صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد

پماد ۵ منظوره با نام تجاری گویجول در واحد شهرکرد مجوز ساخت گرفت/ رایزنی با شرکت‌های بزرگ داخلی پخش دارو

مجوز IRC از وزارت بهداشت و درمان (سازمان غذا و دارو) برای ساخت پماد ۵ منظوره با نام تجاری گویجول از سوی عضو هیات علمی گروه شیمی و اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد دریافت شد.
کد خبر : 55663

عضو هیات علمی گروه شیمی واحد شهرکرد در این باره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: دانشمندان ایرانی طب سنتی همواره راهگشایی برای یافتن درمان‌های موثر برای بسیاری از بیماری‌ها از طریق استفاده از دود‌های پزشکی بوده‌اند.


دکتر فرهنگ تیرگیر ادامه داد: یکی از این ترکیباتی که علاوه بر دسترس بودن، ارزان بودن و اثربخشی بالا، از سوی طب سنتی ایران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، استفاده از دود پزشکی با منشأ جانوری (سرگین) بوده که در درمان سینوزیت، عفونت‌های پوستی، واژنی و ادراری و درمانی برای ترمیم زخم ناشی از سوختگی یاد می‌کند (ابوعلی سینا و زکریای رازی).


وی افزود: در این راستا با ابداع دستگاهی جدید ابتدا ترکیبات حاصل از دودهای پزشکی را به مایع تبدیل کرده و سپس ترکیبات پس از جداسازی از سوی تکنیکهای دستگاهی مختلف از جمله گاز کروماتوگرافی –طیف سنج جرمی مورد شناسایی قرار گرفت.


تیرگیر اظهار کرد: پس از شناسایی ترکیبات حاصل و جداسازی و خالص سازی ترکیبات موثر در آن به شکل پماد در آمده و اثرات بالای ترکیبات بر روی زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها سبب شد تا محققان این طرح تحقیقاتی پمادی با نام گویجول (اثرات ترمیم سوختگی به همراه اثرات ضد باکتریال، ضد قارچ، بهبود اگزما و خارش) را از سنتز و تولید کنند.


این عضو هیات علمی اظهار کرد: در این مطالعه، خواص ترمیم کنندگی پماد گویجول بر روی زخم‌های سوختگی در مقایسه با پماد‌های موجود در بازار ایران و برخی پماد‌های خارجی مورد بررسی گرفت. دکتر فرهاد صفرپور و یوسف ولی‌زاده از دیگر محققان این طرح تحقیقاتی سایر داروهای آنتی بیوتیکی و ضد قارچی تجاری شامل: ایمی پنم، کلرامفنیکل، ونکومایسین، کوتریموکسازول، سفوتاکسیم، مزلوسیلین، افلوکسازین، سیپروفلوکسازین، تری متوپریم، مترونیدازول، آمپی سیلین، تتراسیکلین، جنتامایسین، استرپتومایسین، پنی سیلین، نیستاتین و آمفوتریپسین را از نظر خواص ضد میکروبی و قارچی با پماد ساخته شده گویجول از نظر شاخصهای B. MIC و MMC برای غلظت‌های متفاوت ماده موثره پماد مورد ارزیابی قرار دادند.


تیرگیر خاطرنشان کرد: با توجه به اخذ مجوز صلاحیت ساخت و ورود محصول به جامعه پزشکی کشور در حال رایزنی با شرکت‌های بزرگ داخلی پخش دارو برای عرضه این پماد به کشور هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر