنا شده و در طول چهار دهه انقلاب، کارکردهای مؤثر و فراوانی داشته است که در کنار توفیقات و دستاوردهای مهم، ممکن است ضعفهایی داشته باشد که لازم است جامعه علمی کشور با انجام پژوهشها و جهاد علمی و انقلابیگری موجبات رفع نواقص احتمالی را رقم بزنند.
وی بیان کرد: نظریه نظام انقلابی دارای قابلیتهای زیادی در برطرفکردن نقصهای موجود در حوزههای مختلف است، توصیه مقام معظم رهبری با عنوان علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و سایر توصیههای اساسی ایشان در پرتو امید و نگاه خوشبینانه به آینده بسیار مهم و حیاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.
خسروپناه با توجه به بیانیه گام دوم بهعنوان یکی از اسناد فقه سیاسی که به مبحث انقلابیگری پرداخته است، افزود: انقلابیگری از نگاه رهبری دارای ویژگیهایی مانند تقوا، مردمداری، خودسازی، معنویت، اخلاق و... را در برمیگیرد که باید همه این محاسنات بهصورت یکجا در فرد یا افراد برای دمزدن از انقلابیگری متجلی باشد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: سه رکن خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی در طول هم قرار گرفتهاند و در فرایند انجام کار لازم و ملزوم یکدیگرند و نیاز است تا با طی یک مرحله به مرحله بعدی، مراحل پشت سر گذاشته شده نیز مد نظر قرار بگیرند.
این استاد دانشگاه و حوزه با تأکید بر اخلاقمداری و حفظ آبروی مسلمانان مطرح کرد: جذب حداکثری و دفع حداقلی از شعائر مهم انقلاب بوده و نباید اختلافات نظری منجر به آبروریزی افراد در اسلام شود؛ بلکه در اسلام معیار تقواست و باید به آنچه در گفتار پیشین بهعنوان سه رکن انقلابیگری به آن پرداخته شد و منظور خودسازی انقلابی، جامعهپردازی انقلابی و تمدنسازی انقلابی است، اهتمام ویژهای شود.
نقش راهبردی استادن بسیجی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: نقش اساتید بسیجی در ترویج اندیشههای ناب اسلامی و حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری برجسته است و استادان بسیجی باید در همه صحنهها بهعنوان عامل تأثیرگذار، رهبر و جهادگر انقلابی ناظر بر عملکرد جامعه باشند و جامعه را از فساد، رانت و... دور نگه دارند.
این مقام علمی، جهاد علمی را مهمترین شاخصه استاد بسیجی دانست و تأکید کرد: هرجایی در حوزه علمی کاری برای انقلاب انجام شده است، عالمان جهادگر انقلابی حضور داشته و خالصانه و گمنام مانند شهدای هستهای برای کشور و جامعه خدمات شایسته و بینظیری انجام دادهاند.
خسروپناه بیان کرد: جهاد علمی در این برهه زمانی نیاز اساسی جامعه اسلامی برای رسیدن به توسعه علمی و فناوری است و استادان بسیجی باید بهعنوان پرچمداران واقعی با تکیه بر عزم ملی و شعار عملیاتی «ما میتوانیم» در این مسیر گام بردارند.
وی مطرح کرد: جهاد علمی در نزد خدا هیچ از جهاد نظامی کم ندارد؛ بلکه در یک سطح قرار گرفته و میتواند منشأ خدمات بزرگی به جوامع اسلامی شود که دارای ارزش معنوی بسیاری نیز است.
این جلسه با اظهار نظر استادان بسیجی درباره مسائل روز کشور و دیدگاههای علمی و پژوهشی بهخصوص در حوزه علوم انسانی ادامه یافت و خسروپناه به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.
انتهای پیام/4062/4117
انتهای پیام/