صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پرده‌برداری از یک ضعف بزرگ

رشد قارچ‌گونه کلاس‌های کمک آموزشی

همه ما اسم کلاس‌های کمک آموزشی یا آموزشی‌ای را که خارج از نظام آموزشی سربرآورده‌اند را شنیده‌ایم و تعداد زیادی از ما هم سابقه حداقل یک بار حضور در این کلاس‌ها را داشته‌ایم. رشد روز افزون این کلاس‌ها و وسیع شدن فعالیت آنها در کنار بعد مثبتی که دارد می‌تواند از یک ضعف بزرگ در سیستم آموزشی کشور ما پرده بردارد.
کد خبر : 55551
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه آرمان، این کلاس‌های آموزشی خارج از نظام رسمی در حقیقت نقش مکمل‌های نظام آموزش رسمی را ایفا می‌کنند که در بسیاری از موارد در حال پوشاندن ضعف‌های آن هستند.


کلاس‌های مختلف آموزشی و کمک آموزشی در کشور ما چنان بُرد وسیعی پیدا کرده‌اند که از چند سالی بعد از تولد تا سنین سالخوردگی را پوشش می‌دهند. این کلاس‌ها که در خارج از سیستم آموزشی کشور سربرآورده‌اند با استقبال زیادی در میان اقشار مختلف اجتماع مواجه هستند. شکل‌گیری این کلاس‌ها در ابتدا نقش مکمل سیستم آموزشی را بازی می‌کرد اما به مرور زمان این کلاس‌ها پا را از این هم فراتر گذاشتند و نقش وسیع‌تری پیدا کردند، نقش کمکی این کلاس‌ها دست روی ضعف‌های بزرگ‌تر سیستم آموزشی ما که می‌توانستند مدت‌های بیشتری باقی بمانند گذاشت و سعی کردند آموزش‌هایی برای تمامی سنین و به صورت مادام‌العمر را آغاز کنند، با سربرآوردن این کلاس‌ها بسیاری از افراد جامعه در سنین مختلف این امکان را پیدا کردند که بسیاری از آموزش‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌هایی که سیستم آموزشی نمی‌توانست به آنها بدهد را به دست بیاورند.


از قبل از دبستان آغاز می‌شوند


احتمالا تبلیغات نرم افزارهایی که مدعی هستند الفبا را پیش از ورود فرزندتان به دبستان به او یاد می‌دهند شما را هم به استفاده از این نرم‌افزارها وسوسه کرده است.این نرم‌افزارها گاهی حتی پا را هم از زبان مادری فراتر می‌گذارند و ادعای اینکه می‌توانند به فرزند شما که هنوز فارسی حرف زدن را به خوبی بلد نیست، انگلیسی را آموزش دهند باعث می‌شود که عده زیادی جذب آنها شوند. امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه بچه‌های باهوش به مدرسه بفرستند و به ظن خودشان برای فرزندانشان آینده‌ای روشن رقم بزنند شروع به خرید انواع نرم‌افزارها برای فرزندانشان کرده‌اند. بعضی‌های دیگر هم حتی آموزش خود را قبول ندارند و به سمت مهد کودک‌های پیشرفته روی آورده‌اند. مهدکودک‌هایی با هزینه‌های بالا که مدعی هستند از فرزند شما فردی توانا می‌سازند، اما بچه‌ای که از همان سال‌های آغازین بچگی تحت این آموزش‌های فشرده قرار می‌گیرد سر از کجا درمی‌آورد، معلوم نیست. شاید خیلی از این بچه‌ها مانند ساینای کوچولوی پنج ساله شوند. مامان ساینا به «آرمان» می‌گوید: «ساینا را از چند سال قبل در یک مهد کودک خوب ثبت نام کردیم، ساینا در این مهد کودک مهارت‌های زیادی به دست آورد ولی امسال مهد کودک را نصفه رها کرد و می‌گوید که حوصله مهد رفتن ندارد و فضای مهد حوصله اش را سر می‌برد.» مادر ساینا شاغل است و تصمیم دارد برای فرزندش یک پرستار خوب بگیرد که بتواند در حین مراقبت از بچه، آموزش دادن به او را هم ادامه دهد اما معلوم نیست این آموزش‌های فشرده سر از کجا در می‌آورند، زیرا تجربه ساینا و بسیاری از بچه‌های دیگر نشان داده است که این آموزش‌های فشرده باعث می‌شوند که بسیاری از این بچه‌ها حتی از آموزش رسمی هم زده شوند.


معلمان خصوصی مکمل کلاس‌های آموزشی


گاهی وقت‌ها هم کلاس‌های آموزشی غیررسمی برای پوشش ضعف‌های دانش‌آموزان در آموزش رسمی هستند. آرمین 11 ساله در حال تحصیل در پایه ششم است. مادر آرمین به «آرمان» می‌گوید: «سال بعد آرمین به متوسطه اول می‌رود، من و پدرش تصمیم گرفته‌ایم از امسال برای او معلم خصوصی بگیریم تا در درس‌های ریاضی و فارسی پیشرفت داشته باشد. به احتمال زیاد تابستان هم این معلم خصوصی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم او را به سطح بقیه بچه‌ها برسانیم.» یکی از صورت‌های دیگر کلاس‌های کمک آموزشی معلم‌های خصوصی هستند که صورتی شخصی‌تری از آموزش غیررسمی می‌شوند. بسیاری از این معلم‌های خصوصی هم ماجراهایی جالب دارند، بعضی از آنها در موسسه‌ها کار می‌کنند، بعضی‌ها خودشان به صورت واقعی و مجازی آگهی می‌دهند. قشر وسیعی از آنها هم دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند که چون کار دیگری برای‌شان پیدا نمی‌شده است به تدریس خصوصی روی آورده‌اند.


پای کنکور که وسط می‌آید


ماجرای کلاس‌های آموزشی غیررسمی وقتی هم که پای کنکور وسط می‌آید ید طولایی پیدا می‌کند. کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی چنان سطح فعالیت‌شان را بالا برده‌اند که بعضی از این موسسات آموزشی به داوطلبان توصیه می‌کنند که با خواندن کتاب‌های آنها دیگر نیازی به خواندن کتاب درسی هم نیست. بسیاری از داوطلبان هزینه‌های زیادی را صرف ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور، خرید کتاب‌های کمک آموزشی و ثبت نام در آزمون‌هایی می‌کنند که در بسیاری از اوقات نتیجه‌ای را که مدعی می‌شوند نمی‌دهند. مهسا 20ساله دانشجوی رشته پرستاری است. او به «آرمان» می‌گوید: «سال اولی که کنکور دادم رتبه‌ام پنج هزار شد ولی چون دوست داشتم رشته پزشکی تحصیل کنم انتخاب رشته نکردم. سال دوم بالای دو میلیون خرج کلاس‌های آموزشی برای درس‌های تخصصی رشته تجربی، خرید کتاب‌های کمک آموزشی و هزار و یک برنامه تحصیلی دیگر کردم اما باز هم نتیجه‌ای که می‌خواستم را نگرفتم و رتبه‌ام دو هزار شد. برای همین از روی ناچاری رشته پرستاری را انتخاب کردم.» از او دلیل ثبت نامش در این کلاس‌ها را پرسیدم ؛ او گفت: «به نظر من ثبت نام در این کلاس‌ها به ضعف‌های سیستم آموزشی ما برمی‌گردد. مثلا معلم فیزیک ما اصلا تدریس فیزیک را بلد نبود و من آن موقع فقط برای نمره درس می‌خواندم. از سوی دیگر بین نوع سیستم آموزشی ما و نوع سوال دادن برای کنکور فرق زیادی هست و همین باعث می‌شود که خیلی از افراد مثل من مجبور شوند برای جبران ضعف سیستم آموزشی در کلاس‌های کنکور که مطالب را به روش طراحی سوالات در کنکور تدریس می‌کنند، ثبت نام کنند.»


کلاس‌های آموزشی همیشه همراه


اما ماجرای کلاس‌های کمک آموزشی به دوران مدرسه محدود نمی‌ماند این کلاس‌ها همواره همراه ما در زندگی هستند و یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان به ضعف‌های سیستم آموزشی در کشور ما ربط داد. نمونه شناخته شده این کلاس‌ها هم که به احتمال زیاد بسیاری از ما یک دوره از آنها را تجربه کرده‌ایم کلاس‌های آموزش زبان‌های خارجی هستند. با یک جست‌وجوی ساده در فضای وب می‌توان به راحتی یک لیست بلند بالا از موسسه‌های آموزش زبان را پیدا کرد. سارا 25 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد است. او در یکی از کلاس‌های زبان انگلیسی که به گفته خودش متعلق به یک موسسه معتبر است ثبت نام کرده است. او به «آرمان» می‌گوید: «زبان من از دوران مدرسه هم ضعیف بود، اما کلاس‌های مدرسه، کنکور و کارشناسی را به هر صورتی که بود با این زبان ضعیف پشت سر گذاشتم. ولی در کارشناسی ارشد چون هم برای پایان نامه و هم برای ترجمه مقاله به آشنایی به زبان انگلیسی نیاز داشتم برای همین در کلاس‌های آموزشی زبان ثبت نام کردم. در حال حاضر تمرکز من بیشتر روی ترجمه است و بعد از اتمام دوره ترجمه مکالمه را هم شروع می‌کنم.» او تسلط به زبان را یک نیاز خیلی مهم برای زندگی امروزی می‌داند و می‌افزاید: «برای دکترا خواندن، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و برای هر کار دیگری که بخواهیم انجام دهیم به تسلط به زبان نیاز است و برای همین من تصمیم گرفتم که در کلاس‌های زبان ثبت نام کنم.» رونق گرفتن کلاس‌های زبان باعث شده است که این روزها دوره‌های فشرده آن هم سربرآورند؛ دوره‌های فشرده‌ای که گردانندگان آنها مدعی هستند در یک برهه زمانی کوتاه تسلط فرد را به زبان انگلیسی به بالاترین حد می‌رسانند.
البته مساله کلاس‌های کمک آموزشی زبان به این هم محدود نمی‌شود و ماجرای دنباله‌دار آنها همچنان ادامه دارد، زیرا معمولا کسانی هم که تسلط‌شان به یک زبان بالا می‌رود می‌خواهند زبان دیگر را هم یاد بگیرند. اما مساله مهم در این زمینه این است که شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که تسلطش به زبان را از طریق آموزش‌های رسمی به دست آورده باشد حتی بیشتر کسانی هم که در این دوران به زبان انگلیسی مسلط می‌شوند، این تسلط را به یمن حضور در کلاس‌های کمک آموزشی به دست می‌آورند و همین ضعف‌های بزرگ سیستم آموزشی باعث می‌شوند انواع و اقسام کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی با ادعاهای آنچنانی و قیمت‌های کذایی بازار گرمی داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر