اسفند۹۴ سردار سید تیمور حسینی، رییسپلیس وقت راهور تهران بزرگ گفته بود: هیچ مجوزی به هیچیک از نمایندگان مجلس برای تردد در خطوط ویژه داده نشده است. سه سال بعد اما یک نماینده مجلس از نامهای محرمانه خبر داد که در آن از جانب معاونت اجرایی مجلس اعلام شده بود که امکان بهرهمندی نمایندگان از مجوز تردد در خطوط ویژه شهر فراهم شده است. به گفته رییس پلیس راهور تهران، اتوبوسهای درونشهری، خودروهای امدادی، اورژانس، نیروی انتظامی و آتشنشانی حین ماموریت مجوز دارند برای تسریع در انجام ماموریت از خطوط ویژه استفاده کنند.
علاوه بر این، خودروهای سفیران کشورهای خارجی در صورت داشتن پرچم و نشان کشورها، حق تردد از خطوط ویژه را دارند. دستورالعمل روشنی نیز بهمنظور امکان تردد برخی شخصیتها و مقامات در شرایط خاص از این خطوط ویژه صادر شده است. طبق اعلام پلیس راهور، استفاده وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه در کلانشهرها 80 هزار تومان جریمه و سایر شهرها 60 هزار تومان جریمه دارد.
چه ماشینهایی اجازه تردد دارند؟
پرسشی که برای شهروندان به معما تبدیل شده، این است که آیا تردد این خودروهای پلاکشخصی و البته مجهز به چراغهای گردان که در مواقع خاصی روی داشبورد قرار میگیرد و با چراغ گردان نیروهای پلیس، اورژانس، آتشنشانی و نظایر آن که برای انجام مأموریتهای حساس آنها ضرورت دارد، متفاوت است، پشتوانه قانونی دارد؟
سردار محمدرضا مهماندار، رییس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت هم در خصوص این مطلب که کدام دسته از خودروها اجازه تردد در خطوط ویژه را دارند، در گفتوگویی اظهار کرد: «اساسا برابر قانون، خودروهای امدادی و برخی خودروهای خدماتی، اجازه تردد در خطوط ویژه و اضطرار را دارند. همینقدر که خودروهای عبوری از خط ویژه، از علائمی نظیر چراغ گردان یا آژیر استفاده کنند، این امر نشان میدهد که در حال مأموریت هستند.
قانونا آن چیزی که ما کنترل میکنیم آن است که اگر آمبولانس یا خودروهای پلیس از چراغ گردان و علائم استفاده کنند، برای ما محرز میشود که در حال مأموریت هستند؛ قطعا وقتی یک آمبولانس اعلام میکند در حال مأموریت است، نگهداشتن و کنترل آن میتواند خسارات جبرانناپذیری را به دنبال داشتهباشد.»
سوال یک نماینده مجلس از مسوولان ناجا
در همین زمینه سیدنظامالدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: «ماجرای درگیری یک نماینده مجلس با سرباز راهور، طبق اعلام رییس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، در این هیأت بررسی میشود؛ اما سوال از مسوولان محترم ناجا هم هست که چرا برای عبور از خط ویژه تردد اتوبوس و آمبولانس، به دیگران مجوز میدهند؟ شفاف اعلام کنید چه کسانی از خط ویژه تردد میکنند؟
اگر خط ویژه برای تسهیل و تسریع در حرکت اتوبوس، آمبولانس، ماشین پلیس و آتشنشانی و سایر خودروهای امدادی است، اصولا صدور مجوز برای خودروهای دیگر که مأموریت اورژانسی ندارند از جمله خودروی مسوولان، چه ضرورتی دارد؟ آیا نقض غرض نیست؟»
بنابراین در وهله اول باید بررسی شود که آیا اصلا تردد این خودروهای پلاک شخصی قانونی است یا نه؟ و اگر این موضوع قانونی است، کارشناسان باید بر سر اینکه با توجه به عواقب دوگانه این قانون، آیا همچنان باید باقی بماند یا لغو شود، بحث کنند.
احتمالا فلسفه دیگر برای عبور خودروها از خط ویژه حفظ امنیت مسوول حاضر در خودرو است چراکه معطلی و سکون در ترافیک میتواند زمینه اقدام تروریستی را فراهم کند، اما آیا بهجز مقامات طراز اول کشور و برخی مسوولیتهای خاص، برای سایر مسوولان تهدیدی وجود دارد که به بهانه آن مجوز تردد در خط ویژه صادر شود؟
آیا صادرکنندگان این مجوزها، به هزینهزایی این اقدام برای اعتبار قانون، اندیشیدهاند؟ بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و ضمن بازتعریف فلسفه خط ویژه، مبنا و ملاک اهدای این امتیاز ویژه هم به افکارعمومی اعلام شود.
منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/