صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

تاثیر تصمیمات شورای رقابت بر التهابات بازار خودرو/ قیمت خودرو از بهمن 99 افزایش می یابد؟

قیمت خودرو از بهمن 99 افزایش می یابد؟
کد خبر : 553403

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،


رضا شیوا در خصوص مصوبه جدید شورای رقابت که در آن بحث تغییرات قیمتی 18 مدل خودرو عنوان شده است، اظهار داشت: براساس تصمیم جدید شورای رقابت قرار شده یک فرصت یک ماهه به خودروسازان داده شود تا آنها بتوانند متناسب با افزایش تولید و فرمول جدید شورای رقابت نسبت به تغییر قیمتی محصولات خود اقدام کنند.


وی اضافه کرد: برای خودروهای 18 گانه شامل پژو پارس، پژو 207 اتومات، پژو 207 دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU5، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان، پایه قیمت همان قیمت مصوب شورای رقابت است اما برای افزایش قیمت آن که از بهمن اعمال خواهد شد، باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش 50 درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان افزایش قیمت را شامل این خودروها نماییم.


رئیس شورای رقابت افزود: در این فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی در افزایش قیمت هستند یعنی به طور نمونه متوسط قیمت سه ماهه آبان، آذر و دی خودرو در بازار آزاد را محاسبه و قیمت شورای رقابت را از آن کسر و عدد به دست آمده را بر سه تقسیم می کنیم در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در تولید اتفاق افتاده باشد این عدد به دست آمده را به قیمت شورای رقابت اضافه نموده و قیمت جدید خودرو برای ماه بهمن مشخص می شود اما اگر به هر نسبتی افزایش 50 درصدی تولید محقق نشود به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال می شود.


شیوا گفت: با این روش به دنبال آن هستیم تا تفاوت قیمت و به اصطلاح برخی ها رانت را کم و دلال بازی و واسطه گری را در بازار خودرو حذف کنیم معتقدیم این فرمول جدید باعث می شود خودرو ساز نیز به سمت افزایش تولید متمایل شود البته علاوه بر دو خودرو ساز بزرگ، قرار شد سه خودرو ساز دیگر نیز به شرط رفع موانع تولید خود را افزایش دهند.


وی افزود: هر قدر تولید افزایش یابد هزینه تمام شده تولید نیز کاهش می یابد بنابراین افزایش قیمت به شرط افزایش تولید هم صرفه اقتصادی برای خودرو ساز دارد و هم در نهایت منطقی شدن قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.


 رئیس شورای رقابت  تصریح کرد: اگر خودروساز نتواند تولید خود را در دی ماه امسال  نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد، درصد کمی را در افزایش قیمت ها کسب خواهد کرد. به عنوان نمونه اگر خودروساز به جای افزایش تولید 50 درصدی به رشد تولید 25 درصدی برسد، در فرمول به جای تقسیم قیمت ها به 3 رقم 6 برای آنها در نظر گرفته شد و مجوز افزایش قیمت برای آنها بسیار ناچیز خواهد بود.


شیوا اضافه کرد: بحث تغییرات قیمتی 18 محصول از فردا مطرح نیست و انتشار این مطلب نادرست بوده است.


 


 


 


رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با انتقاد از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: تدوین فرمول قیمت‌گذاری خودرو باید مبنای اقتصادی، پایه علمی و کارشناسی داشته باشد، در حالی که در تعیین فرمول، برای قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت مبنای خاصی وجود ندارد و ابهام وجود دارد.


ویافزود:تصمیم جدید شورای رقابت باعث افزایش قیمت خودرو‌های موجود در بازار و آشفتگی آن شده است، نمی‌توان برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کرد، نباید با ایجاد افزایش قیمت، انتظار کنترل بازار را داشته باشیم، نکته دیگر اینکه نباید فراموش کرد در مدت اخیر نرخ ارز و فولاد که در قیمت خودرو موثر بوده نیز کاهش یافته است.


نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان خواستار لغو مصوبه شورای رقابت شد و ادامه داد: اگر قرار باشد مدیریت بازار صرفا در اختیار تولیدکنندگان باشد قطعا برای حفظ منافع خودشان تصمیماتی می‌گیرند که به ضرر مشتریان خواهد بود. 


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول جدید شتابزده بود و شاخص‌های واقعی در آن لحاظ نشده است، تصریح کرد: باید در فرمول جدید شورای رقابت تجدیدنظر شود و از نظر مجلس این شیوه، دارای ایراد است.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ١۴٠٠ مجلس، با تاکید بر اینکه وزیر صمت باید به موضوع افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت ورود کند، گفت: بخشی از هزینه‌هایی که امروز از جیب مردم برای خودرو پرداخت می‌شود، ناشی از عدم مدیریت صحیح هزینه ها است.


زارع یادآور شد:علیرغم گفته‌های شورای رقابت، مبنی بر اینکه فرمول جدید این شورا برای افزایش قیمت برخی خودروهاست، اما این افزایش در قیمت مابقی خودروهای بازار نیز موثر بوده و التهاب بازار را بیشتر می‌کند و نباید فراموش کرد گرانی خودرو ممکن است تاثیر روانی بر رشد سایر کالاها نیز داشته باشد از طریق کمیسیون ویژه جهش تولید و کمیسیوم صنایع و معادن این بحث پیگیری می شود چرا که با افزایش تولید خودرو و کاهش بهای تمام شده می توان قیمت های بسیار کاذب خودرو را کاهش داد .


فرمول جدید قیمت گذاری این 18 خودرو را که شورای رقابت مصوب کرده، در ادامه ببینید: 



انتهای پیام/

ارسال نظر