صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
غلامی مطرح کرد؛

ضرورت هماهنگی آموزش و پرورش و آموزش عالی برای توانمندسازی بیشتر نیروی انسانی متخصص/ فعالیت 44 پارک علم و فناوری در ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته که سرمایه‌های اصلی نظام اسلامی هستند، باید آموزش و پرورش و نظامی آموزش عالی کشور هماهنگ‌تر بوده و ارتباط و پیوستگی مستمر داشته باشند.
کد خبر : 549948

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع «گفتگو بر محور تحول» با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور و یک میهمان ویژه از اعضای هیئت دولت و به‌صورت ویدئو کنفرانس و از طریق شبکه دانش‌آموز (شاد) برگزار شد.


بیش از ۹۰ درصد مدیران کشور تحصیلات عالی خود را در داخل کشور گذرانده‌اند


منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: قبل از انقلاب اسلامی نیاز کشور به کارشناسان و متخصصان به ویژه در صنایع نفت و نظامی، از خارج از کشور تأمین می‌شد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص حیات جدیدی به خود گرفت و از اوایل دهه 70 تاکنون، بیش از ۹۰ درصد کارشناسان ارشد و مدیران کشور همه تحصیلات عالی خود را در داخل کشور به سرانجام رسانده‌اند.


وی با اشاره به اینکه در هر جا که صحبت از استاد برتر یا متخصص قوی می‌شود، نتیجه پرورش آنان در بستر آموزش و پرورش و سپس آموزش عالی است، ضمن قدردانی از زحمات معلمان و اساتید دانشگاهی، افزود‌: نظام آموزش عالی کشور علاوه بر آموزش، وظیفه پژوهش را هم برعهده دارد که این موضوع با قوت در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.


کسب رتبه دوم ایران در سرعت رشد تولید علم جهان


وزیر علوم با اشاره به اینکه از نظر تولیدهای علمی همواره رتبه زیر ۲۰ را در دنیا کسب کرده‌ایم، افزود: طی سه سال اخیر، رتبه پانزدهم جهانی را از نظر تولید علم و جایگاه دوم جهانی را نیز از منظر سرعت رشد تولید علم با توجه به شتابی که داشتیم، کسب کرده‌ایم.


فعالیت 197 مرکز رشد در کشور


غلامی با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰ دستاوردهای علمی به سطح جامعه منتقل می‌شود و عملاً در رفع نیاز کشور مؤثر واقع شده است، افزود: مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان هسته‌های اولیه انتقال دانش به سمت کاربردی شدن و اشتغال و تولید ثروت هستند که در این زمینه ۱۹۷ مرکز رشد ذیل مجموعه وزارت علوم در استان‌های مختلف کشور مستقر هستند و فعالیت می‌کنند.


فعالیت 44 پارک علم و فناوری در ایران


وی تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور را ۴۴ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۷ پارک زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند که در مجموع هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در آن‌ها مستقر هستند و بسیاری از آن‌ها در دوره شیوع بیماری کرونا، با توجه به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پزشکی، اقدام به تأمین نیازهای اساسی کشور کردند.


وزیر علوم بیان کرد: اگر به مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی به‌عنوان یک خانواده بنگریم، پس از پرورش نیروی انسانی در مدارس، این دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تبدیل دانش به فناوری قدم بر‌می‌دارند و اگر این حرکت در آینده نیز ادامه‌دار باشد، جریان پربار و آینده‌داری در کشور خواهیم داشت.


غلامی با ابراز خرسندی از افزایش تولید دانش به فناوری طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند و در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا مراکز پژوهشی مشغول شده و در حال صدور دانش به خارج از کشور هستند.


وزیر علوم با تأکید بر ضرورت هماهنگی و ارتباط و پیوستگی مستمر بین آموزش و پرورش و محیط‌های دانشگاهی گت: در سایه این هماهنگی و پیوستگی است که افق‌های پیشرفت و تولید علم در کشور روشن‌تر خواهد بود.


غلامی همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی میان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش را مطرح کرد و گفت: زیر نظر این کارگروه می‌توان هدایت تحصیلی خوبی برای دانش‌آموزان انجام داد و این مشکلی که امروز وجود دارد و عموم خانواده‌ها تمایل دارند فرزندانشان به سمت رشته‌های به اصطلاح درآمدزا سوق داده شوند را تا حدودی مرتفع کرد و همچنین برنامه‌ریزی تحصیلی خوبی را پیش برد.


وی با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در این زمینه گفت: با توجه به تحولی که در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده است و در این مسیر شتاب فراوان وجود دارد، وظیفه معلمان و همچنین اساتید دانشگاه‌ها سنگین‌تر و سخت‌تر می‌شود و ضرورت دارد همگام با این تحول دانش و مهارت آنان نیز بازآموزی شود.


وزیر علوم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به اهمیت مأموریتی که این دو دستگاه دارند، باید با دیدگاه هزینه کردن به‌عنوان سرمایه‌گذاری نگریست و در برنامه‌های کلان دولت این موضوع پررنگ دیده شود.


غلامی در این نشست آمادگی نظام آموزش عالی کشور آمادگی در برگزاری دوره‌های تکمیلی برای معلمان را ارائه کرد.


وزیر علوم به اهمیت رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات در حوزه فنی و حرفه‌ای تقویت شده و زمینه خوبی برای همکاری در این حوزه با آموزش و پرورش وجود دارد. از ۱۲۰ هزار ظرفیت دانشجو در این حوزه، تنها حدود ۴۰ هزار نفر آن تکمیل شده است و می‌توان از مابقی آن برای پرورش معلمان مهارتی در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.


وی به موضوع تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تربیت معلمان وارسته، توانمند و عالم باید در چارچوب استاندارد‌های آموزشی صورت گیرد، ابتدا باید عوامل توانمندسازی این نوع دانشگاه‌ها را فراهم کرد. باید معلمانی که از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند نهایت توانمندی و تخصص آموزش دادن را داشته باشند.


وزیر علوم خاطرنشان کرد: هر دو مجموعه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید به طور کامل در اختیار تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و توانمند در خدمت نظام اسلامی باشند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر