شروع خوب «باخانمان» امیدها برای دیدن یک کمدی جذاب را زنده کرد/ نمره قبولی برای 2 بازیگر در قسمت اول
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی « باخانمان» به کارگردان برزو نیکنژاد و تهیهکنندگی زینب تقوایی از شب گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
این اثر به عنوان سریال شبانه شبکه سه سیما جایگزین مجموعه «شرم» تا مخاطبان سیما پس از دیدن یک ملودرام پر ازچهره اما نه چندان موثر از احمد کاوری، شاهد پخش یک سریال کمدی باشند.
پس از سریال «دودکش» که نیکنژاد در آن علاوه بر نویسندگی، یارِ محمدحسین لطیفی در مقام کارگردان نیز بود، دومین همکاری میان این دو رقم میخورد. تقوایی پس از سریال «دودکش»، تهیهکنندگی سریالهایی همچون «مدینه»، «پشتبام تهران» و «زیر پای مادر» را نیز بر عهده گرفت و در سال ۹۷ هم با فیلم «سمفونی نهم»، تهیهکنندگی در سینما را تجربه کرد.
یک کمدی تلویزیونی دیگر از برزو نیکنژاد
تصویربرداری «باخانمان» که نگارش فیلمنامه آن بر عهده امیر برادران بود، از اواخر مردادماه در شمال تهران آغاز شد. تولید این سریال در ماههای گذشته و با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا با فراز و نشیب و با سختی فراوان ادامه پیدا کرد و تاکنون بخش عمدهای از کار مقابل دوربین رفته است.
سریال جدید نیکنژاد نیز از مجموعههای پربازیگر تلویزیون به حساب میآید. حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، مارال فرجاد، امیر حسین طاهری، امیر کاظمی، فرزانه سهیلی، امیر آتشانی، مریم سلطانی، مهروز ناصر شریف، مهناز کرباسچیان، نصرت دادرسی، حامد وکیلی، گیتی معینی، سارا عابدی، امیر علی خانی و ... بازيگران اين سريال هستند. این سریال با حضور سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی و امید روحانی از بازیگراین این مجموعه هستند.
افسانه بايگان و آتیلا پسیانی هم از دیگر بازیگران شناخته شده این مجموعه تلویزیونی هستند. ضمن این که بهنام تشکر و شقایق دهقان هم در«باخانمان» به صورت افتخاری حاضر شدهاند.
برزو نیکنژاد پیش از این با سریالهایی همچون «دردسرهای عظیم۱ و۲»، «پنچری» و «قرعه» خود را به عنوان یک سریالساز که به خوبی رگ خواب مخاطب را می شناسد مطرح کرد. بهویژه «دردسرهای عظیم» که با محوریت بازی طنازانه جواد عزتی و البته داستان جاندار توانست از سریالهای پرمخاطب سیما در زمان پخش شده و جایگاه سازندهاش را تثبیت کند.
او البته در سینما هم بیکار نبود و پس از چند تجربه نویسندگی، دو فیلم «زاپاس» و «لونه زنبور» را با مضمون کمدی روانه سینماها کرد که با استقبال نسبی مخاطبان نیز مواجه شد.
درحالی که انتظار میرفت نیکنژاد بعداز تجربه موفق در ساخت و اکران این دو فیلم، بازهم سراغ یک اثر کمدی برود، او ترجیح داد با یک درام اجتماعی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. «دوزیست» اثری بود که در سینمای اجتماعی طبقهبندی میشد و مضمونی تلخ و البته پایانی غافلگیرکننده داشت. این فیلم داستان خود را در بستر موقعیتهای شکننده و بر مبنای فریب و پنهانکاری شخصیتها پیش برد.
به نظر میرسد نیکنژاد بار دیگر سراغ قالب موردعلاقه خود یعنی کمدی آمده تا بازهم مناسبات اجتماعی و خانوادگی را با بیان طنز به تصویر بکشد.
یک شروع خوب و بازیهای جذاب 2 بازیگر کمتردیدهشده
اگرچه تماشای یک قسمت از یک سریال تلویزیونی نمیتواند سنگمحک مناسبی برای سنجش عیار آن باشد، اما حداقل میتوان گفت که «باخانمان» شروع خوب و قابلتوجهی داشت. آنچه به عنوان قسمت اول روی آنتن شبکه سه سیما رفت، نشان داد که شیوه کارگردانی و متن خوب این مجموعه میتواند آن را به یک اثر پربیننده تبدیل کند.
هسته اصلی داستان یعنی موانع پیش روی ازدواج دو جوان که نسبت فامیلی دارند و مباحث روز جامعه همچون شکاف طبقاتی، اختلاف نسلی، مدرکگرایی و سطح کیفی آموزش در دانشگاهها و... بهخوبی در قالب موقعیتهای طنز و جذاب تعبیه شده بود.
از سوی دیگر، بازی بازیگران نیز یکپارچه و بدون حرکات اضافی بود و شخصیتها را برای مخاطب جذاب میکرد. بهویژه حسام محمودی که یش از این با سریال لحظه «گرگ و میش» به مخاطبان تلویزیون معرفی شده بود، به خوبی توانسته است از پس نقش اول این اثر طنز و پربازیگر بربیاید.
شهرام شکیبا نیز پس از چند تجربه محدود بازیگری در سینما از جمله فیلمهای «گنجشک و قناری» و« یک سطر واقعیت»، بخش عمدهای از ماجراهای طنز در قسمت اول را مبتنی بر کمدی موقعیت،زبان بدن و شیوه درست بیان دیالوگها به دوش کشید.
البته همانطور که اشاره شد، برای قضاوت درباره این سریال بهویژه از حیث محتوایی، شخصیتپردازی و کیفیت بازی سایر بازیگران هنوز زود است و باید بیشتر منتظر ماند. با این حال، با مقایسه قسمت آغازین «باخانمان» و اولین قسمتهای آخرین تجربه مجموعه کمدی شبکه سه یعنی سریال «صفر بیست و یک» میتوان به آینده این مجموعه تلویزیونی امیدوار بود.
فراموش نکنیم که «صفر بیست و یک» با وجود تبلیغات گسترده و حضور جواد رضویان و سیامک انصاری در قامت کارگردان هم نتوانست به انتظارات پاسخ دهد و به نوعی یک شکست مطلق بود.
کارنامه کاری نیکنژاد نشان میدهد که او در ارائه مناسبات خانوادگی و آسیبها و کژیهای اجتماعی با بیان طنز کامیاب بوده است و این شروع خوب میتواند نویدبخش یک اثر جذاب دیگر از این کارگردان سینما و تلویزیون باشد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/