جنجال بر سر مقالهنویسی دانشجویان/ چرا مقاله علمی مهم است؟
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تصمیمگیری در مورد شرط نگارش مقاله یا عدم نگارش آن در مقطع دکترا در روزهای اخیر حواشی زیادی را برانگیخته است. شاید یکی از پرسشهای کلیدی در این باره این باشد که چرا در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نگارش مقاله را ضروری یا دستکم پراهمیت دانستهاند.
قبل از هر چیز باید دانست موضوع اصلاً این نیست که فرد باید پیش از فارغالتحصیلی رزومه پُرپیمانی داشته باشد بلکه مسئله اینجاست که انتظار میرود دانشجویان پیش از پایان دوره تحصیل خود راه و روش تحقیق کردن را به درستی آموخته باشند. اما چه نکاتی در مورد مقالات علمی وجود دارد که آن را پراهمیت میسازد. بیتردید نگارش مقاله علمی از نگارش مقاله مطبوعاتی متفاوت است و خصوصیات خود را دارد.
یادگیری مهارت خواندن چندین منبع
فرد برای نگارش یک مقاله علمی باید بتواند به طور دقیق متون پیچیده را از منابع مختلف بخواند. انتظار میرود دانشآموختگان بتوانند مسائل را درک، تجزیهوتحلیل، ترکیب و ارزیابی کنند. این وظایف، پیچیدهتر از صرفاً خلاصهسازی یک مقاله برای گزارش کردن است و نشاندهنده خواستهها و اهداف پیچیده دانشگاهی و شغلی است.
محقق ساختن از ذهن یک فرد
تحقیق به معنی یافتن پاسخ به سوالات مختلف است. بنابراین مسئله یافتن یک سوال قطعی نیست. اگر مثلاً سوال این باشد که نهنگ قاتل چه تعداد دندان دارد، خیلی ساده میتوان از طریق گوگل فهمید که این جانور دریایی دارای 52 دندان است. اما تحقیقات واقعی مسائل پیچیدهتری را دربرمیگیرند. مثلاً چه اِلمانهایی بر انتخاب محل زندگی این جانور تأثیر میگذارد. در چنین حالاتی، در مقایسه با یافتن واقعیتهای مجزا با موضوعات عمیق و گستردهتری سروکار داریم. دانشجویان باید یاد بگیرند که تحقیق را به عنوان بررسی مسائل عمیق و پیچیده تصور کنند.
تحقیق افراد را پرسشگر میکند
کودکان از ابتدای زندگی در مورد تمام مسائل کنجکاوند و میخواهند از همه چیز سردرآورند. اما درک مسائل پیچیده کار دشواری است و این باعث میشود به دلایل مختلف، خصوصیت پرسشگری کودکان به تدریج محو شود. مقالهنویسی مستلزم برخورداری از نگاه پرسشگرانه است. باید در مورد هر حقیقت کنجکاو بود. تحقیقات به طور ناخودآگاه افراد را کنجکاو میسازد و فرصتی ساختاریافته و در عین حال مستقل را برای دانشجویان فراهم می کند تا مسائل مختلف را به صورت هدفمند دنبال کنند.
کتابدار میتواند یک رفیق مادامالعمر باشد!
دانشجویان اغلب با کتابداران فقط در محل بررسی موجودی کتب یا در هنگام جریمه کردنسر و کار دارند. اما کتابداران در دسترسی به منابع گسترده از رسانههای مختلف و استفاده از اطلاعات گوناگون متخصص هستند. از آنجا که آنها هر روز با دانشجویان سر و کار دارند و در جریان برنامه درسی دانشگاه قرار دارند، میتوانند دانشجویان را به منابع مناسب هدایت کنند. اغلب افراد، دانشجویان و حتی اساتید آنها را کمتر جدی میگیرند اما باید آنها را به عنوان دروازهبانان و ردیابهای اطلاعات قلمداد کنید. کتابدارها بهترین دوستان یک محقق هستند.
فراتر از شایعات مجازی
اطلاعات غیرمستندی که دانشجویان به صورت آنلاین با آن روبرو میشوند(از پستهای رسانههای اجتماعی، توییتها، وبلاگها گرفته تا رسانههای محبوب و عامهپسند) تجربه مطالعات محقق را به نظراتِ نویسندگان ناشناسی محدود میکنند که اغلب فاقد اهمیت کافیاند. نقلوقولهایی که در توییتها یا مجلات یا درسایتهای بینام و نشان مشاهده میکنید از نظر علمی قابل استناد نیستند.
برخی از افراد تصور میکنند افراد متخصص نیازی به تحقیق ندارند چون در حوزه خود متخصصاند. اما تحقیقات فقط به اطلاعات تخصصی احتیاج ندارد بلکه مستلزم بررسی منابع از طریق استناد به متن و کتابشناسی است. هنگامی که فرد از منابع استفاده نکند و مطالب تحقیق را با حاشیهنویسی و سبکوسنگین کردن اطلاعات مختلف انجام نداده باشد، برای خواننده یا داور این پرسش را ایجاد می کند که چه کسی این حرف را زده است، این گزاره از کجا آمده است و چطور میتوان اطلاعات بیشتری را یافت؟
ایجاد مهارتهای ارتباطی
محققان غیرماهر پروندههای بارگیریشده را بدون اینکه درک کنند موضوع از چه قرار است جمعآوری میکنند و قسمتهایی را به طور بیرویه وارد متن خود میکنند یا کل پاراگرافها یا صفحات را حذف میکنند. این روش ممکن است برای خلاصهای از یک مقاله یا برای شناسایی نکات کلیدی مفید باشد، اما برای تلفیق اطلاعات از دهها منبع برای یک گزارش دقیق نیست.
دزدی ادبی و حقوق مالکیت معنوی
اغلب افراد تحصیلکرده و محققانی که با شیوه مقالهنویسی آشنا نباشند، پس از فارغالتحصیلی در صورت لزوم ناگزیر میشوند یا مقاله بدی را بنویسند یا به دلیل ناتوانی در مقالهنویسی به سرقت علمی سوق پیدا کنند. در کارهای دانشجویی، افراد ذره ذره با این فرایند آشنا میشوند اما یادگیری پس از آن حقیقتاً دشوار است.
در عین حال باید پذیرفت، سرقت ادبی و مسائل مربوط به حقوق مالکیت معنوی، خواه مربوط به مقالات علمی و پژوهشی باشد یا موسیقی و فیلم اجتنابناپذیر است اما باید محققان را به گونهای تربیت کرد که قادر به تحقیق باشند. روند تحقیق مقاله این امکان را به دانشجویان و حتی اساتید میدهد که در مورد حقوق مالکیت معنوی و اخلاقی به عنوان بخشی از وظیفه خود فکر کنند.
مربیگری روند نوشتن قدرتمند است
مقاله تحقیقاتی فقط یک وظیفه و تکلیف دانشجو نیستند که پس از اخذ آن فرد قادر به دفاع از پایاننامه خود باشد، بلکه یک تعهد به گفتگوی مداوم بین اساتید و دانشجویان هستند. اساتید میتوانند از روی مقاله پژوهشی درک، تفسیر و تلفیق خواندن دانشجویان خود را کشف کنند و در مورد انتخاب منابع بحث کنند و کار آنها را به صورت فزایندهای ارزیابی کنند و مهارتهای خلاصهنویسی و مباحث اخلاقی را مدلسازی کنند.
مقالهنویسی، ضرورتِ عصر اطلاعات
در شرایطی که در عصر انفجار اطلاعات به سر میبریم، مقاله علمی این قابلیت را در فرد افزایش میدهد تا اطلاعات را به صورت هدفمند گزینش کند و اطلاعات صحیح را از اطلاعات غلط جدا سازد. نگارش مقاله علمی میتواند در ابتدا ترسناک باشد یا حتی برای برخی از دانشجویان با تجارب قبلی ناامیدکننده باشد، اما وقتی روی غلتک بیفتید دیگر پیچیدگی سابق را ندارد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/