صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
عاملی:

شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه‌های کنکور ورود داشته باشد/ ضرورت متناسب‌سازی درصد شمول سهمیه ایثارگری در کنکور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا می‌‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه‌های کنکور ورود داشته باشد.
کد خبر : 554590

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 349 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی به رياست منصور غلامی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعيدرضا عاملی، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.


دستور اول جلسه ادامه بررسی و جمع‌‌بندی نهایی موضوع بومی‌‌گزینی در کنکور سراسری بود. در همین رابطه حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مناسب است لایحه‌ای که در مورد سهمیه‌ها توسط وزرای علوم و بهداشت به دولت ارسال شده بود و دولت هم آن را جهت تصمیم‌گیری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است را بررسی کنیم و پس از کارشناسی و تصویب در این شورا به‌‌عنوان دستور، در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح موضوع شود.


وی افزود: با توجه به حضور ریاست مجلس شورای اسلامی و رؤسای کمیسیون‌های مربوطه و با توجه به تقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ورود به موضوع سهمیه‌ها، می‌توان در خصوص مجموعه لایحه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این اینکه مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور بوده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌‌العالی) در موارد اینچنینی قاعده‌‌ای دارند که بر اساس آن در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی متقدم است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع نشود و همچنین در مواردی که مجلس شورای اسلامی متقدم بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند.


وی تصریح کرد: از این منظر، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه‌های کنکور ورود داشته باشد و در خصوص کلیت سهمیه‌‌ها تصمیم‌‌گیری کند.


عاملی افزود: با گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی، جامعه آماری ایثارگران و رزمندگان کاهش داشته است و لذا با کاهش جمعیت ثبت‌‌نام کننده سهمیه‌‌های مذکور، درصد شمول سهمیه نیز باید متناسب‌سازی شود.


فلسفه وجودی بومی‌‌گزینی در سطح استانی از میان رفته است
در ادامه عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: با وجود گسترش مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در سطح کشور فلسفه وجودی بومی‌‌گزینی در سطح استانی از میان رفته است.


وی افزود: بهتر است قوانین گذشته کنکور را تجمیع و خلاصه کرده و با کنار گذاشتن سهمیه‌‌های گذشته با هدف برقراری عدالت آموزشی تلاش کنیم روند اعمال سهمیه‌‌ها فرآیندی متفاوت و البته محدودتری به خود گیرد.


جاسبی بیان کرد: لازم است فرمول‌‌بندی سهمیه ایثارگران به روزآوری و اصلاح شود و در این رابطه می‌‌توان درصد مشخصی از جامعه مربوطه را به عنوان ظرفیت مازاد ظرفیت کنکور به دانشگاه معرفی کرد.
در ادامه این جلسه ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: به جهت آنکه بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض‌‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌‌آید.


وی افزود: در لایحه پیشنهادی که تدوین شده است با توجه به سیاست‌‌های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری (مدظله‌‌العالی) و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط تلاش شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه‌‌سازی سهمیه‌‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.


رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: در لایحه پیشنهادی تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌‌گزینی در کنکور روی داده و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌‌ها سهمیه‌‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.


وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادهای این لایحه این است که سهمیه‌‌های مصوبی چون سهمیه‌‌های ایثارگران به‌عنوان سهمیه‌‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌‌ها در نظر گرفته شود.


خدایی افزود: در لایحه پیشنهادی صرفاً حفظ چهارگروه از سهمیه‌‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌‌ها حذف شوند.


سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌‌گزینی کنکور باید لحاظ شود
در ادامه محمدعلی کی‌‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه‌‌ها طبقه‌‌بندی نمی‌‌شود و دلیل ایجاد سهمیه مذکور نیز همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بوده است، ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خود را اثبات کرده‌‌اند.


وی افزود: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌‌گزینی کنکور باید لحاظ شود و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.
ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه با اشاره به فرآیند تدوین پیش‌‌نویس لایحه بومی‌‌گزینی کنکور خاطرنشان کرد: در مجموع می‌‌توان دو رویکرد برای موضوع سهمیه‌‌ها در نظر داشت و آن اینکه یا به فراخور زمان، سیاست‌‌ها و مصوبات مرتبط برای اجرا تدوین شود (چنانکه در بحث سهمیه‌‌ها تاکنون چنین بوده است) و یا اینکه به صورت حساب شده‌‌ای فرآیند سهمیه‌‌ها را به صورت یکپارچه مهندسی کرد.
همچنین حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بررسی سهمیه‌‌های بومی‌‌گزینی باید بتوانیم نوعی منطق کلی استخراج و تدوین کنیم تا از طریق آن مشکلات به وجود آمده در اثر اجرا را رفع کنیم.


وی افزود: اگر در کنار منطق علمی که میزان مشخصی از صلاحیت علمی را برای داوطلب در نظر می‌‌گیرد بتوانیم منطق مازادی نیز لحاظ کنیم که به دنبال آن نیازهای موجود را به نوعی برطرف کند، در واقع ضمن اختصاص هدفمند سهمیه به گروهی از افراد مشخص توانستیم روند پیشرفت علمی در دانشگاهها را تسریع و نسبت به رفع برخی معضلات شکل گرفته نیز  اقدام کنیم.
روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز اسکور آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: تا آنجا که از مفاد حقوقی قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی برمی‌‌آید. لغو قانون مصوب مجلس را صرفاً توسط خود مجلس می‌‌توان پیگیری کرد و این امکان برای دستگاه دیگری فراهم نیست.


وی افزود: تعدد سهمیه‌‌ها باعث وهن موضوع شده و اصلی‌‌ترین ضربه آن نیز متوجه دارندگان سهمیه‌‌ها بوده است.


متفکر آزاد ادامه داد: اگر بتوان برای استفاده از سهمیه‌‌ها حد نصاب علمی مشخصی تعیین کرد، شاید بتوان مسئله صلاحیت علمی استفاده‌‌کنندگان از سهمیه‌‌ها را نیز مرتفع کرد.


در ادامه حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: جدا کردن فرآیند پذیرش از سنجش مسئله مهمی است که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد برخی از مشکلات مذکور مرتفع می‌شود.


وی افزود: اگر بتوان شورای سنجش و پذیرش را موظف کرد تا در چارچوب مقررات موجود از مشارکت دانشگاه‌‌ها در برگزاری آزمون سراسری  و تنظیم فرآیند پذیرش پس از سنجش استفاده کند، با جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش، برخی از مشکلات مزبور قابل رفع به نظر می‌‌رسد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در ترسیم سیاست‌‌های موجود شایسته است ابتدا زیرساخت‌‌ها و امکانات دانشگاه‌‌ها مورد توجه قرار گیرد و سپس اقدام به تصویب قانون پرداخت.


استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌‌گزینی مطرح می‌‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق 3 است
حجت‌‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها گفت: در حال حاضر استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌‌گزینی مطرح می‌‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق 3 است و از همین منظر باید نتایج اجرا و تغییر هریک از سهمیه‌‌ها به طور دقیق بررسی شود.


وی افزود: در رابطه با مصوبات مختلف مربوط به کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نکته این است که تمام متون پیش‌‌نویس لایحه مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده و آن دسته از قوانینی که مختص به مجلس شورای اسلامی بوده نیاز به تصویب مجدد مجلس دارد برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در پایان جلسه اظهار کرد: لایحه پیش‌‌نویس بومی‌‌گزینی همان محتویات تدوین شده برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است و تلاش است متون آن در این جلسات با استفاده از نظرات کارشناسان اصلاح و بازنگری شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر