آموزش فضانوردان ناسا با بازی کامپیوتری سونی + ویدئو
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت ناسا، «مایتی مورفنوت» نام یک بازی کامپیوتری سهبعدی است که در آن کاربر یا بازیگر با استفاده از یک هدست (وسیلهای شامل عینک واقعیت افزوده و حسگرهای حرکتی بیسیم که با دستگاه مرکزی در ارتباط هستند) میتواند آن را با یک دستگاه پلیاستیشن 4 بازی کند، اما این بازی هنوز در بازار نیست.
سازمان فضانوردی آمریکا در همکاری با شرکت سونی درحال طراحی این بازی هستند که این امکان را به کاربر میدهد تا بهصورت شبیهسازیشده یک ربات انساننمای فضایی را خارج از سفینه مادر هدایت و مأموریتش را انجام دهد.
در این بازی، کاربر با استفاده از هدست، حرکتهای لازم را به کامپیوتر منتقل میکند و تلاش خواهد کرد در مقابل آنچه در محیط ربات میبیند واکنش نشان دهد. این بازی همچنین محیط ایستگاه فضایی بینالمللی و سفینه فضایی سایوز را هم در خود شبیهسازی کرده است و کاربر کاملا احساس یک فضانورد را خواهد داشت.
ناسا در تلاش است تا در کنار تمامی پروژههای خود، یک ربات انساننمای چالاک را برای انجام مأموریتهای خارج از سفینه خطرناک طراحی کند تا بتواند از حضور فضانوردان در محیطهای خطرناک خارج از جو، تا حد امکان اجتناب کند.
این سازمان پیش از این نیز یک ربات به نام «Robotnaut 2» را که یک نیمتنه انساننما بود به ایستگاه فضایی بینالمللی منتقل کرده بود و این ربات از سال 2011 میلادی (1390) در حال کار در این ایستگاه است.
یکی از مشکلات کنترل از راه دور رباتها در فاصلههای فضایی، تأخیری است که بین صدور دستور تا اجرای آن وجود دارد و بازی تازه سونی این تأخیر را نیز براساس فاصله محل مأموریت تا قرارگاه اعمال و به کاربر کمک میکند خود را با آن وفق دهد.
این تأخیر یکی از اصلیترین چالشهای کار با دستگاههای کنترل از راه دور در مأموریتهای فضایی است چراکه گاهی تعدد دستورهای اجرانشدهای که در صف اجرا هستند و بعضی مواقع با یکدیگر در تضاد هستند، موجب میشود سیستم کامپیوتری از کار بیفتد. ناسا قصد دارد از این نرمافزار بازی تازه برای آموزشهای اولیه کار با رباتهای دوردست برای فضانوردان خود استفاده کند.
مترجم: محمدرضا احمدینیا
دانلود فایل صوتی
انتهای پیام/