صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

عبدی: اصل 28 قانون اساسی مبنی بر عدالت در اشتغال رعایت نشده است/ ربیعی: با تأکیدات آقای روحانی، کارنامه اشتغال را در دانشگاه‌ها تدوین می‌کنیم

نماینده خرم‌آباد با بیان اینکه «استان لرستان در حالی که بالاترین رشد جمعیت را در کشورمان بعد از انقلاب اسلامی داشته است، مقام اول بیکاری را در کشور دارد»، گفت: توزیع اشتغال در کشور عادلانه نیست.
کد خبر : 55527

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در جلسه علنی امروز دوشنبه 23 آذرماه، سؤال ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با عنوان علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور مطرح شد.


ربیعی: درصدد ایجاد رابطه بین دستمزد و بهره‌وری هستیم و از مسئولیتی که داریم شانه خالی نکرده‌ایم


علی ربیعی در پاسخ به این سؤال با تأکید بر الگوی کلی اشتغال اظهار کرد: بازار پول و سرمایه، بازار ارز و بازار کار باید در کنار هم بتوانند عمل کنند. اکنون پیش‌بینی نرخ ارز و همچنین اقتصاد کشور امکان‌پذیر است ولی نقدینگی بیش از حدی در جامعه وجود دارد که نیاز به برنامه‌های بیشتری دارد.


وی افزود: در بازار کار نرخ مشارکت بهبود پیدا کرده است البته نرخ بیکارها اضافه می‌شود ولی با وجود بهبود نرخ مشارکت، امید به اشتغال همچنان وجود دارد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دستمزدهای ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد و ما به دنبال این هستیم که این موضوع را بهبود بخشیم. ما درصدد ایجاد رابطه بین دستمزد و بهره‌وری هستیم و در این میان از مسئولیتی که داریم شانه خالی نکرده‌ایم.


ربیعی ادامه داد: امروز بازار کار در کشاورزی، خدمات و صنعت نارسایی‌هایی دارد که باید آنها را برطرف کنیم. ما نیاز داریم سازمان فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم و همچنین با وجود تأکیدات آقای روحانی در شورای عالی اشتغال، می‌خواهیم کارنامه اشتغال را در دانشگاه‌ها تدوین کنیم.


وی گفت: ما از همه تجارب کشورها استفاده خواهیم کرد. تجربه 15 ساله ما نشان می‌دهد که رشد با اشتغال رابطه مستقیم ندارد؛ با این حال ما به دنبال رشد اقتصادی همراه با اشتغال هستیم.


وزیر کار تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس آمایش سرزمین‌ها صورت نگرفته است. ما می‌خواهیم اشتغال را با تکیه بر مشاغل خرد از شهرهای کوچک و روستاها شروع کنیم و آن را به شهرهای بزرگ تسری دهیم. با این وجود اشتغال در مناطق محروم پدید می‌آید و مشکلاتی که سؤال‌کننده محترم بر روی آن تأکید دارد، از بین خواهد رفت.


عبدی: توزیع اشتغال در کشور عادلانه نیست


در ادامه، ایرج عبدی در توضیح سؤال خود تأکید کرد: موضوع اشتغال 30 سال است که در کشور مغفول مانده است. استان لرستان مقام اول بیکاری را در کشور دارد. این استان بالاترین رشد جمعیت را در کشورمان بعد از انقلاب اسلامی دارد و این جمعیت اکنون به سن اشتغال رسیده است ولی واحدهای صنعتی فعالی در استان وجود ندارد، بانک‌ها و صندوق مهر امام رضا(ع) هم در این خصوص اقدامی انجام نداده‌اند.


وی افزود: اصل 28 قانون اساسی مبنی بر عدالت در اشتغال رعایت نشده است و توزیع اشتغال در کشور عادلانه نیست.


این نماینده مجلس تصریح کرد: افزایش آمار بیکاری در کشور باعث افزایش سن ازدواج، افزایش اعتیاد و همچنین افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها شده است. در برخی از استان‌ها 20 سال است آمار بیکاری بیش از 20 درصد است، متأسفانه سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق محروم صورت نمی‌گیرد و صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم به خوبی عمل نمی‌کند.


عبدی پس از بیان توضیحاتش در سؤال از وزیر کار گفت: اگر وزیر به مشکلات شرکت پارسیلون رسیدگی کند و همچنین اگر قول بدهد که در برنامه ششم توسعه استان‌هایی را که آمار بالای بیکاری دارند، مورد توجه قرار دهد و در فراکسیون اشتغال مجلس به صورت فعال حضور یابد، من هم مخالفتی ندارد.


پس از این سخنان عبدی، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، با تشکر از حضور وزیر در جلسه علنی مجلس گفت: امیدواریم که آقای وزیر به قول‌های خود عمل کند و آقای عبدی هم از پاسخ‌های ایشان قانع شده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال علی ربیعی
ارسال نظر