چرا خودروسازان تمایلی به دوگانهسوز کردن خودروها ندارند؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، انفجار مخازن LPG یکی از حوادثی است که هر از چندگاهی در اخبار حوادث رسانهها منتشر میشود و همواره زمزمههایی برای جمعآوری آن و جایگزین کردن سوخت CNG به دلایل مختلفی مطرح میشود؛ موضوعی که نگرانی برخی از نمایندگان خانه ملت را در مناطقی همچون اسلامشهر، بهدلیل کمبود سوخت جایگزین در جایگاهها در پی داشته است.
مهدی شریفیان نماینده مردم اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا در ارتباط با این موضوع عنوان کرد: شهرستان اسلامشهر با جمعیت بالغ بر 600 هزار نفر از تعداد محدودی جایگاه عرضه سوخت گاز CNG برخوردار است که کفاف نیاز فعلی خودروهای مردم این شهرستان را هم نمیکند و این در حالی است که اخیراً هدف وزارت نفت بر اساس حذف سوخت LPG از سبد سوختی کشور و جایگزینی آن با سوخت CNG قرار گرفته است.
وی افزود: بیم آن میرود که با حذف سوخت LPG در آینده نزدیک، امور مردم در تأمین سوخت با اختلال جدی مواجه شوند لذا در دیدار اخیری که با وزیر نفت داشتم پیگیر انجام اقدامات فوری در خصوص احداث جایگاههای CNG جدید برای پاسخگویی به نیاز جمعیت شهرستان اسلامشهر بودم و مقرر شد اقدامات لازم در این مورد صورت پذیرد.
علیرغم اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی، مسئولان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی معتقدند که هیچ کمبودی در تولید CNG بهعنوان سوخت جایگزین LPG وجود ندارد ولی از آنجا که ایجاد جایگاهها نیازمند تأمین ظرفیت خودروها در این زمینه است، خودروسازان نیز باید همگام با این افزایش ظرفیت اقدام کنند.
هوتن انصاری معاون مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: ظرفیت توزیع CNG در کشور در حال حاضر ۴۵ میلیون متر مکعب در روز است ولی توزیع ۲۱ میلیون متر مکعب صورت میپذیرد که این یعنی در این حوزه ظرفیت خالی وجود دارد.
وی با اشاره به این مطلب که توسعه جایگاه و تبدیل و تولید خودروهای دوگانه میبایست همزمان پیشرفت کند، گفت: اگر جایگاه تأسیس شود و فروش کم باشد سرمایهگذار متضرر خواهد شد و مشکلات آن متوجه دولت خواهد شد؛ بنابراین این امکان وجود ندارد که به یکباره مجوزها صادر شود.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: گاز مایع (LPG) هم از نظر اقتصادی هم محیط زیستی هیچ توجیهی برای اضافه شدن به سبد سوخت کشور را ندارد. در حال حاضر قیمت هر تن گاز مایع ۱۰۰ دلار از هر تن بنزین گرانتر است. میانگین قیمت سال گذشته هم اختلاف قیمت ۱۰ دلاری گاز مایع به ازای هر تن را نشان میدهد که این یعنی به ازای جایگزین کردن هر تن گاز مایع با بنزین اگر میانگین قیمت سال را در نظر بگیریم 10 دلار ضرر میکنیم.
انصاری تصریح کرد: گاز مایع به دلیل سیال بودن بسیار خاصیت انفجار دارد و به همین دلیل اگر خودرویی LPG باشد نمیتواند مانند CNG تبدیلی باشد و باید حتماً در کارخانه به استانداردهای خودروهای گاز مایعسوز که بسیار سختگیرانه است تولید شود؛ در غیر اینصورت شاهد سوانحی بسیار زیادی خواهیم بود.
در شرایط کنونی متولی تولید سوخت و صادرکننده مجوز آن یعنی سازمان محیط زیست (از طریق حذف کاتالیست متان از خودروهای دوگانهسوز) تسهیلات لازم را برای تبدیل خودروهای دوگانهسوز CNG فراهم کرده ولی همچنان خودروسازان تمایلی برای مدیریت مصرف سوخت و کاهش استفاده از بنزین (بهدلیل تقاضاهای فراوان برای خودرو در کشور) وجود ندارد.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/