صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
گزارش آنا از بازار کاسبی «تقلب» در روزهای کرونا؛

پول می‌گیریم، امتحان می‌دهیم + تصاویر

کرونا علاوه بر اینکه بر کیفیت آموزش تأثیر گذاشت، با مجازی کردن آموزش راه‌های جدیدی پیش پای متقلبان باز کرد.
کد خبر : 558955

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کرونا و شیوع آن در کشور، نه تنها نظام آموزشی را با چالش مواجه کرد بلکه در بستر تقلب نوآوری‌هایی رقم زده شد.


با مجازی شدن آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها راه‌های نوینی پیش پای متقلبان باز شد و افرادی که به هر دلیلی در کلاس‌های آنلاین حضور نیافته یا آمادگی حضور در جلسه‌های امتحانی را نداشتند به روش‌های مختلف سعی در نمره‌آوری در امتحانات داشتند.


حضور والدین به جای دانش‌آموز در کلاس‌های آنلاین، استفاده از کتاب در حین امتحان با علم به اینکه معلم از پشت دوربین اطلاع ندارد, حضور دسته‌جمعی دانش‌آموزان در یک مکان هم‌زمان با شروع یک امتحان درسی و تقلب از یکدیگر و مواردی از این قبیل تعدادی از شیوه‌هایی بود که شیوع کرونا و آموزش آنلاین آن‌ها را رواج داده بود.


هر چند تقلب به عنوان یکی از شیرینی‌های زمان امتحان شناخته شده اما کرونا شرایطی فراهم کرده که این ریسک شیرین هم به منبع درآمدی برای برخی‌ تبدیل شود.


به عنوان مثال، قبل از شیوع کووید-19، پیشرفته‌ترین مدل تقلب به مواردی از قبیل نوشتن کلیدواژه‌ها در برگه‌های کوچک، امتحان دادن دوقلوها به جای یکدیگر، استفاده از گوشی همراه در جلسه امتحان یا جاسازی تقلب در کفش و بدن معنا پیدا می‌کرد؛ اما کرونا باعث شد تا شیوه‌های نوینی در حوزه تقلب بروز پیدا کند و به عنوان یک شغل مطرح شوند.


در این شیوه برخی از افراد با راه‌انداختن کانال‌های تلگرامی مدلی از شغل‌های فصلی و متغیر را راه‌اندازی کرده‌اند و با استفاده از توانایی‌های خود در حوزه تدریس و یا دسترسی به سؤال‌های امتحانی، به افرادی که آمادگی امتحان دادن را ندارند پیشنهاد می‌دهند در ازای دریافت وجه به جای آنان امتحان داده بدون آنکه معلم، استاد و مسئولان آموزشی متوجه شوند.





به عنوان یک دانشجو با ادمین‌ یکی از این کانال‌ها ارتباط برقرار کردیم؛ البته بعد از گذراندن زمانی که باید اعتماد ایجاد می‌شد قرار شرکت در یک امتحان را گذاشتیم و قرار شد تا اطلاعات مربوط به امتحان را به وی بدهیم.


این فرد که خود را مدرس یکی از رشته‌های علوم انسانی معرفی می‌کرد به وضوح از مشکلات کاری خودش! گفت و اینکه این مدل کارها فصلی بوده و تنها در ایام امتحانات داغ است.


برای شرکت در امتحانات دانشگاه به وی پیشنهاد حضور در محل کار یا منزل را دادیم ولی این شخص که گویا کمی هم نگران قرار حضوری بود،  ضمن رد این پیشنهاد گفت شماره دانشجویی و شماره کاربری را به او بفرستیم تا بتواند در امتحان شرکت کند؛ وقتی از او مبلغ را پرسیدیم، خود را آدم منصفی معرفی کرد و گفت مبالغی که پیشنهاد می‌دهم بیشتر توافقی است.


با یک ادمین دیگر کانال‌های مربوط به تقلب هم ارتباط گرفتیم؛ باز همان سناریو قبلی پیش رفت و وی هم از ارائه شماره تلفن و قرار حضوری امتناع کرد.


نکته مهمی که در صحبت‌های هر دو این ادمین‌ها بر روی آن تأکید می‌شد تضمینی بودن قبولی امتحان و همچنین رقم توافقی بود که بیشتر سعی داشتند تا به قول معروف «مشتری» از دستشان نپرد.


با این‌حال رواج قارچ‌گونه کانال‌های تقلب در فضای مجازی بیشتر از آنکه هشداری برای نظام آموزشی کشور باشد زنگ خطری در خصوص ایجاد اشتغال کاذب در فضای مجازی است که اگر به این موضوع توجه نشود آسیب‌هایی را در درازمدت چه در بخش آموزش و چه در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد خواهد کرد.


انتهای پیام/4158/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: تقلب تلگرام
ارسال نظر