صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام عاملی:

ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم به صورت جدی پیگیری شود/ منطقی نبودن روش فعلی کنکور در کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های رشته‌ای، عدم برخورداری از حوزه‌های بین رشته‌ای و ضعیف شدن توان دانشگاهی در سطح جهانی می‌شود.
کد خبر : 555263

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ١۴٢ ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور این جلسه که به بررسی سیاست پیشنهادی «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های بزرگ کشور از رشته‌های مقطع کارشناسی وارد دکتری حرفه‌ای شوند» اختصاص داشت، گفت: 15 جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاست‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشته لذا کار کارشناسی و مطالعات پیشینی خوبی در این مورد انجام شده، همچنین در جلسات گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رجوع شده است.
وی افزود: با این حال برای ارائه سیاست‌های پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به گزارش توجیهی و ارائه گزارش فرآیندی نیاز است و همچنین نظام سنجش و پذیرش کشورهای دنیا باید بررسی دقیق‌تری شود و شرایط کشور نیز برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد در نظر گرفته شود.


3 روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سه روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد که شامل پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته بدون لیسانس، پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته با لیسانس و پذیرش دکتری حرفه‌ای غیر پیوسته است، یعنی در این روش متقاضی بعد از لیسانس برای پزشکی پذیرش می‌شود.


منطقی نبودن روش فعلی سنجش و پذیرش در کشور


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: ما نیز برای پذیرش دکتری رشته‌های پزشکی، می‌توانیم تنوع‌بخشی در روش داشته باشیم. روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور روش منطقی نیست و با تقاضای زیادی که برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد، عدم قبولی در این رشته‌ها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکست‌خورده در کشور شده است.


جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های رشته‌ای می‌شود


عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به‌صورت جدی موضوع ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های سایر علوم را پیگیری کند چرا که جداسازی این دانشگاه‌ها از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های رشته‌ای و عدم برخورداری از حوزه‌های بین رشته‌ای و ضعیف شدن توان دانشگاهی در سطح جهانی می‌شود.


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: جدا کردن علوم پزشکی از سایر رشته‌ها، در چند کشور بیشتر وجود ندارد که کشورهای قوی به لحاظ علمی نیستند.


دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم منجر به کم‌رنگ شدن ارتباط و گره خوردن رشته‌ها با یکدیگر شده است، اظهار کرد: همچنین جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم بر افت رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کشور تأثیرگذار بوده است.


بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون دستور اول جلسه، سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های برتر از مقطع کارشناسی وارد رشته‌های پزشکی شوند» با موافقت اعضا تصویب شد. 
انتقاد کبگانیان از رأی جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری


همچنین منصور کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش از دستور این جلسه، ضمن انتقاد از رأی جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری اظهار کرد: به گفته دیوان عدالت اداری «ماده ۱۹ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ مغایر با اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی است»، که ما با این رأی مخالف هستیم چرا که این مصوبه دیوان عدالت اداری از مصادیق ورود به محتوای علمی است و در تضاد با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


وی با تأکید بر اینکه مراجع قضایی صرفاً می‌توانند در تغییر شکلی برخی آیین‌نامه‌ها ورود کنند، تصریح کرد: ضرورت دارد قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور این موضوع را پیگیری کنند.
برخی از رأی‌های دیوان عدالت اداری آسیب به دانشگاه و علم وارد کرده است
علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جلسه اخیر وزارت بهداشت با دیوان عدالت اداری پیرامون رأی‌های دیوان عدالت اداری در مباحث علمی و تخصصی گفت: در این جلسه، دیوان عدالت اداری بر عدم ورود این دیوان در مباحث محتوایی و همچنین رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.


وی ادامه داد: همچنین در این جلسه تأکید شد که دیوان عدالت اداری بر رسیدگی شکلی به یین‌نامه‌ها تأکید دارد و در مباحث محتوایی ورود نخواهد داشت.


حقدوست با تأکید بر اینکه برخی از رأی‌های دیوان عدالت اداری آسیب به دانشگاه و علم وارد می‌کند، افزود: مقرر شده است طی جلسه دیگری با دیوان عدالت اداری مواردی که این دیوان ورود محتوایی به مصوبات و آیین‌نامه‌های علمی و دانشگاهی را داشته بررسی شود.


سهم اعتبارات پژوهش در بودجه 1400 با سياست‌های كلی علم و فناوری فاصله زيادی دارد


همچنین محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بررسی لایحه بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سال 1400 کل کشور گفت: در این گزارش اعلام شده است که سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از توليد ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال 1400 حدود 0.32 درصد است.


وی خاطرنشان کرد: اين ميزان از سهم پژوهش و فناوری از توليد ناخالص داخلی با اهداف سياست‌های كلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی كشور درخصوص افزايش سهم تحقيق و توسعه از توليد ناخالص داخلی فاصله زيادی دارد. ستاد نقشه جامع علمی کشور این موضوع را پیگیری و رسیدگی کند.
در ادامه جلسه گزارش اخبار علم و فناوری توسط حسن قدسی‌پور، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و آخرین آمار تولیدهای علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت.


وی ادامه داد: بر اساس گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس، کشورمان رشد ١٠ پله‌ای در افزایش کیفی مقالات به دست آورده است که این ارتقا نشان می‌دهد گزارش استنفورد خلاف واقعیت است.


قدسی‌پور با اشاره به شاخص استناد نرمال شده گفت: متوسط جهانی شاخص استناد نرمال شده عدد یک است که خوشبختانه شاخص استناد نرمال شده کشورمان در سال 2020 ، بالاتر از متوسط جهانی و عدد 1.25 است.


معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جایگاه ایران در شاخص استناد نرمال شده در میان 25 کشور برتر دنیا، رتبه 13 است و کشورهایی مانند اسپانیا، چین، ترکیه، روسیه، کره جنوبی بعد از کشورمان قرار دارند و کشور سوئیس رتبه اول را در این شاخص دارد.


وی با اشاره به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی افزود: کاوشگر امل (امید) از مرکز فضایی تانیگاشیما واقع در جنوب کشور ژاپن به فضا پرتاب شده است.


قدسی‌پور ادامه داد: کاوشگر امل (امید) توسط مرکز فضایی محمد بن راشد در امارات و با همکاری دانشگاه «کلرادو بولدر»، دانشگاه «ایالتی آریزونا» و دانشگاه «کالیفرنیا برکلی» ساخته شده و نخستین مأموریت علمی میان سیاره‌ای است که توسط یک کشور اسلامی عرب انجام می‌شود. کاوشگر امید به 6 کاوشگر دیگر آمریکا، اروپا، هند و چین که در حال حاضر از مدار زمین به بررسی کره مریخ مشغول هستند، ملحق شده است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر