صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۳۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

اردوغان: عادی‌سازی روابط با اسرائیل به سود ماست/ رئیس جدید موساد رابط تل‌آویو - آنکارا

رئیس‌جمهوری ترکیه در تلاش است تا روابط کشورش با رژیم اسرائیل را مجددا برقرار کند.
کد خبر : 55702

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت ترکیه‌ای «صباح دیلی»، رجب طیب اردوغان هفته گذشته، به هنگام بازگشت از ترکمنستان، در سخنانی خطاب به روزنامه‌نگاران گفت روابط دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل برای کل منطقه مناسب است. وی در همین سخنان، سه پیش شرط ترکیه برای گرم شدن مناسبات با اسرائیل را تکرار کرد.


در هفته گذشته نیز، سیگنال‌های مشخصی از سوی اسرائیل برای برقراری مجدد روابط با ترکیه ارسال شده بود. وزیر انرژی اسرائیل، «یووال ستینیز»، از امکان صدور گاز به ترکیه در یک نشست دولتی سخن گفته بود. در همین حال، «یوسی کوهن» یکی از متحدان بنیامین نتانیاهو، از طرف وی به عنوان رئیس موساد برگزیده شد. انتخاب کوهن - که تحلیلگر مسائل منطقه خاورمیانه است- به سمت جدید، نشانه‌ای است از اینکه اسرائیل می‌خواهد روزنه جدیدی برای بهبود روابط با کشورهای منطقه به ویژه ترکیه ایجاد کند.


از میان سه پیش شرطی که ترکیه برای از سرگیری مناسبات با اسرائیل مطرح کرده بود یعنی عذرخواهی تل‌آویو بابت سانحه کشتی مرمره، پرداختن غرامت به خانواده‌های قربانیان این کشتی و اتمام محاصره نوار غزه، تنها یکی از آن‌ها، یعنی اولین‌شان برآورده شده است.


اردوغان در جمع روزنامه‌نگارانی که با وی از ترکمنستان باز می‌گشتند، گفت: «من قبلا هم گفته بودم به محض آنکه غرامت پرداخت شود و مسائل تحریم [غزه] رفع شوند، روند عادی سازی [رابطه با اسرائیل] آغاز می‌شود. این روند عادی سازی برای ما، اسرائیل، فلسطین و کل منطقه مناسب است. منطقه قطعا به چنین روندی نیاز دارد. من باور ندارم که عموم اسرائیلی‌ها از وضعیت کنونی روابط [رژیم‌شان] خشنود باشند. ما نیاز داریم که منافع کل مردم منطقه را لحاظ کرده و پایه گذار صلح باشیم.»


پس از سرنگونی بمب افکن سوخوی روسیه توسط جنگنده های ترکیه، روابط آنکارا- مسکو به شدت تیره شده است. گفته می شود روسیه شدیدا در پی آن است که جلوی صادرات گاز بیشتر خود و ایران به ترکیه را بگیرد. به همین دلیل به نظر می رسد که آنکارا تلاش دارد تا با نزدیک شده به تل آویو، فشارهای ناشی از تحریم گازی خود را کم کند.


اظهار تمایل اردوغان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در حالی انجام می‌شود که پیش از این وی تلاش داشت تا خود را نماینده اصلی جریان ضد اسرائیلی در منطقه نشان بدهد.


در سه سال اخیر، سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. مخالفان وی باور دارند که نسخه جدید اردوغان هیچ شباهتی با نسخه گذشته وی ندارد و راهبردهای دولت او، به ضرر منافع ملی ترکیه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر