صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
دفتر وکالت آنا/42

چگونه شکایت کنیم؟

یکی از سؤالات متداول که افراد هنگام تضییع حقوق خود با آن مواجه می‌شوند، این است که از چه طریقی روند احقاق حقوق خود را از مراجع پیگیری کنند.
کد خبر : 557418

به گزارش خبرنگار حوزه قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  برای ثبت شکایت باید به دادسرا مراجعه شود. دادسراها قسمتی از بوروکراسی اداری قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم هستند که به چند شاخه دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی ، دادسرای ویژه روحانیت و دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان تقسیم می‌شوند. البته به تشخیص رئیس قوه قضاییه دادسراهای تخصصی از قبیل دادسرای جرایم کارکنان دولت، جرایم امنیتی، جرایم مربوط به امور پزشکی و دارویی، رایانه‌ه­ای، اقتصادی زیر نظر دادسرای عمومی شکل گرفته‌اند که هر کدام کار ویژه خاص خود را دارند و افراد جهت طرح شکایت به یکی از این دادسراها مراجعه می‌کنند به عنوان مثال برای شکایت از  یک فرد نظامی باید به دادسرای ویژه نظامیان مراجعه شود.


البته طبق ماده 22  تا 25 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب1392 بخش اندکی از جرایم ویژه اطفال و نوجوانان نیز باید در دادسرای ویژه رسیدگی شوند و جرایم گروه سنی زیر18سال عموماً به طور مستقیم در دادگاه مخصوص خودشان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. بنابراین بیشترین مراجعه افراد به دادسرای عمومی و انقلاب است.


نحوه تنظیم شکایت


در مرحله اول باید به دادسرایی مراجعه شود که جرم در حوزه آن واقع شده است. به عنوان مثال اگر شاکی در شهر دیگری غیر از محل سکونت خود مورد سرقت یا ضرب و جرح قرار گرفته باید به دادسرای عمومی آن شهر مراجعه کند و محل دادگاه برگزاری هم در همان شهر خواهد بود. البته شاکی برای طرح شکایت می‌تواند به کلانتری هم مراجعه کند و در جرایم مشهود تهیه گزارش را از مامور بخواهد اما ماموران کلانتری هم بعد از تشکیل پرونده آن را به دادسرا می فرستند.


مرحله دوم تنظیم فرم شکواییه است که اهمیت به سزایی دارد. طبق قانون شکایت و اعلام جرم شهروندان هیچ تشریفات خاصی ندارد و حتی می‌تواند شفاهی صورت بگیرد و یا روی یک برگه معمولی کاغذ نوشته شده باشد، اما مطابق قانون جدید دادگستری موظف است که اوراق متحدالشکلی را در دسترس مردم قرار دهد و در رویه عملی نیز دادسراها فرم مخصوص چاپ شده ای وجود دارد که فرد شکایت خود را روی آن می نویسد. مشخصات شاکی از قبیل نام و نام خانوادگی، آدرس دقیق محل سکونت، آدرس محل وقوع جرم، شرح اتفاقات صورت گرفته و اسم و مشخصات فردی که علیه طرح شکایت می‌شود و البته آدرس دقیق محل زندگی یا کار وی نیز باید به دقت نوشته شود. البته این موارد فقط برای زمانی است که شاکی متهم را می‌شناسد، در غیر این صورت متهم باید مجهول المکان معرفی شود. همچنین اگر شاکی مدارکی از قبیل اسناد و مدارک و فیلم و عکس یا اسم شهودی و غیره هم داشته باشد، باید به برگه شکایت اضافه کند.


تنظیم شکواییه نکات دقیق دیگری هم که دارد که تخصصی است. نکته حائز اهمیت این است که شاکی هنگام طرح شکایت باید کارت ملی به همراه خود داشته باشد و کپی آن را به شکایت پیوست کند. امروزه با وجود سامانه ابلاغ و اطلاع رسانی آنلاین(سامانه ثنا)،  شاکی باید در این سامانه ثبت نام و شماره ثنا دریافت کند.


انتهای پیام/4158/


انتهای پیام/

ارسال نظر