صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

پهپادها مسئول حوادث هوایی آینده خواهند بود

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد پرواز پهپادها در محدوده‌هایی که پرواز آنها ممنوع است، به احتمال بسیار زیاد منجر به سوانح هوایی خواهد شد و این یکی از مشکلات آینده پرواز خواهد بود.
کد خبر : 55228

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت کالج برد، پهپادها و محدوده پرواز آنها یکی از نگرانی‌های مؤسسات استاندارد پرواز و سازمان هوانوردی ملی آمریکاست. با گسترش روزافزون استفاده شخصی از پهپادها، این وسایل هر روز بیشتر در آسمان شهرها دیده می‌شوند و جدای از مشکلات امنیتی که برای ساختمان‌ها و مراکز مهم ایجاد می‌کنند، برای هواپیماها نیز دردسرساز هستند.


مرکز تحقیقات پهپاد در کالج برد اخیرا تحقیقی را بر اساس استانداردها و محدودیت‌های FAA یا سازمان هوانوردی آمریکا انجام داده است. این تحقیق که با استفاده از داده‌های پروازی بین دسامبر 2012 (آذر 1391) تا سپتامبر 2015 (شهریور 1394) انجام شده است، نشان می‌دهد که هرگاه پهپادها از محدوده مجاز خود خارج شده‌اند برای هواپیماها و خلبان‌های آن مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.


وقتی پهپاد از محدوده مجاز خارج و به یک هواپیما نزدیک می‌شود، استانداردهای هوانوردی این مقوله را در حکم آژیر زرد و احتمال برخورد نیمه‌نزدیک فرض می‌کند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.


براساس تحقیقات کالج برد طی این مدت 5/35 درصد از حوادث روی داده در هوانوردی، از نوع برخورد نیمه‌نزدیک احتمالی بوده است. در این تحقیق مشخص شد که بیش از 90 درصد از این حوادث وقتی رخ داده است که پهپادها محدوده عمودی مجاز برای پرواز را رعایت نکرده و به ارتفاع بالاتر از 400 پا رفته‌اند.


همچنین بخش بسیار زیادی از این حوادث در فاصله 8 کیلومتری از فرودگاه‌ها رخ داده است که این محدوده نیز برای پرواز پهپاد مجاز نیست. در بررسی‌ها مشخص شده 158 مورد از حوادث وقتی رخ داده است که پهپاد در فاصله 70 متری یک هواپیما پرواز می‌کردند و در این بین 51 بار هم در فاصله‌ای کمتر از 15 متر هواپیما حضور یافته بودند.


یکی از بخش‌های نگران‌کننده این تحقیق مشخص کرده است که طی مدت 5/2 سال، خلبان‌ها 28 بار ناگزیر شده‌اند با مانور، از برخورد با پهپاد خودداری کنند که این یعنی یک خطر جدی برای پروازهای مسافری.


سازمان هوانوردی آمریکا در نظر دارد برای جلوگیری از حوادث ناگوار، سیستم‌هایی را طراحی کند که بتوانند پهپادهایی را که در محدوده غیرمجاز یا نزدیک به فرودگاه یا خطوط هوایی مسافری پرواز می‌کنند، ردیابی و منهدم کند.


در همین‌حال شرکت های تولیدکننده پهپاد نیز مشغول طراحی سیستمی هستند که با نشان‌گذاری ژئوپولتیکی، از پرواز محصولاتشان در محدوده‌های ممنوعه جلوگیری کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر