بهرهمندی دهکهای بالای درآمدی از یارانه انرژی 900 هزار میلیارد تومانی، 20 برابر دهکهای پایین است
بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با گروه سیاسی خبرگزاری آنا به تشریح برخی محورها و الزامات اصلاح ساختار بودجه پرداخت.
نگاهداری با اشاره به این موضوع که یکی از محورهای مهم در اصلاح ساختار بودجه «درآمدزایی پایدار و ارتقاء ثبات، پیشرفت و عدالت» است و اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی از مهمترین مواردی است که باید در این راستا مد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: نظام یارانهای کشور فاقد سه ویژگی اصلی یک نظام یارانهای مطلوب یعنی مشروط بودن از جهت وضعیت معیشتی افراد تحت پوشش، محدود بودن از جهت زمانی و هدفمند بودن است. لذا بهرغم اعطای میزان بالا و قابل توجه یارانه، یعنی سرانه یازده میلیون و پانصد هزار ریال در سال، اثربخشی آن برای جلوگیری از فقر و تحقق حداقلهای معیشتی مناسب نمیباشد. از طرفی به دلیل آنکه پرداخت یارانه پنهان عمدتاً از طریق تثبیت قیمتها صورت میپذیرد، باعث کاهش حاشیه سود تولید و نتیجتاً کاهش انگیزه برای تولید و سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در بخشهای مرتبط با یارانهها در اقتصاد کشور شده است.
مشاور رئیس مجلس با بیان اینکه عدم سازماندهی نظام یارانههای پنهان بهویژه یارانههای پنهان انرژی مشکلات متعددی را ایجاد کرده است، افزود: یکی از یارانههای پنهان و در عین حال دارای ابعاد بسیار بزرگ، یارانه مربوط به انرژی است. یارانه انرژی از دو بعد اندازه و نوع توزیع چالشی جدی برای اقتصاد کشور است. یارانه پنهان انرژی بالغبر 900 هزار میلیارد تومان است که به صورت ناعادلانه توزیع میشود بهگونهای که دهکهای بالا درآمدی 20 برابر دهکهای پایین از این یارانه بهرهمند میشوند. پیامدهای چنین وضعیتی، استفاده ناکارا و ناعادلانه از انرژی ارزان و در نتیجه عدم تحقق رشد پایدار و متوازن و از بین بردن بخشی از ثروت عمومی بین نسلی، افزایش شدت مصرف انرژی، آلودگی محیطزیست، ناکارایی بخش حملونقل در اقتصاد و گسترش قاچاق است.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: بنابراین به منظور درآمدزایی پایدار و مبارزه با کسری بودجه و رفع آسیبهای مذکور، اصلاح نظام یارانههای پنهان انرژی بایستی مورد توجه قرارگرفته و در اصلاح ساختار بودجه اجرایی شود. در این راستا مواردی همچون خروج دولت از نظام قیمتگذاری حاملهای انرژی و واگذاری آن به نظام عرضه و تقاضا، مثلاً بورس انرژی و جلب مشارکت بخش خصوصی در تأمین و عرضه حاملهای انرژی کمک شایانی خواهد کرد.
نگاهداری در پایان عنوان کرد: دو محور اصلی اصلاح نظام یارانه انرژی نیز اصلاح نظام یارانه انرژی مصرفکنندگان نهایی و اصلاح نظام یارانه انرژی تولیدکنندگان است که در بخش اول و با هدف تحقق عدالت انرژی و تضمین دسترسی همه اقشار کشور به حداقل انرژی موردنیاز خود، اعطای سهمیه انرژی به مردم از طریق کارت انرژی برای هر خانوار صورت میپذیرد. البته سیاست اصلاح نظام یارانه انرژی باید بهگونهای اجرا گردد که فشار معیشتی بالایی بر اقشار مختلف جامعه به خصوص اقشار کمدرآمد وارد نیاید. بنابراین تدریجی بودن فرایند اصلاح قیمتها و اختصاص بسته حمایت مالی برای جلوگیری از تحمیل فشار معیشتی بر خانوارهای کمدرآمد و اقناع عمومی به منظور همراهی جامعه، بایستی مورد توجه باشد.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/