صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹

احمد نادری

/
کد خبر : 559496

 


کمیسیون آموزش چه اقدامی در زمینه حادثه کانکس سردشت دزفول انجام خواهد داد؟


- از وقتی که خبر آتش‌سوزی در کانکس دزفول پخش شد ما پیگیر بودیم. خود من به شخصه چون موضوع کمیسیونی من است و روی این موضوع حساسیت دارم پیگیر بودم و با مسئولان محترم آموزش و پرورش هم صحبت کردم و امروز هم متأسفانه خبر مرگ یکی از نوجوانان که 15 ساله بود منتشر شد که بسیار تأثیرانگیز و جانگداز بود و مثل همه هموطنان دیگر حقیقتاً ناراحت و غمگین شدم و امروز هم مجدداً با مسئولان محترم آموزش و پرورش پیرامون پیگیری‌هایی که باید صورت بگیرد صحبت کردم. حادثه در یک کانکس بوده که آموزش و پرورش ادعا می‌کند این کانکس، کانکس مدرسه نبوده. کانکسی بوده برای استراحتگاه معلمان و معلمان در آن بودند و در ابتدا گفته شد که بحث صاعقه مطرح بوده که مسبب آتش‌سوزی شده اما با توجه به اظهارات مسئولان آتش‌نشانی و مدیریت بحران در استان خوزستان و دزفول داشتند، این موضوع تکذیب شد و نشت گاز و بحث‌های مربوط به گاز و کپسول گاز عامل این حادثه بوده که این هم قابل توجه است و قاعدتاً ما در کمیسیون آموزش در حال پیگیری هستیم منتهی این هفته‌ای که در آن هستیم، هفته حوزه‌های انتخابیه نمایندگان است و جلسه‌ای در کمیسیون آموزش در هفته جاری نداریم ولی خود بنده و برخی دیگر از همکاران در کمیسیون آموزش به صورت مکرر در حال پیگیری شاید روزانه اوضاع از مسئولان محترم آموزش و پرورش چه در سطح محلی و چه در سطح کشوری هستیم.


اگر کانکس آموزشی نبوده و مختص معلمان بوده، پس چگونه دانش‌آموز در آنجا بوده و فوت کرده؟


- این سؤال ما هم از مسئولان آموزش و پرورش است و این مسئولان اذعان می‌کنند که این دانش‌آموزان احتمالاً برای کمک به آنجا رفته‌اند و البته هنوز معلوم نیست که ماجرا چیست. ما در حال پیگیری ماجرا هستیم و باید ببینیم گزارشی که مسئولان امر، از جمله مسئولان قضایی و دادستان در آنجا می‌دهند چه خواهد بود که بر مبنای آن یک تصمیم درست بگیریم.


اما چیزی که مشخص است و در توئیتی  هم که امروز زدم اعلام کردم این است که بایستی مکان‌های ناامن مرتبط با آموزش، چه مدارس باشد چه استراحتگاه‌های معلمان و دانش‌آموزان و امثال آن باشد، مثل مکان‌های کپری، کانکسی و امثالهم و مدارس ناامنی که به‌لحاظ نوسازی بسیار خطرناک هستند، آموزش و پرورش باید فکر جدی در مورد اینها کند و ما حتماً در کمیسیون آموزش و تحقیقات از آموزش و پرورش خواهیم خواست که برنامه‌ریزی و پلن مشخصی به ما دهد برای اینکه فکری و چاره‌ای درباره این مکان‌های ناامن مرتبط با آموزش و پرورش انجام دهد.


پیش از این هم از وزیر آموزش و پرورش طرح سؤال کردید، آیا وزیر به شما پاسخگو بود؟


- سؤالی که هفته قبل از ایشان مطرح شد در رابطه با گذاشتن بند مربوط به 2030 در لایحه بودجه بود که توسط دولت به مجلس فرستاده شده بود که جناب وزیر با مدارک و اسنادی که داشتند اذعان داشتند که روح ایشان از این مسئله خبر نداشته و این مسئله به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برمی‌گردد که به اذعان آقای وزیر نوعی از کپی پیست صورت گرفته.


البته در آنجا بحث اصلی بنده من این بود که جناب وزیر باید خودشان یا همکاران‌شان باید مسائل مربوط به بودجه را که از سوی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان برنامه و بودجه چک می‌کردند که 0448 نهایی که به مجلس ارسال می‌شود چگونه است که این خطا از سمت آموزش و پرورش بوده.


شما قانع شدید؟


- بله، بنده از توضیحاتی که ایشان در این رابطه دادند قانع شدم. چون سؤال من در رابطه با همین بحث بودجه در رابطه با سند 2030 بود. منتهی سؤال مشابهی را جناب آقای دکتر امامی نماینده محترم چناران و طرقبه در مورد اجرای سند 2030 مخصوصاً در استان خراسان داشتند که ایشان از سؤال قانع نشدند و حالا باید ببینیم که بحث بعدی ایشان چه خواهد بود.


اگر وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات در قضیه سامانه شاد به خوبی عمل می‌کردند امروز شاهد چنین حوادثی بودیم؟


- نه، قاعدتاً این حوادث کمتر بود. من بارها به سامانه شاد نقد کردم ولی تاکنون گوش شنوایی وجود نداشته. سامانه شاد آنچنان که باید و شاید نتوانسته خوش بدرخشد و مسائل و مشکلات دانش‌آموزان را حل کند و مشکلات آن نه‌تنها باقی است بلکه روز به روز افزایش پیدا می‌کند و هیچ‌کس هم در آموزش و پرورش پاسخگوی مشکلات مربوط به سامانه شاد نیست.


احتمال دارد طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش به استیضاح ایشان ختم شود؟ در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش باگ‌های زیادی دارد به خصوص خود آقای وزیر که اصلاً گاهاً قابل توجیه هم نیست و خود آقای وزیر هم در مورد آنها هیچ پاسخی ندارد مثل همین موضوع اخیر که گفت «فقط یک حادثه بوده»!


- استیضاح حق مجلس و نمایندگان مردم است و می‌توانند استیضاح کنند ولی مسئله‌ای که وجود دارد این است که الان در نوبت استیضاح، مهم‌تر از بحث آموزش و پرورش، استیضاح وزیر اقتصاد را داریم که با 102 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول آن خودداری می‌کند. بحث بورس، بحث سرمایه‌های مردم که در این مدت به فنا رفته، بحث خصوصی‌سازی‌ها، مباحث تجارت، مباحث ارز، اینها در واقع به زندگی روزمره همه مردم، چه دانش‌آموزان و چه غیردانش‌آموزان مربوط می‌شود که اینها از خبط‌ها و خطاهای جدی وزیر محترم اقتصاد است که به نظرم اگر اولویتی برای اقتصاد باشد، قاعدتاً استیضاح وزیر اقتصاد که با 102 امضا هم 0753 شده، باید در اولویت باشد. منتهی استیضاح حق مجلس و نمایندگان مجلس و ابزاری است که قانون در اختیار ما قرار داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر