وجود امکانات دانشگاهی دلیل موفقیت نیست/ دانشجویان روی اهداف تمرکز کنند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ افراد نخبه و برتر در هر مجموعهای میتوانند الگوی مناسبی برای سایر همتایان خود باشند و نخبگان دانشجویی در این میان جایگاه ویژهای دارند. دانشجوی نمونه فردی است که از لحاظ ویژگیهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت شئون دانشجویی، سرآمد سایر دانشجویان باشد. انتخاب دانشجوی نمونه هرساله در سه سطح واحد دانشگاهی، استانی و کشوری با اعلام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صورت میگیرد.
در سطح کشوری در قالب جشنواره دانشجوی نمونه، از بین تمام واحدهای دانشگاهی و از میان تمام رشتههای تحصیلی، در این دوره 6 دانشجو بهعنوان نمونه کشوری انتخاب و معرفی میشوند. هدف از انتخاب دانشجوی نمونه افزایش تحرک، نوآوری، شادابی اجتماعی و شناسایی استعدادهای برتر علمی فرهنگی در بین دانشجویان است.
و امسال هم مانند سالهای گذشته، ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو و قدردانی از دانشجویان برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی، جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و جمعی از مسئولان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت مجازی برگزار شد.
کاظم دهناد یکی از 6 دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 99 است. بههمین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا در اسفراین با وی گفتگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: لطفاً خودتان را معرفی کنید و درباره تحصیلاتتان بگویید.
دهناد: متولد فروردین ۱۳۶۷ در شهرستان اسفراین هستم. سال ۹۱ در مقطع کاردانی پیوسته در رشته ساختمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین پذیرفته شدم. پس از پایان دوره کاردانی، بهدلیل علاقهای که به رشتهام داشتم، رشته عمران را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کردم. خوشبختانه در طول مدت دوره کاردانی و کارشناسی همیشه معدل الف دانشگاه بودم. سال 95 در مقطع کارشناسی ارشد عمران گرایش آب و سازههای هیدرولیکی ادامه تحصیل دادم.
پس از استخدام و بهدلیل بیارتباطی شغلی با رشته تحصیلی، پس از پایان دوره تحصیلی کارشناسی ارشد، مجدداً در کنکور شرکت کرده و در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت مالی واحد اسفراین پذیرفته شده و مشغول به تحصیل شدم و شهریور 99 از پایاننامه خود دفاع کرده و فارغالتحصیل شدم. اکنون دانشجوی دکتری ترم اول تخصصی مالی گرایش مهندسی مالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هستم.
امکانات دانشگاهی مهم است؛ اما این تنها دلیل موفقیت نیست
آنا: برخی معتقدند که دانشگاههای پایتخت، بهترین امکانات کشور را دارند و افراد موفق عموماً در این دانشگاهها هستند، آیا واقعاً چنین است؟
دهناد: اینکه بیشتر امکانات در اختیار دانشگاههای مرکز است، حرف درستی است؛ اما این تنها دلیل موفقیت نیست، مهمتر از هر چیز، تلاش خود دانشجو است. اعتقاد دارم که اگر انسان در جایی باشد که به لحاظ رتبهای پایینتر باشد، بهتر میتواند به مراتب و مدارج بالا دست یابد؛ اما مسئولان و متولیان امر، باید به سمت فرهنگسازی در سطح دانشگاهها رو بیاورند.
اینطور نباشد که فرد در دوران قبل از دانشگاه، فرد پرکاری باشد؛ ولی پس از آن، به عنصر کمکاری مبدل شود و فقط برای رفع تکلیف سر کلاس درس حاضر شود و سرانجام هم با یک مدرک لیسانس وارد بازار کار شود. این، یک آفت جدی است که باید برای آن چارهاندیشی کرد.
آنا: چرا برای تحصیل دانشگاه آزاد را انتخاب کردید؟
دهناد: در مقاطع تحصیلی پیشین نیز در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کردم و حتی برای دوره کارشناسی ارشد در پردیسهای دانشگاههای دولتی هم پذیرفته شدم؛ اما مجدداً برای گذراندن این دوره دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کردم. با وجود کاستیهایی که اجتنابناپذیر هستند و ممکن است در همه دانشگاهها با شدت و ضعفهای مختلف وجود داشته باشد؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیتهای مناسبی برای تحصیل و تحقیق دارد.
آنا: چه افتخارهای علمی، پژوهشی و فرهنگی در کارنامه خود دارید؟
دهناد: کارنامه علمی، پژوهشی و فرهنگی بنده شامل دانشجوی نمونه کشوری در سال 95، سه مقام ملی و هفت مقام کشوری در زمینههای مختلف در مسابقات قرآن و عترت دانشجویان، تولید اپلیکیشن فرهنگی که در چند جشنواره کشوری منتخب شده است، کسب دهها مقام استانی و واحد دانشگاهی در مسابقات، کسب عنوان جوان برتر شهرستان در دو سال، چهار ترم دانشجوی ممتاز دانشگاه در دوره کاردانی، چهار ترم دانشجوی ممتاز دانشگاه در دوره کارشناسی، برگزاری نمایشگاههای هنرهای تجسمی در داخل و خارج از ایران، همکاری مستمر با ادارات صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، فنی و حرفهای و مرکز رشد شهرستان، شرکتهای دانشبنیان است.
مدیر مسئولی نشریه بنیان، عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه، عضویت در کانون هلال احمر، شرکت در اردوهای جهادی، مؤسس و مدیر دو انجمن علمی عمران و معماری برخی از دیگر فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بنده است.
آنا: انتخابشدن بهعنوان دانشجوی نمونه چگونه حاصل میشود؟ به عبارتی یک دانشجو چه کاری باید انجام دهد تا نمونه شود؟
دهناد: برای انتخاب دانشجویان نمونه، هرساله اطلاعیهای برای واحدهای دانشگاهی سراسر کشور ارسال میشود و دانشجویان متقاضی، فرم مربوط را تکمیل و ارسال میکنند. در این فرم، یکسری ملاکهای آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و ... لحاظ شده است؛ پروسه جشنواره دانشجوی نمونه یک ویژگی خاص دارد که این ویژگی، چندبعدیبودن فرد است؛ اما معنی ویژگی چندبعدیبودن این است که فرد باید بتواند در همه حیطهها امتیاز کسب کند.
چندبعدی بودن را یکی از عوامل موفقیت خودم میدانم
آنا: چند دلیل اصلی برای موفقیتهای خود ذکر کنید.
دهناد: چندبعدی بودن را یکی از عوامل موفقیت خودم میدانم. حضور در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... نهتنها بنده را از فعالیت درسی دور نکرد؛ بلکه موجب نشاط، تلاش، پویایی و لذت بیشتر در طول دوران تحصیل شد.
هدف، امید، برنامهریزی، پشتکار، مثبتاندیشی و توکل از مهمترین عوامل موفقیت بنده بوده و اکنون نیز هست و هرگز دست از تلاش برنخواهم داشت تا زمانی که به هدف اصلی برسم.
آنا: نحوه محاسبه امتیازات چگونه است؟
دهناد: نحوه محاسبه امتیازات در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت دارد که برای نمونه در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته امتیازات به این صورت تقسیمبندی میشود، بخش علمی شامل آموزش و معدل 28 امتیاز، در قسمت پژوهش حداقل 15 و حداکثر 42 امتیاز است، در حوزه فرهنگی و اجتماعی حداقل 10 و حداکثر 25 امتیاز و سایر موارد نظیر شئون اخلاقی و اجتماعی حداقل سه و حداکثر پنج امتیاز دارد که جمع آنها ۱۰۰ امتیاز میشود.
از طرفی فرد شرکتکننده نباید هیچ مورد انضباطی داشته باشد. در واقع معدل را نیز شرط لازم برای ورود به رقابت قرار دادهاند. تقسیمبندی امتیازات به شکلی صورت گرفته که فرد بعد از ورود به رقابت، باید در هر آیتم حداقل امتیاز را کسب کند. بهطور مثال در بخش پژوهشی، آموزشی و فرهنگی باید حداقل 10 امتیاز کسب کند. بهطور مثال اگر در بخش فرهنگی ۲۵ امتیاز کامل را بگیرد؛ اما در بخش پژوهشی و آموزشی حداقل امتیاز را کسب نکند، از دور رقابت حذف میشود.
بنابراین دانشجوی نمونه کشوری فردی است که از لحاظ ویژگیهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اجتماعی بالاترین امتیاز را بین دانشجویان دیگر به دست آورد.
آنا: یعنی فعالیت فرهنگی در یک بُعد خاص میتواند تضمینکننده امتیاز کامل بخش فرهنگی باشد؟
دهناد: خیر، در بخش فرهنگی که خود شامل چند بخش ازجمله ایثارگری، قرآن و عترت، اجتماعی و سیاسی ، ورزشی، ادبی و هنری و ... است؛ برای هر کدام سقف امتیازی و برای هر آیتم ماکزیممی مشخص شده و نمیتوان با یک مقوله کل امتیاز بخش را گرفت.
آنا: نقش فعالیتهای جانبی و فعالیتهای دانشجوییتان چه میزان در موفقیت شما نقش داشته است؟
دهناد: انجمن و فعالیتهایی که در آن انجام میدادم، سبب شد به دانشگاه علاقهمند شوم و هدف و مسیرم را انتخاب کنم. کسب تجربه، حضور مؤثر در جامعه، رضایت خاطر از خود و خودباوری و حتی کسب امتیازات و سوابق، همه مواردی بودند که با حضورم در انجمن و داشتن فعالیتهای جانبیام که تمام آنها به نحوی به رشتهام مربوط میشد، رسیدم.
آنا: آیا شما برای تبدیل به دانشجوی نمونه، برنامهریزی کردید تا تمام آیتمهای مورد نیاز را کسب کنید یا اینکه به شکل اتفاقی در همه موارد امتیاز داشتید؟
دهناد: این دومین دوره است که بنده دانشجوی نمونه شدهام. در دوره کارشناسی در سال 95 بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدم و با توجه به اینکه شناخت و با اتکا به تجربهای که داشتم، تصمیم گرفتم در مقطع کارشناسی ارشد، مجدداً عنوان دانشجوی نمونه را کسب کنم. ترم اول که میخواستم وارد رقابت شوم، برنامهریزی کردم که بهطور مثال در بخش پژوهشی این کار و در بخش فرهنگی کار دیگر را انجام دهم تا در هر آیتم بتوانم امتیاز کافی کسب کنم.
آنا: دانشجوی سرآمدشدن چه مزایایی دارد که تلاش کردید به آن دست پیدا کنید؟
دهناد: از نظر معنوی مزیتهای بسیاری دارد و علاوهبر آن، جایزههای نقدی به دانشجویان نمونه تعلق میگیرد و مهمتر از همه برایم این است که توانستم بار دیگر نام واحد دانشگاهی زادگاهم را که همیشه به آن افتخار میکنم در سطح کشوری مطرح کنم. با توجه به اینکه امروزه در بخشهای اجرایی به شایستهسالاری توجه جدی میشود، دانشجویان نمونه پس از فارغالتحصیلی از این مزیت برخوردار خواهند بود که در بخشهای مختلف بر حسب تواناییشان جذب شوند و به این قشر مانند دانشجویان نخبه اولویت داده میشود.
آنا: از رموز موفقیتتان بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری بگویید.
دهناد: در درجه نخست همیشه به خدا توکل کردم و ایمان داشتم که من هم میتوانم و خدا را شاکرم که لطفش همیشه شامل حالم بوده و پسازآن دعاهای پدر و مادرم بود که بدرقه راهم شد.
آنا: توصیهای به دانشجویان دارید؟
دهناد: من کسی نیستم که در این باره چیزی بگویم؛ اما تجربیاتم در طول تحصیل را در قالب نکاتی بیان میکنم. دانشجویان نباید تمرکز خود را روی فعالیتهای بیارزش بگذارند و اگر میخواهند در رشتهای سرآمد و موفق شوند، هدفگذاری کنند و تمرکز جدی روی اهدافشان داشته باشند. علاوهبر آن، همواره به خود یادآوری کنند که تنها مسئلهای باید روی آن تمرکز کنند، خواستهشان است و از فکرکردن به مشکلات دست بکشند و دنبال راهحل برای دغدغههایشان باشند و بدانند که با تحمل سختیها میتوانند به خواستههای خود در تمام عرصهها دست پیدا کنند.
دانشجویانی که علاقه به نمونه کشوریشدن دارند، باید به استعدادها و موهبتهای الهی در وجودشان توجه کنند و راهی برای شکوفایی آن پیدا کنند و علاوهبر آن، تلاش داشته باشند زندگی باارزشی برای خود بسازند و هیچوقت به شکست راضی نشوند.
آنا: و سخن پایانی ...
دهناد: از علی نصیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین که فضای دانشگاه را به سمت معنای واقعی خود هدایت کرده است، قدردانی میکنم. در دوره مدیریت وی شاهد آرامش و نشاط و پژوهش محوری و فضای علمی در محیط دانشگاه هستیم. از حامد خراسانیطرقی معاون علمی واحد بجنورد و رئیس سابق واحد دانشگاهی اسفراین که علاوه بر علم، درس اخلاق و ادب به من آموخت، تشکر میکنم.
بر خودم لازم میدانم که با زبان جان و از صمیم قلب از استادانی مانند حمید اسداللهی، میثم دعائی، ابوالفضل فرزی و همه استادانی که افتخار شاگردی و علمآموزی از محضرشان داشتهام، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. این بزرگواران، اخلاق و الفبای پژوهش و تحقیق را به بنده آموختند و بدون شک موفقیتهایی که به دست آوردهام، مدیون توجه، بزرگمنشی و دلسوزی این بزرگان است.
به گزارش آنا، برخی از عنوانهای کاظم دهناد دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است:
-دانشجوی نمونه گروه کشوری- استانی- واحد دانشگاهی در سال 99
-دانشجوی نمونه گروه کشوری- استانی- واحد دانشگاهی در سال 95
-کسب مقام دوم در رشته نرمافزار در بیست چهارمین جشنواره قرآن و عترت در سال 98
-کسب مقام دوم رشته معرق در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت در سال 97
-کسب مقام سوم رشته منبتکاری در پنجمین دو سالانه صحیفه سجادیه در سال ۱۳۹۳
-کسب مقام دوم رشته وبلاگنویسی در بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت در سال ۱۳۹۳
-کسب مقام دوم رشته وبلاگ نویسی در نوزدهمین قرآن و عترت در سال 1393
-کسب مقام سوم رشته تولید نرمافزارهای علوم اسلامی در بیستمین قرآن و عترت در سال ۱۳۹۴
-کسب مقام اول معرق فرهنگی در بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت در سال 95
-کسب مقام دوم مشبک فرهنگی در بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت در سال 95
-جوان برتر شهرستان در حوزههای هنرهای تجسمی، علمی و دانشگاهی در سال 95
-جوان برتر و نخبه شهرستان در سال 93
-دارنده آثار معرق شمسه دفتر میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۴
-کسب مقام سوم در رشته چوب و معرق در جشنواره استانی هنرهای تجسمی خراسان شمالی در سال 94
-برگزاری چند نمایشگاه آثار صنایع دستی و هنرهای تجسمی در داخل و خارج از ایران
-کسب مقام سوم در رشته نقاشی جشنواره تأمین اجتماعی در یک نگاه در سال 97
-کسب مقام دوم در رشته پوستر در سومین جشنواره ادبی هنری و دانشجویی ققنوس در سال 97
-کسب عنوان برتر در بخش ویژه کرونا و مدافعان سلامت در پنجمین جشنواره ادبی هنری و دانشجویی ققنوس در سال 99
-فعال کانونها و نشریات و انجمنهای دانشجویی
-مربی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رشته معرق
گفتگو از فاطمه روشنی
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/